Home > Grote verwarring rond nieuw afvalplan in Brugge. Bewoners moeten gft-afval weer binnenhalen

Grote verwarring rond nieuw afvalplan in Brugge. Bewoners moeten gft-afval weer binnenhalen

Geschreven op 1 juni 2026 om 15:09 door Mario De Wilde

Vanmorgen startte in de Brugse binnenstad het nieuwe afvalplan en volgens het nieuwe reglement mocht er in de binnenstad enkel gft-afval buitengezet worden. Maar wat ontdekten de ophalers van de intercommunale afvaldienst IVBO? Het grootste deel van de Bruggelingen zette ook haar restafval reeds buiten, terwijl dat net niet mocht. En dus moest er door het stadsbestuur van Brugge weer snel geschakeld worden. Pieter Marechal, voorzitter van de intercommunale afvaldienst IVBO, was mee op pad en riep daarom vanmorgen de inwoners uit de binnenstad op om hun zakken met restafval weer binnen te halen. Hij heeft begrip voor de verwarring rond het nieuwe plan. “Deze overgangsperiode is voor iedereen nog wat wennen. Mensen zitten nog met veel vragen: waar en wanneer wordt het afval opgehaald, en welk afval is dat nu juist. Momenteel levert deze miscommunicatie geen vertraging op voor onze ophaaldiensten. Nu is het dus vooral een kwestie van heel duidelijke communicatie naar de inwoners.”

 

 

1 reactie

yp
Geschreven op 2026-06-02 08:41:53
Titel: Bewoners moeten gft-afval weer binnenhalen. Tekst: net het omgekeerde

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.