Met herinrichting gemeenteloket wil Wevelgem ‘open huis’ bieden aan alle inwoners
Afgelopen week gingen de werken van start in het gemeenteloket van Wevelgem. De burger zal binnenkort de eerste veranderingen opmerken. Het gemeenteloket, de bibliotheek en het sociaal huis moeten drie open huizen zijn, waar de inwoner met al zijn vragen terecht kan. Ook zonder afspraak zijn mensen welkom aan het onthaal. Indien noodzakelijk wordt dan samen bekeken wanneer een afspraak mogelijk is.
Open huis
Waar mogelijk, krijgen inwoners aan het onthaal de nodige documenten en dit zonder afspraak. Voor bepaalde vragen of handelingen is expertise nodig en is werken op afspraak beter voor alle partijen. “Toch willen we vooral een open huis zijn waar inwoners met alle vragen terecht kunnen. Met een vernieuwde look hopen we dat nog meer uit te stralen”, aldus Kevin Defieuw, schepen van Burgerlijke Stand. Het streven naar een open huis beperkt zich uiteraard niet tot de voordeur. De onthaalbalie krijgt een centrale plaats. De overige dienstverlening zal in een waaiervorm rond dit onthaal opgesteld worden, zodat de bezoekers meer over de volledige ruimte gespreid worden. Ook dit draagt bij tot een open gevoel, voor zowel de medewerkers als de bezoeker.
Gefaseerd werken voor continue dienstverlening
Het bureau aan de linkerkant werd al ontmanteld. In deze eerste fase wordt dit bureau aangepakt zodat de telefonie en de backoffice van het onthaal hier gehuisvest kunnen worden. Na de eerste fase kan de rechterkant aangepakt worden, waar het fysieke onthaal zat. Tijdens de werken zullen bezoekers het onthaal tijdelijk terugvinden in de huidige loketten bevolking. In de latere fases wordt het plafond vervangen, de vloer uitgebroken en vervangen door tegels met parketlook, de elektriciteit wordt ook vernieuwd. Er komt nieuw meubilair waar nodig en het geheel krijgt uiteindelijk ook een nieuw likje verf. Het einde van de werken is gepland in mei en wordt volledig uitgevoerd door de gemeentelijke gebouwendienst. Die equipe leverde in 2023 eveneens mooi werk in de schepenzaal in het gemeentehuis en toonde ook een sterk staaltje vakmanschap bij de integratie van bibliotheek en cultuurcentrum.
Plaats voor nieuwkomer
Wat zal er, behalve de toegangsdeur en het centrale onthaal, veranderen? Ten eerste zullen er meer loketten zijn voor de dienst Bevolking. De meerderheid van de bezoekers komt immers voor deze dienst. In 2023 waren dat er maar liefst 11 380. Het gemeenteloket zal bovendien een nieuw loket verwelkomen: het woon- en energieloket zal er eveneens een plek krijgen op het gelijkvloers. Hier zullen inwoners terecht kunnen voor renovatiebegeleiding maar ook voor informatie over en hulp bij woonpremies, groepsaankopen, leningen, leegstand…