In Roeselare was er de traditionele herdenking van Georges Gollinvaux, brigadier en rijkswachter
Gisteren was er op de Oude Stedelijke begraafplaats van Roeselare de traditionele herdenking van Georges Gollinvaux, brigadier en rijkswachter. In mei 1940, toen de velden zwegen onder dreigend geweld en de Leie haar oevers droeg met het gewicht van het lot, stond hij daar- standvastig, onwrikbaar: brigadier Georges Golinvaux, wachter van plicht, beschermer van eer. Het waren voorzitter Geert Messiaen en secretaris Ronny Vandamme van RVMBP die een passende ode brachten voor moed, plichtsbesef en ultieme offer. Beiden gingen ook dieper in op zijn leven, een leven meer dan een naam op een grafsteen. Hij was een symbool van eer en toewijding. Zijn herinnering verplicht ons – om nooit te vergeten , om te blijven herdenken en om de waarden waarvoor hij stond levend te houden. Een jaarlijkse herdenking met grote zorg en toewijding als ode aan Georges Golinvaux. Het vaandel van de Rijkswacht was aanwezig, en herinnerde aan de traditie en de waarden van het korps. De wapenspreuk ‘Gendarmerie, une force humaine’ onderstreepte dat, achter elk uniform een mens schuilgaat, met twijfels, maar ook met hoop. Het hele gebeuren startte met de mars van de Belgische Rijkswacht .
(foto’s Eddy Huughe)

