Nieuwe stadions voor The Nest Roeselare (Club NXT) en basketclub Filou Oostende
The Arena Group, het Gentse succesverhaal dat voetbal- en sportstadions transformeert tot levendige event locaties, zet zijn expansie verder met de toevoeging van zes nieuwe stadions aan zijn portfolio. Vier Belgische en drie Nederlandse clubs sluiten zich aan bij de succesvolle aanpak die het potentieel van sportstadions optimaal benut, ook buiten wedstrijddagen.
Na de eerdere succesvolle samenwerking met onder meer KAA Gent, KRC Genk, RSC Anderlecht en Standard Luik in België, en NAC Breda en FC Den Bosch in Nederland, groeit The Arena Group nu verder met drie nieuwe Belgische stadions en drie extra locaties in Nederland. In België worden The Nest Roeselare (Club NXT) en de unieke COREtec Dôme van basketclub Filou Oostende toegevoegd. Ook met KV Mechelen wordt een eerste samenwerking opgestart. In Nederland breidt The Arena Group uit met het stadion van Almere City maar wordt ook samengewerkt met sc Heerenveen en SC Cambuur. Voor events in Rotterdam gaan ze een samenwerking aan met eventlocatie De Kuip Rotterdam.
Sinds de oprichting in 2013 hebben ze zich gepositioneerd als pionier in de commerciële exploitatie van sportstadions. Door stadions ook buiten wedstrijddagen in te zetten voor diverse evenementen zoals seminaries, teambuildings, concerten en congressen, creëren ze nieuwe inkomstenbronnen voor de betrokken clubs. Het succes in België heeft The Arena Group al eerder doen uitbreiden naar Nederland, en ze zijn verheugd dat steeds meer clubs de meerwaarde van het model ontdekken.
Een nieuw tijdperk voor stadionexploitatie
Sinds de oprichting in 2013, na de ingebruikname van de Gentse Planet Group arena, heeft The Arena Group zich gepositioneerd als pionier in de commerciële exploitatie van sportstadia. Door stadions op niet-wedstrijddagen in te zetten voor bedrijfs- en publieksevenementen zoals seminaries, teambuildings, concerten en congressen, wordt een nieuwe bron van inkomsten gecreëerd voor de betrokken clubs. Het succes in België leidde eerder al tot de uitbreiding naar Nederland, waar nu ook bijkomende clubs de meerwaarde van event exploitatie van hun stadion ontdekken.
“Deze uitbreiding is een belangrijke stap in onze strategie om ons model van stadionexploitatie verder uit te rollen in België en Nederland. Met de toevoeging van deze zeven stadions vergroten we ons bereik en kunnen we nog meer bedrijven en organisaties de voordelen laten ervaren van evenementen in een unieke omgeving zoals een sportstadion”, – Michiel Vanderheyden, CEO van The Arena Group.
Inkomsten en commerciële kansen
The Arena Group organiseert jaarlijks tussen de 400 en 500 evenementen in de stadions waarmee het samenwerkt, goed voor 45.000 bezoekers en een omzet die in 2023 zo’n zes miljoen euro bedroeg. Met de recente uitbreiding verwacht het bedrijf tegen 2025 een omzet van tien miljoen euro te bereiken.
“De moderne infrastructuur van de nieuwe stadions biedt ons nog meer mogelijkheden om innovatieve belevingsconcepten te ontwikkelen, die niet alleen extra inkomsten genereren voor de sportclubs, maar ook nieuwe commerciële leads en business creëren. Het is een win-win voor zowel de clubs als voor ons.” – Michiel Vanderheyden, CEO van The Arena Group. Met deze uitbreiding versterkt The Arena Group zijn positie als toonaangevende speler in de commerciële exploitatie van sportstadia, en zet het een nieuwe stap in de verdere verankering in zowel de Belgische als Nederlandse markt.