Half augustus start de herinrichting van R30 en stationsomgeving in Brugge. Morgen infomarkt
Halverwege augustus starten het stadsbestuur van Brugge en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de langverwachte herinrichting van de R30 en de stationsomgeving. Dit project pakt een van de drukste en meest complexe verkeersknooppunten van de stad aan.
De centrumzijde van het station is vandaag een drukke plek waar dagelijks duizenden voetgangers, fietsers, bussen, auto’s, taxi’s en uitzonderlijk vervoer elkaar kruisen. Tijdens piekuren steken er elk uur tot 2.500 voetgangers over, en op een gemiddelde dag maken 15.000 fietsers gebruik van de oversteek. De situatie is niet langer houdbaar, zowel op het vlak van verkeersveiligheid als mobiliteit.
Daarom investeren Stad Brugge en AWV in een volledige herinrichting van de zone. De ingrepen moeten niet alleen de veiligheid voor alle weggebruikers verbeteren, maar ook de doorstroming op de ringweg garanderen en de stationsomgeving aangenamer en overzichtelijker maken.
“De stationsomgeving is voor veel bezoekers de eerste kennismaking met Brugge. We willen van deze plek een veilige, aantrekkelijke en vlot toegankelijke toegangspoort maken tot onze stad”, zegt burgemeester Dirk De fauw. “Met dit project zetten we een grote stap vooruit, voor zowel Bruggelingen als bezoekers.”
Schepen van Openbaar Domein Franky Demon: “Met deze herinrichting willen we niet alleen de verkeersveiligheid verbeteren, maar ook de overlast voor Bruggelingen verminderen. Weggebruikers zullen zich voortaan comfortabel en veilig kunnen verplaatsen. Het project draagt bij aan een vlottere verkeerscirculatie en een aangenamere leefomgeving. Dit is een grote stap vooruit voor de mobiliteit in onze stad.”
De werkzaamheden worden opgedeeld in zes grote fases, gespreid over meerdere jaren. De hinder wordt zoveel mogelijk beperkt, met duidelijke omleidingen en een uitgebreide communicatieaanpak op maat van alle betrokkenen.
Humberto Van Nunen, afdelingshoofd Wegen en Verkeer West-Vlaanderen: “Met de herinrichting van de R30 Stationsomgeving in Brugge zetten we een belangrijke stap richting meer veiligheid voor iedereen die zich in de stationsomgeving begeeft. We begrijpen dat wegenwerken altijd impact hebben, daarom nemen we uitgebreide maatregelen om de hinder zo beperkt mogelijk te houden. Door de uitvoering van de werken in zes goed geplande fases kunnen we bovendien de impact spreiden en zorgvuldig afstemmen op andere geplande projecten in Brugge. Zo zorgen we samen voor een vlotte en veilige mobiliteit tijdens én na de werkzaamheden en dit voor alle weggebruikers.”
Fase 1 – Unesco-passage (vanaf augustus 2025)
In deze eerste fase wordt onder de R30 een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel gebouwd, tussen ‘t Zand en de Unesco-rotonde. Dit traject is van groot belang voor het fietsverkeer richting de binnenstad.
De werkzaamheden zijn onderverdeeld in vier subfases (1A t.e.m. 1D). Tijdens twee weekends in november (fase 1C) schuift men de tunneldekken in onder de R30. De werkzaamheden duren tot maart 2026.
Verkeershinder tijdens fase 1:
• Fietspad langs de R30 afgesloten: omleiding via Boeveriestraat
• Voetgangers volgen tijdelijke of definitieve paden door het Koning Albertpark
• Busbanen langs beide zijden van de R30 afgesloten
• R30 zelf afgesloten tijdens het weekend
Fase 2 – Chantrellstraat (najaar 2025)
In de parallellopende fase 2 wordt de verhuis van de Kiss&Ride naar het parkeergebouw voorbereid. Daarbij horen ook een nieuwe inrit en uitrit voor de stationsparking.
De Chantrellstraat wordt verbreed, vernieuwd en verbonden met een nieuwe in- en uitrit van de stationsparking. Dit gaat gepaard met eenrichtingsverkeer vanaf fase 2B: in via Hendrik Brugmansstraat, uit via de Chantrellstraat. Dit geldt voor alle verkeer, inclusief voetgangers en fietsers.
Ook de achterzijde van de parking krijgt kleine aanpassingen. Tegen 1 december moet deze fase klaar zijn, inclusief de ingebruikname van de nieuwe Kiss & Ride door partner Interparking.
Fase 3 – Hendrik Brugmansstraat (begin 2026)
Deze drukke straat met veel fietsers, voetgangers en leveringen aan handelaren wordt volledig heringericht in vijf deelfases. Door deze opsplitsing blijven alle looplijnen behouden.
Het Stationsplein wordt tijdens de werkzaamheden gebruikt voor laden en lossen. De strook langs het stationsgebouw (fase 3F) wordt ook al meegenomen om latere hinder bij de herinrichting van het plein (fase 5) te vermijden en zo een veilige doorgang tussen station en bushaltes te garanderen.
Fase 4 – Noordzijde R30 (vanaf eind maart 2026)
Het verkeer wordt verplaatst naar de buitenring (4-0 systeem) met 2×2 versmalde rijstroken. Hiervoor worden voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd zoals het verwijderen van bomen en aanbrengen van tijdelijk asfalt in de middenberm. In deze en de volgende fase wordt een ovonde-lus ingevoerd. Verkeer uit de Oostmeers, Ketsbruggestraat, Chantrellstraat zal slechts rechts-in en rechts-uit kunnen rijden. Zo vermijden we dat de doorstroming op de R30 stremt. Een keerbeweging kunnen ze maken ofwel ter hoogte van de Bargeweg / Kanaaleiland ofwel ter hoogte van de Unesco-rotonde.
Belangrijke ingrepen in deze fase:
• Centralisatie van fiets- en voetgangersoversteek aan Oostmeers
• Bouw van drie bruggen, halve fietstunnel (Vaartdijkstraat) en halve passage aan Stationsplein
• Vernieuwing zijstraten Ketsbruggestraat en Oostmeers
• Fiets- en voetpaden binnenring tijdelijk niet toegankelijk. Fietsers en voetgangers kunnen via de fietsers- en voetgangerstunnel onder de Koning Albert I-laan ter hoogte van de Boeverie en de nieuwe Unescotunnel richting centrum.
Fase 5 – Zuidzijde R30 & Stationsplein (vanaf eind 2026)
Deze fase is een spiegel van fase 4 en richt zich op de buitenring en heraanleg van het Stationsplein. Het verkeer blijft rijden via de nieuwe binnenring (2×2 versmalde rijstroken).
De tunnel aan de Vaartdijkstraat en de passage aan het Stationsplein worden afgewerkt. Voetgangers kunnen gebruikmaken van het pad langs het station dat in fase 3F werd aangelegd. Fietsers volgen dezelfde route vanuit de Hendrik Brugmanstraat of het stationsgebouw richting de centrale oversteek of de route via de fietsers- en voetgangerstunnel onder de Koning Albert I-laan ter hoogte van de Boeverie.
Fase 6 – Afronding (najaar 2027)
In de laatste fase worden de aansluitingen met de rijbanen bij de Unesco-rotonde afgewerkt. Autoverkeer zal tijdelijk hinder ondervinden, maar voor voetgangers en fietsers blijft de overlast minimaal.
Infomarkt
Kom op zaterdag 5 juli 2025 tussen 10.00 en 13.30 uur naar de infomarkt in het Boskalis-kantoor (Stationsplein, stadscentrum, voorheen Mijn Brugge) en ontdek alles over de werkzaamheden aan de R30. Bekijk de plannen, sfeerbeelden en beleef de toekomst via VR. Nadien is de expo van dinsdag 8 tot en met donderdag 31 juli te bezichtigen in het Huis van de Bruggeling.
Communicatie
Een project van deze omvang vraagt een uitgekiende communicatieaanpak. Communicatie gebeurt via een breed scala aan middelen: Stadsmagazine, nieuwsbrieven, sociale media, infomomenten, brieven, website … De timing verschilt per doelgroep en per fase.
“Duidelijke communicatie is essentieel. We willen niet alleen informeren, maar ook betrekken en waar nodig overleggen. Zo zorgen we ervoor dat iedereen gehoord wordt en weet wat er gebeurt”, zegt burgemeester Dirk De fauw.
“We beseffen dat werken op zo’n druk kruispunt altijd impact hebben. Daarom zetten we in op duidelijke communicatie en een gefaseerde aanpak om de hinder zo beperkt mogelijk te houden. We vragen dan ook om begrip van alle weggebruikers tijdens deze belangrijke vernieuwing”, aldus schepen Franky Demon. Meer info www.brugge.be/r30-stationsomgeving