Home > Kortrijk biedt herbruikbare bekers aan via evenementenloket

Kortrijk biedt herbruikbare bekers aan via evenementenloket

Geschreven op 31 januari 2020 om 20:22 door Mario De Wilde

Sinds 1 januari 2020 zijn alle organisatoren van evenementen – van schoolfeesten tot grote festivals – verplicht om deze duurzaam te organiseren. De stad weet dat dit extra inspanningen vraagt en wil organisatoren ondersteunen bij deze nieuwe opdracht. Organisatoren kunnen daarom vanaf 3 februari herbruikbare bekers ontlenen via het evenementenloket van Kortrijk. Om duurzaam te werk te gaan kocht de stad Kortrijk vorig jaar 25.000 herbruikbare bekers aan. Dit werd onder meer getest tijdens Sinksen en andere evenementen. Kleine organisatoren kunnen deze herbruikbare bekers nu ontlenen en betalen enkel de vergoeding van de professionele schoonmaak (kostprijs van €0,075 per beker). De kosten voor de stockage worden door de stad gedragen. Grote organisatoren kunnen intekenen op het raamcontract die de stad onderhandelde.

Kelly Detavernier, schepen van Evenementen: “We proberen organisatoren zoveel mogelijk te ondersteunen in het opzetten van hun evenementen. Daarom breiden we ook het evenementenloket uit met de mogelijkheid om herbruikbare bekers te ontlenen en zo duurzaam te organiseren!” Bert Herrewyn, schepen van Klimaat: “Dankzij deze ondersteuning vermijden we een gigantische berg wegwerp plasticbekers. Onze CO2-uitstoot daalt daarenboven door minder afvaltransport en -verbranding.”

Kleine organisatoren

Ben je een Kortrijkse organisatie en heb je minder dan 5.000 bekers nodig voor je activiteit op Kortrijks grondgebied, dan kan je herbruikbare bekers gratis ontlenen via het evenementenloket. Je betaalt op deze manier enkel de vergoeding voor de professionele reiniging aan €0,075 per beker. Uw reservatie wordt via het loket doorgegeven aan de firma Remmerie, die gratis transport verzorgt op Kortrijks grondgebied. De firma levert de bekers de dag van het event en haalt die de volgende dag terug op. De firma Remmerie verzorgt in samenwerking met De Waak de professionele schoonmaak. De stad draagt de kosten voor de stockage tussenin. Kelly Detavernier, schepen van Evenementen: “Vorig jaar adviseerde het evenementenloket 1.475 evenementen, groot en klein. We zijn zeer tevreden dat we zowel kleine verenigingen als grote evenementen kunnen ondersteunen bij het duurzaam organiseren!”

Grote organisatoren

Heb je meer dan 5.000 bekers nodig of wil je een ruimer gamma aan glazen aanbieden aan je bezoeker, dan kan je intekenen op het raamcontract dat de stad onderhandelde. Een bestelling bij de gekozen firma Cup Concept Belgium BV plaatsen, kan met vermelding van je dossiernummer in het evenementenloket. Intekenen op dit aanbod betekent dat je je engageert om ook jouw bezoekers te sensibiliseren en een waarborg te vragen voor het gebruik van de beker tijdens het evenement. Cijfers tonen aan dat het waarborgsysteem ervoor zorgt dat het verlies van bekers beperkt wordt tot maximum 10 procent. Dit verlies kan oplopen tot 30 procent als men afstapt van een waarborgsysteem. Als organisator van een groot of klein evenement ben je verantwoordelijk voor verlies en breuk van bekers en bakken. Kosten hiervoor aangerekend zijn 1 euro voor een beker, 30 euro voor een bak, en 10 euro voor een deksel.

Alle info over de herbruikbare bekers vind je op: www.kortrijk.be/herbruikbare-bekers-kortrijk . Bestellen kan vanaf 3 februari 2020.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.