Home > Jonge West-Vlaamse ondernemers van Witte Vlinder spelen lievelingsmuziek van overledene bij poetsen graf

Jonge West-Vlaamse ondernemers van Witte Vlinder spelen lievelingsmuziek van overledene bij poetsen graf

Geschreven op 14 februari 2023 om 11:18 door Mario De Wilde

Een vliegende start voor de jonge ondernemers van Witte Vlinder die nu ook de lievelingsmuziek van de overledene afspelen tijdens het schoonmaken van het graf. Een uniek concept in een uniek verhaal. Ze hebben heel wat nationale en regionale media aandacht gehad, Ona (18) en Léon (16) Berteloot, toen ze in november hun bedrijfje zijn gestart om mensen te ontzorgen van grafzorg. Ondertussen loopt het goed met klanten in Tielt, Pittem, Egem, Ruiselede, Meulebeke, Wingene, Beernem, Gent en Brugge maar hun ambities rijken nog verder. Ze willen niet alleen in de bestaande en in nieuwe regio’s groeien met het grafonderhoud, ze willen ook nieuwe ideeën implementeren om de beleving rondom het kerkhof te veranderen. Eén van die initiatieven is het afspelen van de lievelingsmuziek van de overledene tijdens het poetsen.

Ona: “We hebben ondertussen wel al wat graven gekuist en omdat we maandelijks langsgaan creëren we op onze manier ook een band met de overledene. Het klinkt misschien raar maar wij praten dan tegen die persoon, we laten een kaarsje na, we laten hen weten dat hun nabestaanden aan hen denken. En daar willen we nu een stap verder in gaan. Onze klanten kunnen, geheel vrijblijvend, de lievelingsmuziek van hun dierbare doorgeven en wij spelen die dan af terwijl we bezig zijn. Sereen natuurlijk, het blijft een begraafplaats en we willen niemand storen.”

Een uniek concept in een uniek verhaal. Het is voor de twee jonge ondernemers een manier om de link tussen de nabestaanden en de overledene te maken. De nabestaanden schakelen Witte Vlinder in omdat ze hun dierbaren niet vergeten en willen dat het graf er altijd proper bij ligt.

Léon: “De drijfveer van onze klanten is vaak verschillend. Mensen wonen te ver om het zelf te doen, anderen willen liever bij het langsgaan ontzorgd zijn van het poetsen of ze kunnen het fysiek niet meer. Maar iedereen vindt het belangrijk dat het graf proper is, als een teken van verbondenheid naar hun nabestaanden toe. Muziek speelt ook vaak een rol in het rouwen en die link willen we leggen. De klanten zijn alvast super enthousiast.”

Het is een volgend initiatief om opnieuw een stap te zetten in hun verhaal in het aanbieden van een emotionele dienstverlening. Ze willen niet enkel poetsen, ze willen meer doen voor hun klanten, de emotionele connectie maken. Zo vragen ze hun klanten ook al naar meer informatie over de overledene. Wat was hun beroep, hun hobby’s, hun achtergrond? Wat de klanten doorsturen is vaak heel emotioneel, maar o zo interessant om te weten en een emotionele band op te bouwen.
En dat het niet de laatste stap zal zijn, dat is duidelijk.

Ona: “Door op meerdere kerkhoven langs te gaan ontstaan er ideeën. Die zijn natuurlijk niet allemaal mogelijk maar elke stap is een stap vooruit. Muziek leek ons een simpele maar best impactvolle optie die we kunnen bieden aan onze klanten.”

Dat hun idee goed gelanceerd is mag, naast de groei in klanten, ook blijken uit de groei op sociale media. Op Facebook, Instagram én TikTok samen volgen al bijna 1000 mensen de avonturen van de twee jongeren die op deze kanalen hun leven als ondernemers delen. Je kan er voor en na foto’s vinden, recensies of timelapse video’s van het poetsen. Sommige video’s haalden reeds meer dan 20 000 views op TikTok.

Léon: “We vinden het belangrijk om ons verhaal te delen. Zo bereiken we natuurlijk veel mensen maar kunnen we ook feedback lezen of ideeën opdoen. Uit onze social media activiteiten konden we afleiden dat muziek best wel belangrijk is, wat ons ook bevestigde in ons plan om muziek te gaan inzetten. We combineren trouwens alles met studeren en soms is het wel wat puzzelen om ook nog de nodige content voor deze kanalen te voorzien. Maar we amuseren ons, dat is wat telt!”

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.