Home > Na 3,5 jaar werken: vernieuwde stelplaats De Lijn in Ieper officiele geopend

Na 3,5 jaar werken: vernieuwde stelplaats De Lijn in Ieper officiele geopend

Geschreven op 27 januari 2020 om 09:39 door Mario De Wilde

Gisteren opende de vernieuwde stelplaats van De Lijn in Ieper officieel haar deuren, in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters, burgemeester Emmily Talpe en directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot. Alle genodigden kregen een rondleiding op het terrein in de Haiglaan dat plaats biedt aan 46 chauffeurs, 1 bediende en 2 technici alsook aan 18 standaardbussen, 4 gelede bussen en 17 belbussen. De stelplaats heeft een eigen onderhoudscentrum, tankstraat en wasstraat. Minister Peeters benadrukte dat de vernieuwde site, waarin ruim 5 miljoen geïnvesteerd werd, zowel letterlijk als figuurlijk een groene stelplaats is met zijn geluidswand met klimop, de bodembedekkers en het laag struikgewas alsook dankzij de hernieuwbare energiebronnen zoals zonnepanelen en warmtepompen, de biologische waterzuiveringsinstallatie en de maximale waterbuffering en recuperatie van regenwater.

Renovatie van ruim 3,5 jaar in 4 fases
De stelplaats voldeed niet langer aan de huidige normen. Onder meer de kantoren, het onderhoudscentrum voor bussen en de parkeerverhardingen waren verouderd. De Lijn schreef dan ook een aanbesteding uit voor de volledige renovatie van de stelplaats.
Roger Kesteloot, directeur-generaal De Lijn: “Aangezien de stelplaats in gebruik zou blijven tijdens de renovatie was het belangrijk dat de werken gefaseerd zouden gebeuren. Dat gebeurde in 4 hoofdfases. De werken zijn gestart midden februari 2016 en waren voltooid tegen eind oktober 2019. In die periode bleven we vanuit de stelplaats opereren met 10 buslijnen en met de bediening van 2 belbusregio’s.”

Focus op alternatieve energiebronnen bij renovatie stelplaats
Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit: “Bij de renovatie van de stelplaats werd veel aandacht besteed aan duurzaamheid, efficiëntie en milieuvriendelijkheid. Aangezien het belangrijk is om doordacht en zuinig om te springen met energie en water is er gekozen voor maximale waterbuffering en recuperatie van het regenwater, o.a. via regenwaterputten en bufferbekken. De nieuwe wasinstallatie voor de bussen heeft ook een biologische waterzuiveringsinstallatie met 90% waterrecuperatie en het energieverbruik van de stelplaats wordt door meer dan 25% hernieuwbare energiebronnen geleverd zoals zonnepanelen en warmtepompen. Verder is de betonverharding voor de busparkeerplaatsen vloeistofdicht en voldoen de gebouwen en infrastructuur aan alle nieuwe energienormen en milieu-eisen.”

Goed voor de mensen van en rond Ieper
Emmily Talpe, burgemeester Ieper: “Het stadsbestuur van Ieper was zelf ook voorstander van de renovatie en mede dankzij de medewerking van de buurtbewoners is het eindelijk zo ver. Bij de verbouwingswerken werd de historische gevel van het hoofdgebouw bewaard, de gevel is dan ook opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Het oorspronkelijke gebouw ‘Buurtstatie Yperen-Station d’Ypres’ werd gebouwd tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog als het tramstation van de voormalige lijn Ieper-Veurne. Dit is een stelplaats met een verhaal!”

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.