Home > Hoe lanceer je een gebruiksvriendelijke webshop?

Hoe lanceer je een gebruiksvriendelijke webshop?

Geschreven op 20 april 2022 om 13:39 door Mario De Wilde

In marketingland spreekt men steeds minder van de 4 P’s maar eerder van de 4 C’s. Het belangrijkste verschil is dat je als ondernemer vandaag werkt in een veeleisende markt die vertrekt vanuit de consument (C) en niet langer vanuit het product (P) dat je verkoopt. Wanneer je jouw e-commerce wilt bouwen, moet je een verhaal brengen, eentje dat de consument aanspreekt in zijn eigen leefwereld. In deze blog tonen we jou hoe je een webshop kunt opbouwen waar gebruiksvriendelijkheid bovenaan het lijstje staat.

Structuur je webshop

Als je op reis vertrekt, stippel je vooraf de route uit. Wel, dat is met het opbouwen van een webshop niet anders. Neem de tijd om na te denken over de opbouw, de productcategorieën, foto’s, de lay-out, en de prijsweergave. Wil je dit zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken, dan is de beste methode om je af te vragen wat jij als consument zelf belangrijk zou vinden? Wat staat voor jou bovenaan de prioriteitenlijst als je een webshop bezoekt? Ongetwijfeld kun je wel enkele antwoorden bedenken zoals gebruiksgemak, snelheid, duidelijke vermelding van de prijzen, een ruim assortiment, en een vlotte betaling. Ga met deze elementen concreet aan de slag en schets de structuur van je webshop, eventueel eerst op papier als dat voor jou overzichtelijker is. Bekijk de structuur regelmatig en stuur bij tot je helemaal tevreden bent.

Laat de klant kiezen

Er zijn heel wat e-commerce platformen die je vandaag kunt gebruiken om zelf een webshop te creëren. Uiteraard komt er bij een e-shop wel meer kijken dan de opbouw van een website, maar dat hoeft je niet af te schrikken. Bij een webshop moet je goed nadenken over de verzend- en betaalmethoden. Vooral dat laatste zorgt soms voor frustratie als een klant niet de betaalmethode kan aanklikken die hem het meeste gebruiksgemak oplevert. In het slechtste geval, verlaat de klant zelfs je webshop omdat hij niet kan betalen via zijn vertrouwde bank.

Zorg dus zeker dat je voldoende betaalmogelijkheden voorziet. Denk hierbij aan de grootste Belgische banken. Zo zal je door het integreren van een betaalknop van KBC heel wat bezoekers de mogelijkheid geven om af te rekenen via hun vertrouwde bank. Bovendien zal je door een verhoogd gebruiksgemak, klanten over de streep trekken om ook volgende keer via jouw webshop te bestellen.

Altijd boter bij de vis

Uiteraard wil je graag dat de betaling bij de checkout gebeurt. Er is vandaag echter een verschuiving merkbaar die gericht is op een optimale gebruiksvriendelijkheid. Zo zien we dat op heel wat e-commerce platformen vandaag ook achteraf betalen tot de mogelijkheden behoort. Je levert dan eerst de goederen of diensten die de klant bij de levering kan beoordelen. Pas daarna zal de klant betalen voor de producten. Het is de meest klantvriendelijke betaalmethode die ervoor zorgt dat ook een online shopper die niet helemaal zeker is, toch tot een aankoop zal overgaan. Je vergroot dus je doelgroep wat kan zorgen voor een stijgende omzet. Uiteraard ga je ook hier niet over één nacht ijs en weeg je de voor- en nadelen tegenover elkaar af. Stof tot nadenken dus!

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.