Home > Niet voor watjes: de inclusieve marketing – een no-bullshitgids

Niet voor watjes: de inclusieve marketing – een no-bullshitgids

Geschreven op 3 juli 2025 om 06:55 door Mario De Wilde

‘Kinderen met koffiemelkkleur en Chinezen hebben we al op onze posters, we zijn echt wel divers.’ – Diensthoofd Marketing van een groot bedrijf (!). Tijd dus voor een stevige realitycheck. Geen oppervlakkige tips, wel confronterende inzichten voor wie écht iedereen wil bereiken. Vergeet de buzzwords, de gladde campagnes en de ‘diversity washing’ die vooral goed staan in jaarverslagen. In Inclusieve marketing fileert Hamza Ouamari zonder pardon het vakgebied van marketing en communicatie. Rauw, persoonlijk en vlijmscherp legt hij bloot wat er écht misloopt in campagnes die zeggen inclusief te zijn, maar dat zelden echt zijn.

Dit boek is niet voor watjes. Het is een praktijkgericht werk dat de marketingwereld – en vooral de witte marketeer – een spiegel voorhoudt. In een sector waar goede bedoelingen vaak blijven hangen in wollige statements en holle diversiteitscampagnes, komt Ouamari met een boek dat confronteert, concrete tools aanreikt en durft te lachen met de sector waar hij zelf deel van uitmaakt. Het boek is voor marketeers en communicatieprofessionals die durven losbreken van het bekende, en klaar zijn om het ongemak op te zoeken. Want inclusie is geen extraatje, geen ‘nice to have’, maar een strategische must – als je tenminste wil communiceren met de hele samenleving, en niet enkel met de ‘usual suspects’.

Hamza neemt je mee op een ongefilterde reis langs zijn eigen ervaringen met vallen, opstaan en weer doorgaan. Geen succesverhalen met een strik errond, maar eerlijke verhalen over blinde vlekken, pijnlijke feedback en echte doorbraken. Hij toont hoe echte inclusieve marketing ontstaat uit frictie, uit het durven in vraag stellen van alles wat als ‘normaal’ geldt.

Dit boek daagt je uit om de comfortzone van je merk te verlaten. Om stil te staan bij wie je aanspreekt – én wie je onbewust buitensluit. Want zolang je alleen de populaire kids op het speelplein aanspreekt, blijf je communiceren in een bubbel. En dat is niet alleen saai, het is ook commercieel kortzichtig.

Inclusieve marketing is geen handleiding, maar een wake-upcall. Een uitnodiging om marketing opnieuw te definiëren: niet als trucje om te verkopen, maar als kracht om te verbinden. Hamza Ouamari maakt duidelijk dat wie vandaag geen keuze maakt voor inclusie, morgen simpelweg irrelevant wordt.

Over de auteur

Hamza Ouamari is een expert in inclusieve marketing. Hij ontwikkelt campagnes die merken versterken en bijdragen aan een inclusieve maatschappij. Met de focus op inclusie creëert hij echte verbindingen tussen merken en diverse doelgroepen, en bevordert zo positieve verandering. Hij is ook gastdocent in de opleiding Media & Entertainment Business aan de hogeschool Thomas More (Mechelen).

Paperback, NL-talig, 296 blz., 32 euro, Pelckmans Uttgeverij

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.