Home > In Lissewege wordt binnenkort enkel nog plaatselijk verkeer toegelaten

In Lissewege wordt binnenkort enkel nog plaatselijk verkeer toegelaten

Geschreven op 2 februari 2023 om 09:09 door Mario De Wilde

Het hing al een tijdje in de lucht dat er strengere verkeersmaatregelen zouden komen in Lissewege, maar de nieuwe wet die zopas door het stadsbestuur van Brugge werd voorgesteld gaat nog een stap verder dan verwacht. Er komt binnenkort met name een verkeersbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ langs alle toegangswegen naar het lichtdorp. Voornaamste reden is omdat het dorp te veel gebruikt wordt door sluipverkeer dat de drukke N31 tussen Brugge en Zeebrugge wil afsnijden. Daar zit ook nogal wat zwaar vervoer tussen. Wie doorrijdt, riskeert een boete, alleen wie in Lissewege moet zijn, mag er dus rijden. Wanneer de nieuwe maatregel en de borden er zullen komen, is nog niet duidelijk.

1 reactie

Olivier Strubbe
Geschreven op 2023-02-02 09:25:05
Er is al heel wat geschreven en gezegd over de nieuwe mobiliteitsplannen voor Lissewege. Het idee van het plaatselijke verkeer, kom niet uit de lucht gevallen. Tijdens mijn interpellatie op de Gemeenteraad van juni, had ik al de vraag gesteld om dit te bekijken. Er waren toen wel wat argumenten om dit niet in te voeren, maar blijkbaar worden die argumenten op een hoopje geveegd en zal men dit toch een kans geven. Het idee komt via een bewoner tijdens een gesprek die ik voerde op Buurt aan de beurt in Lissewege. Ik wou dit volledigheidshalve toch nog even meegeven. Hieronder alvast even mijn interpellatie van toen, Ik wil met deze tussenkomst even vooruitlopen op de bewonersvraag die momenteel loopt in Lissewege. In deze bewonersvraag vraagt Stad Brugge naar de mening van de Lissewegenaars uit de oude dorpskern, dit over 2 mogelijke aanpassingen van de verkeersmaatregelen in Lissewege centrum. Een andere denkpiste voor Lissewege is eventueel het invoeren van plaatselijke verkeer. Op die manier filter je ook al wat verkeer weg. Natuurlijk is het controleren hiervan niet evident maar met geregelde controles kan men misschien wel iets bereiken. Tenslotte is deze laatste denkpiste ook geen dure aangelegenheid en kan de Lissewegenaar zich met een gerust gevoel in zijn eigen dorp blijven verplaatsen. Volgens mij toch eens het overwegen waard. Er is al veel gezegd en geschreven over de mobiliteit in Lissewege. Er zijn in het korte verleden al wat inspanningen hieromtrent uitgevoerd, het ene met meer succes dan het andere. Het is positief dat men de bewoners nu eerst even zal bevragen, maar hoe we het ook draaien of keren, het resultaat zal nooit passend zijn voor iedereen! Wat ik graag even wil opmerken is dat we onlangs een nieuwe verbindingsbrug hebben geopend in de haven van Zeebrugge. Dit is de brug die de Jozef Verschaveweg in verbinding stelt met de Koffieweg. Deze verbinding maakt het nu mogelijk om heel wat verkeer van en naar de haven te laten rijden over een kortere afstand. Vooral verkeer afkomstig van Brugge, St-Kruis, Damme, Koolkerke, Assebroek, Dudzele,….bijgevolg moet dit verkeer eigenlijk niet meer door Lissewege. Als buurtbewoner merk ik dat er hier toch al heel wat mensen gebruik van maken, waaronder ook mezelf. Voor de opening van deze brug en door de komst van de A11 was ik en vele anderen met mij, eigenlijk genoodzaakt om via Lissewege naar Zeebrugge te rijden, met die nieuwe brug is dit dus niet meer echt nodig. Volgens mij ligt er een deel van de oplossing voor het mobiliteitsprobleem van Lissewege hier bij deze verbindingsbrug. Als meer mensen deze weg leren kennen, dan zullen er ongetwijfeld andere cijfers te meten vallen in Lissewege. Enkel is er nog het wettelijke kader ivm havengebied dat dient bekeken te worden. Hierbij enkele vragen en suggesties: Kunnen er nieuwe metingen gedaan worden in Lissewege, weliswaar in dezelfde periode als de vorige metingen…. appels met appels vergelijken. Kan het wettelijk kader omtrent het havengebied voor deze weg aangepakt of onderzocht worden? Kunnen we de suggestie van het plaatselijk verkeer toch eens een kans geven? Dit in combinatie met die verbindingsbrug….zou misschien al heel wat kunnen oplossen. Op termijn kunnen we die borden zelf misschien terug wegnemen. Ben van mening dat we als Stad Brugge best even opnieuw ons huiswerk maken vooraleer we nieuwe maatregelen of infrastructuur in Lissewege veranderen, uiteraard op korte termijn. De bewonersvraag is natuurlijk geen verloren moeite en ik kijk, net als het stadsbestuur en dienst mobiliteit uit naar de reacties van de Lissewegenaars. Tot slot wil ik de dienst Mobiliteit uitdrukkelijk bedanken voor al hun inspanningen inzake Lissewege en vele andere dossiers. Deze dienst zou het ook graag anders zien, maar hogere overheden en verkeerswetgeving maken sommige pistes onmogelijk. Vriendelijke groeten, Olivier Strubbe Gemeenteraadslid CD&V Brugge

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.