Home > NewU moet Brugse stadsmedewerkers een gezonde boost geven

NewU moet Brugse stadsmedewerkers een gezonde boost geven

Geschreven op 17 januari 2023 om 07:59 door Mario De Wilde

Het stadsbestuur van Brugge heeft al langer een uitgewerkt gezondheidsbeleid voor haar medewerkers, waarbij elke maand een onderwerp in de kijker staat. “Daarnaast groeien we als organisatie ook mee met een ander maatschappelijk fenomeen: maximaal digitaal. Als Stad namen we al een grote verantwoordelijkheid op om alle medewerkers mee in het digitale verhaal te krijgen. Beide ambities van de Stad komen nu samen in een nieuw ambitieus project: NewU”, zegt schepen van Personeel & Organisatie Pieter Marechal.

NewU is een app waarbij Stad Brugge op een laagdrempelige, maar wel digitale manier aan gezondheidsbevordering doet voor alle medewerkers. NewU werkt daarnaast rond een aantal thema’s: slaap, voeding, beweging, mentaal welzijn, roken,…

Schepen Pieter Marechal: “Als stad kiezen we er heel bewust voor om te investeren in onze mensen. We willen onze stadsmedewerkers dan ook houvast en ondersteuning aanbieden om hun goede voornemens aan te pakken en om hun gezondheid te bevorderen. Daarom hebben we gezocht naar iets dat toegankelijk is en op maat is van iedereen. En dat is NewU geworden. Met deze app leveren we inspiratie aan onze medewerkers en helpen we hen een individueel aangepast programma uit te werken.”

De applicatie omvat:
• Uitdagingen (op organisatie- en teamniveau): als organisatie laten we dagelijks uitdagingen op de medewerkers los, gaande van ‘drink vijf glazen water’ en ‘maak een gezonde lunch’ tot ‘neem de trap vandaag’. Medewerkers kunnen, door het volbrengen van de uitdagingen, punten verdienen en een hogere plaats op de ranking innemen.

• Gewoontes (op individueel niveau): medewerkers kunnen gezonde gewoontes creëren en inbouwen in hun dagelijkse routine, persoonlijk en op maat van de eigen noden. Wil je bijvoorbeeld werken aan je beweging? Dan kan je beginnen met het inplannen van de gewoonte om tijdens je middagpauze tien minuutjes te wandelen. Anderzijds kan je ook inplannen om een boek te lezen, in plaats van TV te kijken om zo je schermtijd te verminderen. De app werkt als een soort persoonlijke, digitale coach, die je bij elke gewoonte (wetenschappelijk onderbouwd) informeert over de meerwaarde of bijkomende tips geeft.

• Verbondenheid: collega’s kunnen in een tijdslijn foto’s posten van de volbrachte uitdagingen. Andere collega’s kunnen reageren of ‘liken’ en zo elkaar aanmoedigen. Er is ook een wall of fame waar medewerkers of teams die hard werken aan hun gezondheid (en dus veel punten verzamelen) op terechtkomen. Door het creëren van een community stimuleren we de verbondenheid met elkaar en de applicatie.

• Workouts en recepten: met een uitgebreide bibliotheek van workouts (niveau beginners tot gevorderden) en gezonde recepten, helpen we de medewerkers verder op weg.

Schepen van Sport Franky Demon: “Sporten en bewegen is een van de belangrijke bouwstenen voor een gezonde levensstijl. Meer bewegen op de werkvloer zorgt voor meer productiviteit, werkplezier en een hechte teamspirit. Daar moet de NewU-app onze medewerkers bij ondersteunen. We investeerden vanuit de Sportdienst dan ook graag mee in deze app met een bedrag van 8.750 euro. De app is zeer laagdrempelig en omvat een uitgebreide bibliotheek aan workouts voor beginners tot gevorderden. Dit gaat van kracht- en cardiotraining tot stretching. Maar daarnaast stimuleert de app medewerkers ook om zitgedrag te doorbreken en kort te gaan lopen, wandelen of fietsen. Een gezonde geest in een gezond lichaam, daar willen we onze medewerkers toe aanzetten met deze app.”

“Het geheim van slagen in je doelen is niet denken in grote stappen, maar werken met kleine veranderingen, dag per dag”, zegt schepen Pieter Marechal. “NewU biedt inspiratie en helpt om vooruitgang te tracken. Bovendien doe je het niet alleen, maar samen met de hele organisatie, je collega’s binnen je dienst, je vrienden en collega’s van andere diensten. Dat zorgt voor extra steun, motivatie en ook wat leuke momenten met collega’s. Als organisatie hebben we al vaak laten zien wat we kunnen doen voor anderen, laat ons nu eens zien wat we voor onszelf kunnen.”

Promotour bij de stadsdiensten
Om medewerkers te motiveren en helpen bij de installatie van de app, start deze week een heuse promotour. “Een week lang bezoeken we verschillende stadsdiensten verspreid over heel wat locaties. We nemen ook een gezond tussendoortje mee, kwestie van letterlijk de tanden in de goede voornemens te zetten”, aldus schepen Pieter Marechal.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.