Home > Grote belangstelling gisteravond voor dialoogavond over studie naar doortocht in De Haan

Grote belangstelling gisteravond voor dialoogavond over studie naar doortocht in De Haan

Geschreven op 25 oktober 2024 om 08:27 door Mario De Wilde

Gisteravond organiseerde studiebureau Sweco Belgium in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer, het Departement Omgeving, de provincie West-Vlaanderen en de gemeente De Haan een dialoogavond over de doortocht in De Haan. Samen met bewoners en lokale experts werden de noden en wensen voor de toekomstige Nieuwe Rijksweg (N34y) in kaart gebracht. Het studiebureau gaat nu aan de slag met de verzamelde input. In het voorjaar van 2025 worden de mogelijke scenario’s voor de doortocht voorgesteld aan de buurtbewoners tijdens een nieuwe dialoogavond.

Technische onderzoeken achter de rug

Afgelopen zomer ging studiebureau Sweco Belgium van start met de studie naar de doortocht in De Haan. Als eerste stonden er enkele grondproeven op de planning. Zo werd de samenstelling van de bodem in kaart gebracht, net als het peil van het grondwater. Op die manier werd cruciale informatie verzameld waarmee later rekening gehouden moet worden, bij het uittekenen van mogelijke scenario’s voor de doortocht. Het studiebureau voerde ook een technische haalbaarheidsstudie uit naar een mogelijke tunnel onder de doortocht. Er zijn drie scenario’s mogelijk om een tunnel aan te leggen: een tunnel, een korte onderdoorgang of een opeenvolging van korte onderdoorgangen. Een gelijkgronds alternatief wordt ook nog onderzocht.

Uitwerking van mogelijke scenario’s

Alle bevindingen die verzameld werden op de dialoogavond worden onderzocht en meegenomen in de verdere uitwerking van een mogelijk scenario voor de doortocht in De Haan. De mogelijke scenario’s worden tijdens een ontwerpweek ook nog besproken met de betrokken overheden, die de scenario’s beoordelen op kwaliteit en haalbaarheid. Volgend voorjaar organiseert het studiebureau dan een nieuwe dialoogavond. Die avond worden de mogelijke scenario’s voor de doortocht dan voorgesteld aan de buurt en gebruikers van de Nieuwe Rijksweg. In de zomer van 2025 wordt de knoop dan doorgehakt en wordt er een voorkeursscenario voor de doortocht in De Haan gekozen. Het voorkeursscenario wordt dan uitgewerkt in een projectnota. Die nota wordt verwacht in het najaar van 2025.

In gesprek met de buurt

Gisteren vond een eerste dialoogavond plaats. Eerst lichtte het studieteam toe welke onderdelen van de nieuwe doortocht al vastliggen. Zo komt de fietssnelweg er aan de zuidelijke zijde van de Nieuwe Rijksweg en kan het verkeer in beide richtingen op de weg rijden. De Koninklijke Baan (N34) zelf wordt dan weer deels onthard, om de extra verharding van de fietssnelweg te compenseren. Daarna gingen de omwonenden, handelaars en verenigingen in gesprek met elkaar en het studieteam aan de gesprekstafels. Mensen met verschillende standpunten en achtergronden werden samengebracht, zodat iedereen elkaars standpunt kon leren begrijpen. De aanwezigen (een 160-tal) konden hun visie over de Nieuwe Rijksweg ook meegeven, net als hun wensen en bezorgdheden.

en.

Alle bevindingen die verzameld werden op de dialoogavond worden onderzocht en meegenomen in de verdere uitwerking van een mogelijk scenario voor de doortocht in De Haan. De mogelijke scenario’s worden tijdens een ontwerpweek ook nog besproken met de betrokken overheden, die de scenario’s beoordelen op kwaliteit en haalbaarheid. Volgend voorjaar organiseert het studiebureau dan een nieuwe dialoogavond. Die avond worden de mogelijke scenario’s voor de doortocht dan voorgesteld aan de buurt en gebruikers van de Nieuwe Rijksweg. In de zomer van 2025 wordt de knoop dan doorgehakt en wordt er een voorkeursscenario voor de doortocht in De Haan gekozen.

Het voorkeursscenario wordt dan uitgewerkt in een projectnota. Die nota wordt verwacht in het najaar van 2025.

Doortocht in De Haan binnen groter geheel

De Vlaamse overheid wil de fietssnelweg F34 aanleggen, langs de Vlaamse kust, tussen Nieuwpoort en Knokke-Heist. Tussen Zeebrugge en Oostende valt het traject van F34 grotendeels samen met de Koninklijke Baan. De conceptstudie, die in 2019 hiervoor werd opgestart, schuift naar voor dat de Koninklijke Baan (N34) in De Haan deels verdwijnt voor autoverkeer. Zo komt er ruimte vrij voor de fietssnelweg en de verdere ontwikkeling van het duinlandschap. Het verkeer zou zich dan in beide richtingen over de Nieuwe Rijksweg, door het centrum, verplaatsen.

 

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.