Iepers bedrijf DP Promotions: creatief met corona samen met collega-ondernemers!
Denken in kansen en niet in problemen, hiermee wil DP Promotions andere ondernemers inspireren om
deze moeilijke economische periode door te komen. DP Promotions uit Ieper met zaakvoerders Frank De Ponthière en Katrien Coene is gespecialiseerd in promotiemateriaal, relatiegeschenken en gepersonaliseerde bedrijfskledij. Net zoals vele bedrijven werd DP Promotions aanvankelijk hard getroffen door de coronacrisis. Culturele en sportieve evenementen werden geannuleerd, horecazaken moesten noodgedwongen de deuren sluiten, beurzen en opendeurdagen konden niet doorgaan waardoor de vraag naar promotiemateriaal en gepersonaliseerde kledij sterk terug viel.
Frank De Ponthière; “Wij bleven echter niet bij de pakken zitten en zochten naar nieuwe artikelen om op de markt te brengen waar bij bedrijven wel vraag naar was om klanten en medewerkers te beschermen tegen corona. We vonden het erg belangrijk om hiervoor te kunnen samenwerken met andere lokale
bedrijven om zo samen de terugval in economische activiteiten te kunnen overbruggen. En zo werden enkele lokale initiatieven en samenwerkingen op touw gezet. Wij zijn ook reeds een aantal jaar lid van de netwerkorganisatie BNI. Deze wekelijkse bijeenkomsten met lokale ondernemers heeft als motto ‘geven loont’ waarbij het samenwerken en aanbevelen van collega-ondernemers centraal staat.”
Katrien Coene: “Nadat duidelijk werd dat mondmaskers een héél belangrijke rol zouden spelen in de afbouw van de lockdown, zijn wij een samenwerking aangegaan met een Roeselaarse producent van
mondmaskers die gepersonaliseerd kunnen worden. Dat dit bedrijf ook een collega-lid is van BNI is
hier uiteraard geen toeval. De aanvragen voor mondmaskers was nauwelijks bij te houden en
intussen zijn er enkele tienduizenden geleverd, niet alleen bij lokale bedrijven maar ook ver daar
buiten. Met de vele mediaverhalen over waardeloze wegwerpmaskers uit het verre Oosten, hebben wij
van in het begin de keuze gemaakt om geen wegwerpmaskers in grote hoeveelheden in China aan
te kopen en tegen woekerprijzen hier op de markt te brengen. Willen we als ondernemers hier samen uit komen, moeten lokale ondernemers samenwerken en elkaar promoten, dachten wij. Dit lijkt de enige manier om hier samen sterker uit te komen. Ook desinfectie van handen is in het bestrijden van het virus heel erg belangrijk. Hiervoor gingen we ook op zoek naar een aantal creatieve artikelen. Zo brengen we hygiënische doekjes op de markt om handen en apparaten te ontsmetten die 70% alcohol bevatten. Deze doekjes zijn individueel verpakt en kunnen gepersonaliseerd worden met het logo van de klant. Deze doekjes zijn ideaal voor op kantoor, scholen, thuis of onderweg. Hiervoor gingen we in zee met een Iepers bedrijf die deze doekjes voor ons produceert. Terug een mooie win-win voor 2 lokale bedrijven.”
Tenslotte kwam ook de vraag van een vriend naar een desinfectiezuil om in zijn zaak te plaatsen en
klanten zo de mogelijkheid te bieden om handen en winkelkarren te ontsmetten. Frank De Ponthière: “We klopten met dit idee aan bij de neef van Frank die ook in de Ieperse industriezone gelegen is en
die over de nodige machines beschikt om dergelijke zuilen te maken. Het resultaat is een mobiele desinfectiezuil, gemaakt uit stevige kunststof die ruimte biedt voor 1 of 2 dispensers, papierrol en vuilniszakje. Het stijlvolle ontwerp past in vele interieurs van kantoren, winkels, scholen, fitnessscholen, medische praktijken, horeca. De verkoop en productie draait intussen op volle toeren. Daarnaast zijn wij ook steeds actief op zoek naar andere items die voor bedrijven nuttig kunnen zijn om hun medewerkers en klanten te beschermen. Zo hebben we onder andere de hygiënesleutel, een tool waarmee je deuren opent of op knopjes van lift, deurbel, betaalautomaat drukt zonder deze met je handen aan te raken. Deze tool is zelf makkelijk te desinfecteren en kan aan sleutelhanger gehangen worden zodat je hem altijd en overal bij de hand heb. Wekelijks krijgen wij van leveranciers nieuwe artikelen voorgesteld, speciaal ontwikkeld in deze coronatijden en die enkele weken geleden niet bestonden. Denken in kansen en niet in problemen, hiermee willen we andere ondernemers inspireren om deze moeilijke periode door te komen. Een geluk bij een ongeluk zegt men vaak in de volksmond. Daar hebben wij intussen reeds ervaring mee.” Toen bij Frank 4 jaar geleden een ongeneeslijke vorm van kanker vastgesteld werd waarvoor hij nog steeds in behandeling is en elke maand op controle moet, kwam na de eerste verslagenheid de vastberadenheid om door te gaan en te vechten. In elke moeilijke situatie schuilt ook positiviteit en daar willen we als mens en als ondernemer actief op zoek naar gaan en vooral anderen mee inspireren!