Home > Jan Fevijn ‘straft’ morgen spijbelende leerlingen met respect voor hun bezorgdheden

Jan Fevijn ‘straft’ morgen spijbelende leerlingen met respect voor hun bezorgdheden

Geschreven op 22 januari 2019 om 18:20 door Mario De Wilde

‘Elke donderdag spijbelen voor het klimaat’ is het motto van duizenden leerlingen sedert het begin van 2019. De directie van Atheneum Jan Fevijn heeft alle begrip voor de bezorgdheid, maar moet de spelregels van de school toepassen: spijbelen = woensdagnamiddag strafstudie. Maar de school maakt van de strafstudie een zinvolle namiddag met lezingen over klimaatgebonden onderwerpen. Zo geeft ze aan zowel haar pedagogische opdracht als de klimaatkwestie en de betrokkenheid van de leerlingen ernstig te nemen.

In samenwerking met het Instituut vóór Duurzame Ontwikkeling vzw te Brugge (www.idovzw.be) wordt de ‘klassieke’ strafstudie omgevormd in een les tijdens het eerste uur. In de overige 2 uur kunnen dan onder andere gemiste toetsen worden ingehaald. Wie geen inhaalwerk heeft mag de klimaatles naar eigen inzicht verder verwerken en bijkomende informatie opzoeken. De lesgever is Bernard Mazijn, docent aan de Universiteit Gent (www.bernardmazijn.be)

De klimaatlessen op woensdagmiddag vinden plaats vanaf 23 januari en tot de Paasvakantie. Telkens wordt een ander klimaatgebonden onderwerp aangesneden. Iedereen is welkom, niet alleen de leerlingen met strafstudie. Daarom werd ook een evenement aangemaakt op de facebookpagina van Atheneum Jan Fevijn. Inschrijven kan via info@atheneumjanfevijn.be. Wie geen strafstudie heeft, kan de les na het eerste uur verlaten.

De lessenreeks:
•Woensdag 23 januari 2019 (13h30)
Les 1 – Wat is duurzame ontwikkeling?
•Woensdag 30 januari 2019 (13h30)
Les 2 – (Eco-)systeem denken
•Woensdag 6 februari 2019 (13h30)
Les 3 – Aspecten van het wereldwijde energievraagstuk
•Woensdag 13 februari 2019 (13h30)
Les 4 – Klimaatverandering – status questionis
•Woensdag 20 februari 2019 (13h30)
Les 5 – Klimaatverandering – internationale onderhandelingen
•27 februari 2019
Les 6 – Oefening: verband met biodiversiteit, verwoestijning en bossen
•13 maart 2019 (13h30)
Les 7 – Landbouw en voeding
•20 maart 2019 (13h30)
Les 8 – De oorlog om grondstoffen en hernieuwbare energie
•27 maart 2019 (13h30)
Les 9 – Wat is een duurzaam product?
•3 april 2019 (13h30)
Les 10 – ‘Sustainable Development Goals’ (SDGs)

 

4 reacties

Luc Claus
Geschreven op 2019-01-27 13:19:13
Een leerkracht die oproept tot spijbelen, staakt in principe dus ook voor die betreffende dag. Dit is werkverzuim/werkweigering zonder geldig doktersbriefje. Ook reeds een reden tot ontslag m.i. Scholen zouden zich openlijk moeten distantiëren van dergelijke acties.
Luc Claus
Geschreven op 2019-01-27 12:53:38
En dan hebben we het nog net eens gehad over de verantwoordelijkheid van leerkrachten die oproepen om te gaan spijbelen voor het klimaat. Stel dat zo'n kind gevolg geeft aan de oproep van zo'n leerkracht en er overkomt het kind iets ernstigs (of het komt te overlijden)... Wie is er dan verantwoordelijk? De verzekering van de school zal zeker niet tussenkomen. Gaat de verzekering van de leerkracht schade vergoeden? No way José. Die zullen zich ook overal aan onttrekken. Een leerkracht heeft nog altijd een leeropdracht, moet zich houden aan het leerplan en mag zijn/haar eigen visie niet doordrukken tegenover leerlingen. Leerlingen die zelfs nog niet in staat zijn om de volledige draagwijdte van het klimaatprobleem (als dat er al is) te bevatten. Dit kan dus totaal niet en men zou mijns inziens de leerkracht hiervoor moeten ontslaan omdat ze hun boekje ver te buiten gaan. Een leerkracht mag zelfs niet oproepen tot spijbelen. Dit alleen al zou een reden tot ontslag moeten zijn.
Myriam Roekens
Geschreven op 2019-01-26 10:47:11
Geweldig initiatief!
Katrien
Geschreven op 2019-01-25 13:33:04
Super!!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.