Home > Ronde door Vlaanderen (autosport) start morgen in Waregem

Ronde door Vlaanderen (autosport) start morgen in Waregem

Geschreven op 15 februari 2019 om 19:54 door Mario De Wilde

Marathon is al enkele jaren een discipline buiten kampioenschap in de regionale autosport en staat dit
jaar voor het eerst officieel op de kalender. De openingswedstrijd wordt de Ronde door Vlaanderen,
ingericht door Autostal Hemicuda. Voor liefhebbers van regelmatigheidsritten en oldtimerrally is dit de vroegste afspraak op de kalender in Vlaanderen.

Op openbare weg

Voor wie niet bekend is met de discipline: geven wij graag mee dat tijdens de wedstrijd sommige stukken van
het parcours tegen een vastgestelde gemiddelde snelheid van maximaal 49,99 km/u worden afgelegd. De controle
daartoe gebeurt via een transponder die de deelnemers in de wagen hebben. Aan de hand van een roadbook wordt
een vooraf bepaalde weg gezocht met bol-pijl instructies en kaartfragmenten. Deze wedstrijden gaan over een
grotere afstand dan de gebruikelijke Rittensport of Classic wedstrijden. Nauwkeurigheid, het correct volgen van het
roadbook en regelmaat beslissen dus over de zege. De deelnemers gebruiken dan ook grotendeels de openbare weg
en zijn gehouden aan de geldende wegcode. De combinatie van al deze elementen maakt dat deze marathonwedstrijden een ware uitdaging vormen voor zowel piloot als co-piloot. Aan de start slechts twee categorieën t.t.z. de Oldtimers en de Youngtimers en de volledige afstand bedraagt 400 kilometer.

Favorieten
Bij de favorieten rekenen we uiteraard de winnaars van de editie 2018 met Gauthier Decavele en Kenneth Verte in de
Volvo Amazon, routiniers Bart Babeliowsky en Henrik Jaeken in hun Opel Kadett C, vorig jaar onmiddellijk ten prooi
aan pech, of Guy Agten en Dominiek Seynaeve in de Datsun 260Z. Maar er zijn nog een aantal ervaren duo’s die
zeker een gooi naar een podium kunnen doen. Wij denken dan aan de regularity mannen Patrick Meeus en Benny
Nuyts in de Ford Sierra, de allrounder Gilbert Verstraeten en zijn wonder-copiloot Jean-Marc Piret in hun Opel Kadett C, die vorig jaar op een hoge noot afsloten, journalist Bernard Verstraete en Alexandre Peeters met hun Toyot Corolla GT of oud-winnaar Christophe Berteloot, die op de Porsche 924 nog geen bijrijder heeft bekend gemaakt.
Misschien moeten we ook durven kijken naar de opkomende talenten Sam De Wolf en Julie Cole in hun Porsche 924
of naar Jurgen De Bruyne in de Celica met zijn jonge zoon Tim aan zijn zijde. En nooit uit te sluiten uiteraard zijn
de duo’s Andre Depoorter-Ronny Callens (Ford Escort RS 2000) of oud-winnaar Geert Verdonckt, deze keer aan de
zijde van Jan Vermeersch in de Toyota Starlet.

Youngtimers
Bij de Youngtimers kijken we vooral naar de winnaars van vorig jaar met Johan Vanhecke en Bert Werniers in de
Volvo 360, naar Mario Varrewaere en Bjorn Clauw in de Audi Coupé GT, en naar de regerende VAS kampioenen Jan
Eysermans en Wim Poulmans met hun Subaru Impreza GT Turbo. Als we tussen de regels lezen moeten we eveneens
Renaud Beckers, die Eddy Smeets van de ‘Moustache Classic” naast zich heeft in de Fiat 128 Trivellato, tot de
kanshebbers rekenen. Maar 400 kilometer is lang en dus zijn verrassingen niet uitgesloten.
Start en finish zijn dit jaar in Restaurant d’Okkernote op de Kruishoutemseweg 84 in Waregem . Bij het versturen
van deze persinfo zijn de spektakelpunten en de doorgangspassages nog niet vrijgegeven, maar we hebben
een vermoeden dat de route waarschijnlijk via de taalgrens naar Waals-Brabant loopt om dan over Oost-
Vlaanderen terug te keren naar het vertrekpunt. Geïnteresseerde toeschouwers kunnen op de site van de organisatie
een selectie aan publiekspunten uitkiezen om de wagens van dichtbij te aanschouwen.
Dit kan op http://www.hemicuda.be/rdv2019.html .

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.