Home > OC West inspireert lokale besturen via publicatie met concrete acties voor een sterker detailhandelsbeleid

OC West inspireert lokale besturen via publicatie met concrete acties voor een sterker detailhandelsbeleid

Geschreven op 9 november 2021 om 14:02 door Mario De Wilde

Kennisdeling en -uitwisseling is één van de speerpunten waarmee Ondernemerscentra West-Vlaanderen (OC West) inzet op sterke handelskernen. Dit wordt nu geconcretiseerd in een inspiratiebundel met kernversterkende acties voor lokale besturen. Het eerste exemplaar werd overhandigd aan de burgemeester en schepen lokale economie van Tielt.
Kennisdeling als speerpunt voor sterkere handelskernen. De Provincie West-Vlaanderen zet in op handelskernversterking als basis voor vitale steden en gemeenten en doet hiervoor beroep op vzw Ondernemerscentra West-Vlaanderen (OC West) voor de uitvoering van het detailhandelsbeleid. Binnen de ondersteuning van gemeentebesturen op vlak van hun beleid voor lokale economie speelt kennisdeling en – uitwisseling een belangrijke rol. OC West heeft, door de jarenlange expertise op detailhandel, dan ook heel kennis van goede voorbeelden van acties opgebouwd. Deze praktijkvoorbeelden werden nu gebundeld in een publicatie: ‘Naar een sterke handelskern – 75 voorbeelden uit de praktijk’. Jean de Bethune, gedeputeerde voor economie en voorzitter OC West: “Met deze publicatie willen we steden en gemeenten inspireren voor de uitwerking en verfijning van hun lokaal economisch beleid. Detailhandel en handelskernversterking zijn immers belangrijke pijlers binnen onze provincie. De aanwezigheid van een bloeiend handelsapparaat brengt ons immers niet alleen economische voordelen, het zorgt ook voor vitale steden en gemeenten met een levendige kern. Vanuit OC West en POM West-Vlaanderen bieden we naast deze inspiratiegids ook advies, begeleiding, tools en data aan de lokale besturen aan om hun lokaal beleid kracht bij te zetten.”
75 voorbeelden
De gids bevat 75 inspirerende voorbeelden waarmee een lokaal bestuur aan de slag kan voor een dynamischer detailhandelsbeleid. Ook Stad Tielt is vermeld in de publicatie, zo sieren zij de cover naar aanleiding van hun terrasinplantingsplan. Met deze actie streven zij een meer samenhangend straatbeeld en vrijwaring van de open ruimte, door voor de horecaterrassen afspraken in verband met plaats en kleurgebruik te maken.
Alle burgemeesters, schepenen en ambtenaren lokale economie in West-Vlaanderen krijgen de publicatie toegestuurd. Deze is ook digitaal te raadplegen op ikkooplokaal.be/nl/publicaties.

 

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.