Home > Heropening grens met Frankrijk bewijst impact op economisch tabaksverkoop

Heropening grens met Frankrijk bewijst impact op economisch tabaksverkoop

Geschreven op 16 juni 2020 om 16:45 door Mario De Wilde

Met de heropening van de Franse grens, komt ook de stroom van Franse rokers terug op gang die in België  goedkopere tabaksproducten  komen aankopen. De coronapandemie en bijhorende maatregelen maken zo pijnlijk duidelijk dat het heffen van hoge accijnzen op tabaksproducten een zeer gering ontradend effect heeft op rokers. De Belgische overheid zet beter in op de veel minder schadelijke e-sigaret als alternatief om rokers aan te zetten te stoppen met roken. Temeer omdat België door het heffen van hogere accijnzen op tabaksproducten het risico loopt om ook de inkomsten van de verkoop aan de grens mis te lopen. Naar schatting ging dit voor de maanden april en mei van dit jaar over ruim 45 miljoen Euro.

Experts wijzen al langer op het geringe effect van hogere tabaksprijzen op het stoppen met roken. Door de coronacrisis kan dit nu echter ook cijfermatig worden bewezen. Franse rokers die doorgaans hun sigaretten aanzienlijk goedkoper kopen in o.a. België stopten niet met roken toen de grenzen dichtgingen maar kochten hun rookwaar simpelweg lokaal aan. Omdat in Frankrijk hogere accijnzen worden geheven op tabaksproducten, moesten ze daarvoor veel dieper in de buidel tasten, maar dat deerde hen duidelijk niet.

Uit cijfers van Imperial Brands, het bedrijf dat de Franse merken Gauloises en News op de markt brengt maar ook het bedrijf achter de elektronische sigaret blu die  dit jaar in België werd gelanceerd, blijkt dat de verkoop van tabaksproducten in alle Franse grensregio’s aanzienlijk toenam als gevolg van de coronacrisis. In het Noorden van Frankrijk, dicht bij de Belgische grens, steeg de verkoop bij lokale sigarettenverkopers zo met ruim zestig procent. De Franse staat zag zijn inkomsten uit de verkoop van tabak met circa 500 miljoen stijgen tijdens de lockdown – allemaal uiteraard ten koste van de buurlanden, waaronder België. Aan de andere kant was tijdens dezelfde periode uiteraard het omgekeerde waar: een drastische daling van de verkoopcijfers van de Belgische winkels en bijgevolg van de inkomsten voor de Belgische schatkist.

“Een en ander maakt duidelijk dat de prijs voor sigaretten verhogen door middel van accijnzen – wat ook de Belgische regering al vaak heeft gedaan – er niet automatisch toe leidt dat consumenten stoppen met roken,” stelt Kris De Baets van blu. “Het geringe ontradende effect van hogere accijnzen wordt door de coronacrisis – uiteraard ongepland en ongewild – nu onweerlegbaar bewezen. Het enige effect van accijnsverhogingen is dat consumenten elders op zoek gaan naar goedkopere producten, met dus een daling van inkomsten voor de overheid tot gevolg in plaats van een stijging.”

De Baets roept de Belgische overheid op om hier lessen uit te trekken. Ze stelt voor dat het beleid werkt maakt van alternatieve en meer efficiënte methodes om rokers te helpen om te stoppen. Het promoten van de e-sigaret – tot 95 procent minder schadelijk dan gewone sigaretten volgens het Britse Ministerie van Volksgezondheid – is een van de mogelijkheden. In Groot-Brittannië, waar de overheid een beleid voert dat de verkoop van e-sigaretten eerder stimuleert dan verhindert, stoppen verhoudingsgewijs meer mensen met roken dan in België.

Over Imperial Brands   

Imperial Brands wordt in België vertegenwoordigd door Imperial Tobacco Belux, een belangrijke speler op de Belgische en Luxemburgse tabaksmarkt. Het bedrijf produceert en verkoopt een uitgebreid assortiment van tabaksproducten en sigarettenpapier. Het bedrijf biedt ook de minder schadelijke vapingproducten van het in België aan.

Over blu   

blu is opgericht in 2009 om het leven van rokers beter te maken en de manier waarop mensen roken, te veranderen. blu wil vapers de kans bieden om de smaken, accessoires en verschillende vape-stijlen te verkennen, die het beste bij hun levensstijl passen. De e-vapourapparaten van blu worden ontworpen in Liverpool, Verenigd Koninkrijk, en geproduceerd in China. De pods worden ontwikkeld in Liverpool en gemengd en gevuld in Europa. blu is op dit moment beschikbaar in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Portugal, Japan, Ierland, Nederland, Nieuw- Zeeland en Rusland.

 

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.