Leerlingen van BS De Pannebeke uit Brugge probeerden hun Droommachine uit
Aan het begin van dit schooljaar bedachten leerlingen van BS De Pannebeke uit Brugge een knappe Droommachine. Een studententeam van hogeschool Howest maakte een ontwerp, en jongeren van KTA Brugge realiseerden een uniek werkend prototype van de Droommachine. Gisteren kregen de jonge bedenkers van de lagere school eindelijk hun langverwachte Droommachine te zien en mochten ze die uitproberen in aanwezigheid van de Howest studenten en de secundaire school. Een knap en origineel staaltje van ondernemen dat onze fotograaf graag vastlegde.
In het kader van MyMachine Vlaanderen realiseerden drie onderwijsniveaus “Droommachines” gedurende één school/academiejaar.
Stap 1: kinderen lager onderwijs bedenken een Droommachine (IDEE)
Stap 2: studenten hoger onderwijs ontwikkelen hiervoor een concept (ONTWERP)
Stap 3: leerlingen technisch/beroeps secundair onderwijs bouwen een werkend prototype van deze Droommachine (MACHINE)
MyMachine Vlaanderen is een initiatief dat ondernemingszin, creativiteit, STE(A)M vaardigheden, talentontwikkeling en kruisbestuiving wil stimuleren binnen alle onderwijsniveaus (lager, hoger en secundair onderwijs) in een unieke context van projectgebaseerd maakonderwijs.
Meer dan 500 leerlingen uit 22 scholen gingen afgelopen schooljaar samen aan de slag om briljante Droommachines te realiseren.
Howest, de hogeschool West-Vlaanderen (Kortrijk) en Hogeschool PXL Limburg doen mee als hoger onderwijsinstellingen met studenten van diverse bacheloropleidingen: Communicatiemanagement, Industrieel Productontwerpen, Ergotherapie, Digital Arts & Entertainment, Elektromechanica en Lerarenopleiding.
Het ontwerp van deze Droommachine werd ontwikkeld door een interdisciplinair studententeam van de Howest opleidingen Industrieel Productontwerpen, Ergotherapie en Communicatiemanagement.
Leerlingen van het KTA Brugge realiseerden het werkend prototype van deze Droommachine.
Villa Aloha, de Vakantiemachine
Stap 1: IDEE (lager onderwijs)
Op vakantie gaan is leuk, maar vaak is de reis ernaartoe best lang en lastig. Daarom willen we een machine waarmee we in 1, 2, 3 op vakantie zijn.
Stap 2: ONTWERP (hoger onderwijs)
In plaats van uren te spenderen in de auto of op het vliegtuig, ga je op een stoeltje zitten, laat je je achterovervallen op een superzacht bed, en hop, je bent op vakantie!
Stap 3: WERKEND PROTOTYPE (technisch/beroeps secundair onderwijs)
Om de Villa Aloha-ervaring te kunnen beleven, dien je verschillende vakantie-accessoires aan te doen. En niet te vergeten: je grootste glimlach, want op vakantie ga je niet met een zuur gezicht. Heb je alles? Super! Laat je achterovervallen en je komt binnen in een tropisch vakantiehuisje dat je onmiddellijk in hogere sferen brengt.
Bedenkers: BS De Pannebeke in Brugge – Graadklas 3/4
Ontwerpers: Julie Egels (3de jaar Bachelor Communicatiemanagement Howest), Maud De Buyck, Yanissa Tack (3de jaar Bachelor Ergotherapie Howest), Joppe Desseyn, Indra Moeyaert (3de jaar Bachelor Industrieel Productontwerpen Howest)
Makers: KTA Brugge – Quinten Braem, Lomme Monstrul en Iben Versteeleen uit 6 binnen- en buitenschrijnwerk, de leerlingen uit schilderen & decoratie zijn Alexia Gchesquière en Anouk Neef