Home > Monumentaal TANTALUS-beeld van Piet Peere siert vanaf nu de Brugse Magdalenakerk

Monumentaal TANTALUS-beeld van Piet Peere siert vanaf nu de Brugse Magdalenakerk

Geschreven op 15 november 2021 om 13:13 door Mario De Wilde

Recent ontving de Brugse Magdalenakerk twee monumentale kunstwerken van de hand van de Brugse kunstenaar Piet Peere. Het gaat om Tantalus figuren uit de Griekse mythologie. Wat doen die figuren in een kerk? Komende  zaterdag 20 november om 11 uur wordt, in aanwezigheid van kunstenaar Piet Peere, in de Brugse Magdalenakerk de kick-off gegeven van het Tantalus-project. YOT-voorzitter Koen De Fruyt geeft daarbij tekst en uitleg. Daar zal ook de Brugse schepen Pieter Marechal aanwezig zijn. Maker Emma Rekers geeft een creatieve aftrap.

TANTALUS
Tantalus is één van de kinderen van oppergod Zeus, bekend van de ‘Tantaluskwelling’: het gewenste is nabij, maar onbereikbaar. Tot zijn kin staand in water zou hij eeuwig dorst hebben, want zodra hij probeerde te drinken zakte het water weg en hoewel rijpe vruchten boven zijn hoofd hingen, blies de wind ze weg zodra hij er door honger gekweld een greep naar zou doen. Er is nog een derde uitbeelding, die in de kunsten weinig zichtbaar is. Tantalus wordt gekweld door een gigantische rotsblok die hem elk moment kan verpletteren. De kunstwerken in de Magdalenakerk verwijzen naar dit laatste verhaal.

HET TANTALUS PROJECT
De komende jaren zullen duizenden bezoekers en gebruikers van de Magdalenakerk deelnemen aan het Tantalus-project. YOT, het labo voor levensbeschouwing dat verbonden is met de Brugse Magdalenakerk, onderzoekt hoe deze imponerende kunstwerken met de bezoeker en met het kerkgebouw in gesprek gaan. Wat ervaren de mensen bij dit beeld? En verandert de betekenis van het kerkgebouw door de aanwezigheid van Tantalus? Hoe dan? Via werkwinkels, ateliers, beeldmateriaal, achtergrondinfo en diverse werkvormen willen we mensen en organisaties prikkelen om met de kunstwerken in gesprek te gaan. De meerstemmige Magdalenakerk is nu verrijkt met een meerstemmig beeld. Naast de interpretatie van de kunstenaar over zijn werk, gaat het beeld nu een eigen leven leiden in de hoofden en harten van de kerkbezoeker. Het Tantalus project brengt diverse invalshoeken in interpretaties bij elkaar.

WIE IS PIET PEERE ?
Geboren in Brugge op 20 oktober 1956
Studies:
-Drukkunst Brugge
-Laureaat Stedelijke Academie voor Schone Kunsten Brugge
-Laureaat Hoger Instituut voor beeldende Kunsten Meestergraad Sint-Lucas Gent
-Pedagogisch hoger onderwijs.

Onderwijsopdrachten:
-Stedelijke Academie voor Schone Kunsten. leraar tekenen, vrije grafiek en publiciteit.
-Hoger Instituut voor Beeldende Kunsten Sint. Lucas Antwerpen. leraar modeltekenen.

Diverse exposities in binnen- en buitenland.

KUNSTWERKEN
De eerste Tantalusfiguur is een vrij staande figuur op sokkel (5,70 meter hoog, polyester, geschilderd), geplaatst in de dwarsbeuk. Aan het dakgebinte is op 17 meter hoogte een (uitrafelende) koord vastgemaakt. Aan de koord hangt er een gigantische rotsblok (4,65 m breedte) die dreigt de figuur te verpletteren.
De tweede Tantalusfiguur is een houtskooltekening op papier (5,20 meter hoog), gevat in 7 luiken, opgehangen in een zijkapel naast het koor. Door de opstelling in een kruisvorm, maakt deze Tantalus de verbinding met de Christusfiguur.
De creaties behoren tot het thema UNVEILING: een grote individuele tentoonstelling die doorging in het Grootseminarie te Brugge mei-september 2021. Beide werken staan in het kunstboek UNVEILING Piet Peere 2021.

INTERPRETATIE KUNSTWERKEN DOOR DE KUNSTENAAR
Alles onder controle houden is een illusie. Lijden en menselijke kwetsbaarheid behoren tot het leven; maak gebruik van deze teleurstellingen als een kans om er uit te leren.
Aanvaard je lot. Laat je vrijheid varen en je zult vrij zijn. Als je wilt vrij zijn dan ben je niet vrij omdat je dit wil. Alles, elk contact en iedere gebeurtenis heeft een betekenis, dit in verband met de ontwikkeling van de ziel.
De mens schept de wereld vanuit zijn innerlijke ik. Schep ruimte, vrijheid en eenheid. Kom tot wijsheid zonder lang na te denken over wat essentieel is. Met andere woorden, handel vanuit liefde en het zal de juiste beslissing zijn.

LABOKERK
Als labo voor levensbeschouwing maakt YOT atypische keuzes. Het lijkt vreemd om een beeld uit de Griekse mythologie binnen te brengen in een katholieke kerk, nochtans is dit geen nieuw statement. De christelijke traditie is meerstemmig en in de loop van 2000 jaar geschiedenis is er in vele kerkgebouwen een zichtbare dialoog geweest met andere visies en overtuigingen. Trouwens, dialoog en verbinding, omgaan met wat anders en vreemd is, vormt een belangrijke uitdaging voor het samenleven van vandaag en morgen. Met YOT willen we niet zozeer doen wat men van ons verwacht, maar eerder mensen prikkelen om de juiste vragen te stellen. En sommige vragen zijn zo interessant dat we ze niet mogen verpesten met antwoorden!

EEN STEEN BOVEN ONS HOOFD
Met de dreigingen van klimaat, pandemie, toenemende polarisaties, enz. hangt er een grote rotsblok – een zwaard van Damocles – boven ons hoofd. Als kerk willen we de tekenen van de tijd au sérieux nemen. Dat doen we door deze beelden goed zichtbaar te plaatsen, en niet weg te stoppen in een hoekje van de kerk. De confrontatie met de kunstwerken nodigt ons uit om de zaken scherp te stellen. Niemand blijft onverschillig bij de Tantalusfiguur die wanhoop en hoop met elkaar verbindt. Wat is het antwoord vanuit het christelijk erfgoed op de vragen die ons vandaag bezig houden? Wat is het antwoord op de dreiging van de uitrafelende koord? Dat antwoord zal krachtig genoeg moeten zijn om weerwerk te bieden aan de uitdagingen die ons wachten.

GEEN GLANS ZONDER WRIJVING
“De dynamiek en energie die het beeld in de voorbereiding van de plaatsing heeft vrijgemaakt is groot. Iedereen wordt wakker en alert. Zo veel mensen geven hun mening, spreken ons aan, herzien hun mening. Dat hebben we in 20 jaar YOT nog niet meegemaakt! En de gesprekken over het beeld gaan bijna altijd over wat essentieel is, over de betekenis van de kunstwerken, en of ze passen in deze kerk. We kiezen niet voor de controverse, maar wel voor de wakkere blik. Mensen wakker maken en wrijving veroorzaken is een belangrijke eigenschap van kunst. Deze kunstwerken ‘werken’. En: zonder wrijving is er geen glans.”

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.