Nieuwe stadsorganisatie van Harelbeke krijgt vorm: drie (vrouwelijke) directeurs aangesteld
Na goed anderhalf jaar intensieve voorbereidingen, waarbij alle medewerkers van het lokaal bestuur nauw betrokken werden, zet Harelbeke een belangrijke stap naar haar nieuwe organisatiestructuur. Na goedkeuring van de nieuwe organisatie door de gemeenteraad in juni, stelde het schepencollege in de zitting van 17 december drie directeurs aan die elk een van de drie nieuwe directies zullen aansturen.
Algemeen directeur Hans Piepers: “De aanstelling van de directeurs vormt een belangrijke mijlpaal in een lang traject. We zetten in deze voorbereidingsperiode steeds sterk in op de betrokkenheid van al onze medewerkers en op onze kernwaarden: vertrouwen, collegiaal, ondernemend en klantgericht. Op 21 maart volgend jaar laten we de vroegere departementenstructuur achter ons en maken we de overgang naar drie directies: Mens, Ruimte en Ondersteuning. Die drie directies worden versterkt met een innovatie-hub, waar een strategisch innovator en op termijn een programmaregisseur, een projectmanager en een procesinnovator hun plaats zullen vinden. In de oefening hielden we vast aan wat al goed loopt en richtten we ons op het versterken van wat nog beter kan. Het werken over de verschillende thema’s en domeinen heen is daar een voorbeeld van.”
Teamleiders en praktische voorbereidingen
De directies zullen bestaan uit diverse teams die aangestuurd worden door teamleiders. Deze functies worden in eerste instantie ingevuld via bevordering van huidige medewerkers. “We geloven sterk in de kracht van ons bestaande team,” aldus de algemeen directeur. “Pas wanneer er geen geschikte match gevonden wordt, zetten we een externe procedure op. In december en de eerste maanden van 2025 zoeken we actief naar deze teamleiders, terwijl we ook de nodige praktische voorbereidingen treffen. Softwaretoepassingen zoals boekhouding, loonberekening en mailgroepen moeten immers aangepast worden aan de nieuwe structuur.”
Vooruitzichten
De transitie naar de nieuwe structuur wordt op 21 maart 2025, de eerste dag van de lente, een feit. “We hebben een druk voorjaar voor de boeg, maar samen met alle medewerkers en de drie nieuwe directeurs kijk ik ernaar uit om écht van start te gaan in de nieuwe organisatie.”
Wie zijn de nieuwe directeurs?
Directeur Mens: An Vanderjeught, momenteel zorgmanager in de Sint-Jozefskliniek in Izegem

Directeur Ruimte: Ann Messelier, momenteel afdelingshoofd Ruimte in de gemeente Meulebeke

Directeur Ondersteuning: Ellen Vandeputte, momenteel strategisch innovator bij stad Harelbeke
