Home > Nieuw Kasteelbier ter gelegenheid van 30 jaar Kasteel in Izegem

Nieuw Kasteelbier ter gelegenheid van 30 jaar Kasteel in Izegem

Geschreven op 1 september 2021 om 10:11 door Mario De Wilde

Kasteelbier bestaat 30 jaar en dat wordt gevierd! Tot eind dit jaar hullen ze de Kasteel Donker, Kasteel Tripel en Kasteel Rouge in een hip, feestelijk jasje. En er is meer, want met de komst van een nieuwe telg binnen de Kasteel-familie zetten ze dit jubileum extra in de kijker!

We all need something Xtra

Ter gelegenheid van ’30 jaar Kasteel’ lanceert de familiebrouwerij een nieuw speciaalbier dat de eigenschappen van onze Belgische biercultuur extra in de verf zet. Kasteel Xtra is dankzij het lage alcoholpercentage (4,5%) extra toegankelijk. Voor dit blonde hogegistingsbier combineert de brouwer extra smaakvolle moutsoorten met een flinke dosis bitter- en aromahoppen. De dry-hopping en de nagisting in fles zorgen voor een extra fijne afdronk.

“Met Kasteel Xtra spelen we in op de trend van de session bieren die erg populair zijn in de Verenigde Staten. Ook hier is er steeds meer vraag naar een speciaalbier dat weinig alcohol bevat en toch veel smaak biedt”, vertelt CEO Xavier Vanhonsebrouck, die inmiddels zelf 30 jaar aan de slag is in de familiebrouwerij in Izegem. Biersommelier Ben Vinken mocht reeds de Kasteel Xtra beoordelen: “We ruiken lekkere hop en proeven van dit dorstlessend en no-nonsense bier, een waardig alternatief voor Kasteel Blond en Kasteel Hoppy.”
Een Kasteel voor ieder type bierliefhebber
Verdwijnen die twee Kasteelbieren dan uit het gamma? “Dat klopt. Met de Kasteel Xtra lanceren we een nieuw blond bier met een lager alcoholpercentage dan de Kasteel Blond (7%). Ook de Kasteel Hoppy verdwijnt. In een markt waar biergeeks graag zeer gehopte bieren drinken, was onze Hoppy net niet hoppig genoeg. Daarom hebben we besloten om af te kloppen op 4 Kasteelbieren: een quadrupel, een tripel, een rouge en de nieuwe Xtra. Zo is er een Kasteel voor ieder type bierliefhebber”, verduidelijkt Xavier.
Drie sterren voor Kasteel
Ter gelegenheid van 30 jaar Kasteel maakten we ook een feestelijk bieretiket. Boven de wimpel staat het aantal jaren dat het merk Kasteel bestaat. Onder de wimpel en de naam van het bier prijken 3 sterren. “Elke ster staat symbool voor 10 jaar Kasteel. De sterren blijven ook na dit jubileumjaar op het bieretiket van de Kasteelbieren staan”, legt Xavier uit.
Het succes van Kasteelbier
Op een boogscheut van de moderne brouwerij werd er 30 jaar geleden geschiedenis geschreven. Aan het Kasteel van Ingelmunster brouwde wijlen Luc Vanhonsebrouck er in 1989 het allereerste Kasteelbier. “Het eerste Kasteelbier was donker, had 11 volume alcohol, had geen schuim, was enkel in 75 cl flessen te verkrijgen en enkel te koop in het Kasteel van Ingelmunster. Mijn vader had gehoopt op dezelfde files zoals aan de abdij van Westvleteren”, vertelt Xavier.

Op 1 juli 1991 startte Xavier als vijfde generatie in de brouwerij. Zijn eerste werk? De marketingstrategie van het Kasteelbier over een andere boeg gooien. “We vulden het donkere Kasteelbier af in 33 cl flessen, we kochten nieuwe bakken en mooie bierglazen die de rijkdom van dit bier benadrukten.” Xavier liet ook biervilten en reclameborden ontwerpen, en dokterde een bonussysteem uit voor de vertegenwoordigers. “Dat systeem werkte en al snel konden we Kasteelbier in de markt zetten. Ook werden we shirtsponsor van Eendracht Aalst. In het seizoen van 1993-1994 eindigde de ploeg derde in eerste klasse. Zo wonnen we de sympathie van het hele land.”
En toen was er Kasteel Rouge
De strategische beslissingen van de jonge brouwer maakten van Kasteelbier een vaste waarde in het bestaande bierlandschap. En daar bleef het niet bij. In 2007 lanceerde Xavier de Kasteel Rouge, inmiddels de absolute topper van de Kasteel Brouwerij. “Voorheen hadden we het bier al eens gelanceerd onder de naam K8 in een fles met een rode sleeve. Dit was geen succes, het was zijn tijd vooruit. Maar in 2006-2007 voelde ik dat de markt wel rijp zou zijn voor een zwaar kriekenbier.” Na een brainstormsessie veranderde de naam naar Kasteel Rouge en die sloeg in als een bom.

Vandaag telt de bierwereld tal van Rouge-bieren. “Met Kasteel Rouge hebben we een nieuw biersegment ontwikkeld. Het is dan ook een eer dat heel wat brouwers zelf aan de slag gaan met hun eigen Rouge.” Toch kan er maar eentje de eerste en de beste zijn. “Voor onze Kasteel Rouge gebruiken we Kasteel Donker als basis. Onze quadrupel is al een uitzondering binnen z’n eigen segment vanwege de aangename zoete smaak. Die basis vormt de sterkte van onze Kasteel Rouge die wereldwijd verschillende types bierliefhebbers weet te bekoren”, geeft Xavier nog mee.
Nieuw biersegment
Net zoals de Kasteel Rouge meent Xavier dat Kasteel Xtra deel zal uitmaken van een nieuw biersegment: “Extra wordt samen met Westmalle, St. Bernardus en andere bieren een nieuw segment”, liet hij optekenen in het magazine Bierpassie. De gloednieuwe Kasteel Xtra staat voor je klaar in de supermarkt of bij je drankenhandel. Aan jou om te proeven en te beoordelen!

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.