Mr Georges (Delhaize Heist en Aalter) verzamelt het lekkerste van West-Vlaanderen
Lode Vande Vyvere uit Ramskapelle is vorige zomer gestart met Mr. Georges, een delicatessenzaak in Delhaize. De eerste opende in Aalter en afgelopen winter ook in Delhaize Knokke-Heist. Lode is een product van plichtsbewuste en hardwerkende ondernemers uit Loppem. Personificatie van de ultieme foodlover. West-Vlaming die verdomd goed weet wat het leven leuk maakt. Exact ook wat je vandaag de dag vindt in zijn unieke shop-in-shopconcept in Delhaize Heist. Bij Mr. Georges steken ze het niet onder stoelen of banken: ze zijn dolverliefd op lekker eten. Producten van een hoge kwaliteit, met liefde en tijd als belangrijkste ingrediënten, hebben hun harten gestolen. Gek zijn ze van die kleinschalige producenten, hoog in de bergen of verscholen in petieterige dorpjes, die eten creëren met een verhaal.
West-Vlaams lekker
Lode laat ook lokale handelaars en producenten mee dat unieke verhaal vertellen. Denk maar aan de ongeëvenaarde lasagnes van die andere Knokse leverancier Il Trionfo. Chefkok Gusti Pungitore maakt iedere week verse lasagne bolognaise en lasagne met prei en truffel en binnenkort is er ook de lasagne met zalm en de Veggy. Molto Delizioso! Daarnaast werkt Lode samen met Tête Pressée uit Brugge. Patron Pieter Lonneville die bijna 5 jaar naast chefkok Sergio Herman heeft gekookt in oud Sluis levert gerechten zoals Sepia Pasta met inktvis tot vol-au-vent van parelhoen. Of die fantastische charcuterie van Hendrik Dierendonck uit Veurne. Proef het vele lekkers van kleinschalige producenten als Glorius (Houthulst), Duke of Berkshire (Ploegsteert), Limousin vlees (Schore), ’t Groendal (Roeselare), Damse Kaasmakerij (Damme), Kaasmakerij De Moerenaar (Veurne) en ’t Reigershof Kaasmakerij (De Haan): allemaal getrokken uit die echte West-Vlaamse potgrond en met ook het gedachtegoed van de ‘Korten Keten, van boer tot bord’ in het achterhoofd.
Jonge gast kookt voor 40 werknemers
Nee, Lode komt niet uit een horecanest. Zijn ouders hadden een KMO-bedrijf maar Lode deed als jonge gast niets liever dan elke middag koken voor de werknemers. Later volgde hij o.a. avondschool in Spermalie. Door zijn talrijke reizen kwam hij ook in aanraking met veel buitenlandse keukens en raakte de passie voor lekker eten nog meer aangewakkerd. Aanvankelijk volgde hij een opleiding bij Delhaize. Maar na een marktonderzoek in Londen en Milaan kwam hij tot het besluit dat de markt van supermarkten stilaan verzadigd was. In die miljoenensteden ontdekte hij ook de levendige en populaire vismarkten, sushi-corners, ambachtelijke winkeltjes en meatshops. Het plan rijpte om al deze wat vergeten ambachten mét bediening opnieuw naar de supermarkt te brengen.
Geef medewerkers een stem
Lode Vande Vyvere: “Vanaf dan werd met zo’n tien à vijftien mensen de zoektocht gestart om de beste producten en delicatessen, elk in z’n eigen genre, te testen en te selecteren. Gewoon proeven wat het beste is om de kwaliteit te bestendigen. Nadien moesten we op zoek naar een goed klinkende en vertrouwde naam. Het werd Mr. Georges zoals vroeger de kruidenier of bakker van achter de hoek. Vorige zomer zijn we gestart met onze pilootwinkel in AD Delhaize Aalter en begin november is Mr. Georges te AD Delhaize Heist opengegaan. Intussen blijven we onze zoektocht naar het beste verderzetten. Om de paar weken zitten we ook met het hele team, zo’n twintig mensen, samen, dan proeven we tijdens een namiddag alles en iedereen mag z’n bevindingen objectief meegeven. We kijken op dat moment niet naar de prijs en alleen het product met de hoogste score qua smaak en herkomst wordt geselecteerd. We zetten ook heel nauw in op de verschillende seizoenen en het marktaanbod. Geitenkaasjes bijv. zijn er volop in het voorjaar maar later verliezen ze hun authentieke smaak. Welnu, dan vervangen we die door nieuwe soorten. Inspraak vind ik heel belangrijk.”
Aanbod van bijna 1000 specialiteiten
Met Mr. Georges willen we de echte ambacht terugbrengen naar de supermarkt. Wat je bij ons vindt, zal je nergens anders in de supermarkt aantreffen. Ons aanbod van bijna 1000 producten en artikelen selecteren we zelf. Ik denk daarbij aan kazen, charcuterie, delicatessen en traiteurbereidingen. We willen op geen enkele manier de concurrentie met Delhaize aangaan maar juist met ons beider concept versterken. Het woord beleving vind ik daarbij heel belangrijk. We hebben in Heist en Aalter al een paar keer raclette gegrild, fondue, tapas en kaasschotels klaargemaakt en allerlei proeverijen georganiseerd en ik kan je verzekeren: dat brengt heel wat enthousiasme met de klanten mee. Daar wordt weken nadien nog over nagepraat.”
Klapke doen? Geen probleem
Met Mr. Georges wil Lode de persoonlijke aanpak een gezicht geven met vriendelijk en behulpzaam personeel wat een vlotte en gezellige bediening garandeert. Lode: “Klanten komen vaak binnen, scannen hun artikelen en gaan, zonder met iemand gesproken te hebben, opnieuw buiten. Wat is er toch mis om een babbeltje te slaan? Om wat uitleg te vragen? We hebben hier klanten die elke dag twee sneetjes kaas of 100 gram hesp komen kopen en ik ben er bijna zeker van dat ze hun aankopen als een soort alibi beschouwen om eens ‘een klapke te kunnen doen’. Dat is toch fantastisch! Akkoord, hier moeten ook volgnummertjes getrokken worden maar dat kan om praktische reden niet anders en klanten hebben daar geen problemen mee.
Zoektocht naar lekkers
Lode spreekt, voelt en ademt passie. Na ons gesprek vertrekt hij naar Extremadura in Spanje om er een tiental producenten van Iberico hammen te bezoeken. Alles staat in het teken van heerlijk tafelen. Dan trekt hij de laarzen aan en doorzoekt hij de Italiaanse glooiende heuvels, Franse departementen, Nederlandse polders of het Iberische schiereiland op zoek naar uitmuntende streekproducten. Op die manier selecteert hij eigenhandig – vandaar handpicked quality food – en waakt zo over alle heerlijkheden in het assortiment. Nog dit, Mr. Georges is achter de schermen intens bezig met de voorbereidingen om het concept uit te breiden op andere locaties in België.
www.mrgeorges.be