Home > Mede-initiatiefnemer Louis De Jaeger uit Brugge voortrekker om voedingsindustrie veerkrachtiger te maken

Mede-initiatiefnemer Louis De Jaeger uit Brugge voortrekker om voedingsindustrie veerkrachtiger te maken

Geschreven op 16 september 2022 om 08:46 door Mario De Wilde

Supermarktketens en voedselverwerkers doen hun best om duurzamer te worden. Voor hen is het soms zoeken op welke manier ze de transitie naar een gezondere landbouw kunnen steunen. Het is het doel van House of agroecology om met zoveel mogelijk supermarkten, verwerkers, boeren en distributeurs samen de krijtlijnen uit te schrijven om de voedselketen agroecologischer te maken. Agroecologie wordt vandaag gezien als de meest veerkrachtige manier om voedsel te telen in een veranderend klimaat.

Anderhalf jaar geleden werden de eerste bouwstenen gelegd voor House of Agroecology: de one-stop-shop voor organisaties en bedrijven die de transitie naar agroecologie willen maken. De succesvolle bijeenkomst op 14 juni te Brussel mocht meer dan 80 spelers verwelkomen, alle grote supermarktketens waren aanwezig. Dit gaf veel goede moed en enthousiasme aan het team: “Amper drie maand later, op 14 september kwamen we samen met de grootste trekkers van de agroecologische beweging van zowel Vlaanderen, Brussel en Wallonië, om als één blok paraat te staan om de voedingsindustrie te helpen.” zegt Emilie de Morteuil, een van de trekkers.

Voedingsprijzen stijgen doordat kunstmest duurder wordt door de oorlog in Oekraïne. De extreme droogte maakt dit probleem erger doordat vele bodems hun veerkracht hebben verloren. Zowel de consument als de voedingsindustrie zijn hier slachtoffer van, vandaar dat het obligatoire is om de hele voedselketen robuuster te maken. “De belangrijkste ingrediënten om dit te doen slagen is om voor een eerlijkere en meer lokale voedselketen te kiezen met gezonder en voedzamer voedsel, gekweekt op een levende bodem, dat voor iedereen toegankelijk is.” zegt Louis De Jaeger, mede-initiatiefnemer.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.