Home > Nieuwe studie toont impact van tweede verblijvers voor onze 65 km lange Kust

Nieuwe studie toont impact van tweede verblijvers voor onze 65 km lange Kust

Geschreven op 3 april 2025 om 07:00 door Mario De Wilde

Westtoer presenteerde zopas de resultaten van een nieuwe studie over het tweede verblijfstoerisme aan de Kust. Tweede verblijvers zijn trouwe en actieve bezoekers die het hele jaar door naar zee komen. Met 1,7 miljard euro aan bestedingen zijn ze de belangrijkste economische groep voor het kusttoerisme.

“De Kust blijft met 27,3 miljoen overnachtingen per jaar één van dé belangrijkste toeristische bestemmingen in België. 46 procent hiervan zijn van tweede verblijvers. De Kust blijft als bestemming om dichtbij huis, in je tweede thuis, te onthaasten erg populair. De resultaten van het onderzoek tweede verblijvers geven ons inzichten, met nieuwe kansen en uitdagingen, in deze heel belangrijke doelgroep voor het kusttoerisme,” aldus Jurgen Vanlerberghe, gedeputeerde voor toerisme en voorzitter Westtoer.

Volgens de meest recente cijfers telt de Kust ruim 106 000 individuele vakantiewoningen. Dit zijn woningen waar geen domicilie gevestigd is. Deze zijn vooral in handen van Belgen: 75 procent komt uit Vlaanderen, 13 procent uit Wallonië en 6 procent uit Brussel. De overige 6 procent hebben een buitenlandse eigenaar, die komen voornamelijk uit de buurlanden. De vakantiewoningen zijn goed voor 18,4 miljoen overnachtingen aan de Kust in 2023: 6 miljoen door huurders en 12,4 miljoen door het eigen gebruik of het zogenaamde tweede verblijfsgebruik.

Om de wensen en behoeften van deze laatste groep beter te kennen organiseerde Westtoer een uitgebreide bevraging bij 3200 eigenaars van vakantiewoningen aan de Kust.

Eigen gebruik primeert
Gemiddeld is een vakantiewoning aan de Kust 87 nachten per jaar bezet. Daarvan zijn 74 nachten voor rekening van tweede verblijvers. De overige 13 nachten wordt een tweede woning gratis uitgeleend aan familie, vrienden of verhuurd. Tweede verblijvers komen gespreid doorheen het jaar naar zee. Op topmomenten in de zomervakantie is meer dan 60 procent van deze vakantiewoningen bezet. Maar ook buiten de zomermaanden worden de tweede verblijven gebruikt. Een kleine minderheid (7 procent) van de tweede verblijvers verhuurt zijn vakantiewoning wanneer ze er zelf geen gebruik van maken. Dit doen ze hoofdzakelijk om de onkosten te dekken. Het verhuren van de vakantiewoning gebeurt ongeveer evenveel via een verhuurkantoor als via de eigenaar zelf. De belangrijkste reden om niet te verhuren is de volledige vrijheid om zelf te beslissen wanneer men gebruik kan maken van de vakantiewoning.

De Kust is de ideale locatie voor een vakantiewoning
Negen op tien eigenaars heeft zijn vakantiewoning gekocht. De overige 10 procent heeft deze gekregen of geërfd. De belangrijkste redenen om een vakantiewoning te kopen is het ontsnappen aan de dagelijkse routine en meer tijd met familie en vrienden door te brengen. Voor één op drie geldt de vakantiewoning als een lange termijnbelegging.

De keuze voor de Kust is evident: de aanwezigheid van zee en strand is de grote troef, en de Kust is het hele jaar door een aantrekkelijke bestemming waar men direct een vakantiegevoel krijgt. Ook de gezonde omgeving is een reden voor het kiezen voor een tweede verblijf aan onze Kust.

Actieve en mobiele tweede verblijvers
Bijna alle tweede verblijvers (94 procent) komen met de wagen naar hun vakantiewoning. Naast wandelen, zijn een terrasje doen, een strandbar bezoeken, op restaurant gaan, shoppen en fietsen de favoriete activiteiten van tweede verblijvers. Tweede verblijvers bezoeken ook regelmatig een andere kustgemeente of het achterliggende hinterland. Slechts 11 procent gaat zelden of nooit buiten de kustgemeente waar de vakantiewoning ligt.

Tweede verblijvers koesteren hun tweede verblijf en zijn globaal zeer tevreden over de kustgemeente waar deze zich bevindt. Specifieke aandachtspunten zijn de parkeermogelijkheden en de wens van tweede verblijvers om beter geïnformeerd te zijn over het reilen en zeilen in hun badplaats. Tweede verblijvers hebben ook interesse in de evenementenkalender van hun kustgemeente, omringende kustgemeenten en het nabije hinterland. Ook informatie over nieuwe restaurants, cafés en winkels wordt gevraagd.

Permanent aan de Kust wonen
Veel tweede verblijvers ontwikkelen een sterke band met hun vakantiebestemming en de lokale gemeenschap. 23 procent van de eigenaars overweegt om zich later permanent te vestigen aan de Kust. De gezonde en aantrekkelijke omgeving zijn de grootste motivaties om voor de Kust te kiezen als hoofdverblijfplaats.

Meer dan een miljard euro bestedingen
Gemiddeld besteedt een tweede verblijver 67 euro per persoon per nacht aan de Kust. Dit is gemiddeld 11 euro meer dan de gemiddelde dagelijkse bestedingen van huurders van vakantiewoningen. De belangrijkste uitgaveposten liggen in lijn met de populairste activiteiten: restaurants, dagelijkse boodschappen, shopping en terras- of cafébezoek.

Daarnaast heeft een tweede woning een gemiddelde jaarlijkse kost van ongeveer 8000 euro. Westtoer becijferde, op basis van inschattingen van voorlopige cijfers over het gebruik en volume van de tweede verblijven aan de Kust, dat tweede verblijvers in 2024 verantwoordelijk waren voor 1,7 miljard euro aan bestedingen.

Unieke leefomgeving
“Aan de Belgische Kust is 42 procent van het woonpatrimonium bestemd als tweede verblijf of vakantiewoning. Deze concentratie van tweede verblijven creëert een unieke lokale dynamiek aan de Kust als leefomgeving. De bestedingen van de tweede verblijvers stimuleren de lokale economie aanzienlijk. Dit zorgt voor werkgelegenheid, maar biedt ook een solide basis voor verdere duurzame economische ontwikkeling in de regio” aldus Jurgen Vanlerberghe, gedeputeerde voor toerisme en voorzitter van Westtoer.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.