Home > Nieuwe brug in Kortrijk-West als aansluiting op A19 met R8 in gebruik genomen

Nieuwe brug in Kortrijk-West als aansluiting op A19 met R8 in gebruik genomen

Geschreven op 6 oktober 2024 om 07:06 door Mario De Wilde

Sinds februari 2022 zijn aannemer Stadsbader NV en het Agentschap Wegen en Verkeer druk in de weer met de herinrichting van het knooppunt van de A19 met de R8 aan Kortrijk-West. De eerste fase van de werken is nu afgerond en de brug over de R8, als verbinding tussen de A19 en de binnenring van de R8, wordt vandaag officieel geopend voor het verkeer. Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Vandaag openen we niet zomaar een nieuwe brug die de A19 met de R8 verbindt, maar maken we werk van een cruciale schakel in de Vlaamse mobiliteit. Op dit belangrijk knooppunt in Kortrijk kan het verkeer in de toekomst veiliger verlopen en maken we komaf met files. Dat is een goede zaak voor onze economie, ons milieu en ieders gezondheid.”
Burgemeester en schepen van Mobiliteit van Kortrijk: “Vanaf vandaag spreken we definitief niet meer over de Put, maar over de Trompet. Een nieuwe verbinding tussen de R8 en A19 die een verademing zal zijn voor het verkeer in de streek. Die komaf zal maken met de vele ongevallen die op dit zwarte verkeersknooppunt gebeurden. En die zal zorgen voor een vlottere verkeersdoorstroming. Het project was vele jaren in voorbereiding, dus we zijn blij dat we het nu gerealiseerd zien.”
Burgemeester van Wevelgem: “De trompetaansluiting is een belangrijke stap richting betere mobiliteit van en naar Wevelgem. Na 2 jaar werken, en met de ingebruikname van de nieuwe brug, zijn we als gemeentebestuur blij dat de werken vorderen en het einde ervan nabij is.”
Nieuwe brug officieel in gebruik
Door het vele regenweer in de winter en het voorjaar van 2024, is de planning van de werken van fase 1 sterk opgeschoven, maar de laatste maanden werd er hard gewerkt om de binnenring van de R8 te verbinden met de snelweg A19. Er werd een nieuwe brug over de R8 gebouwd, verbindingswegen werden aangelegd, de riolering werd afgewerkt en de aannemer plaatste geluidswerende schermen en openbare verlichting. Nu is de verbinding van de binnenring van de R8 met de A19 klaar. Zo kan vandaag voor het eerst verkeer over de nieuwe brug rijden. De vroegere verkeerslichten aan het complex zijn dus definitief verleden tijd.
Aangepaste omleidingen vanaf 4 oktober
Vanaf vrijdag 4 oktober rijdt het verkeer op de R8 ter hoogte van de trompet op versmalde rijstroken over de binnenring. Verkeer op de A19 vanuit Ieper kan de R8 zowel richting Kortrijk-Noord als Kortrijk-Oost nemen. Ook de afrit Bissegem (nr. 11 op R8) is bereikbaar vanuit de A19. Vanaf Hoog Kortrijk kan men zijn weg vervolgen op de R8 naar Kortrijk-Noord, of de A19 richting Ieper nemen. Vanuit Kortrijk-Noord kan men op de R8 de afrit A19 Ieper (nr. 10 op R8) en de afrit Bissegem (nr. 11 op R8) niet nemen. Het verkeer vanuit Kortrijk-Noord naar Ieper en Brugge volgt een omleiding via de R8, de E17, de E403 en de A19.
Verkeer op de Oude Ieperstraat en Oude Ieperseweg kan de oprit Gullegem (nr. 9) naar de R8 richting Bissegem en Kortrijk-Zuid niet meer nemen. Zij volgen een omleiding via de op- en afritten van Heule (nr. 8 op R8).
Fase 2 vanaf 7 oktober
Het werk is nog niet af. Vanaf maandag 7 oktober vernieuwt de aannemer de wegverharding van de buitenring van de R8 en de bestaande aansluitingen van de buitenring met de A19. Als het weer meezit en er geen onverwachte omstandigheden optreden, duurt fase 2 tot het voorjaar van 2025.
Laatste fase vanaf voorjaar 2025
De laatste fase van de werken start in het voorjaar van 2025. In deze laatste fase werkt de aannemer op de A19, ter hoogte van de zuidelijke op- en afrit Gullegem-Moorsele (nr. 1 op A19). De op- en afrit worden heraangelegd, net als het kruispunt met de Gullegemstraat.

2 reacties

Geert maelfait
Geschreven op 2024-10-11 23:38:21
Ik denk dat dit de traagste werf is van heel België . Aller tijden.
Debal jenny
Geschreven op 2024-10-08 08:05:14
Super het wordt daar veel beter geen filles meer ,het was een zeer gevaarlijk punt

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.