Home > Gisteren onder een stralende hemel was er de feestelijke inhuldiging dorpskernvernieuwing Langemark

Gisteren onder een stralende hemel was er de feestelijke inhuldiging dorpskernvernieuwing Langemark

Geschreven op 13 juni 2022 om 09:00 door Mario De Wilde

Gisteren tijdens de voormiddag was het groot feest in Langemark. Belleman Nick Pauwels uit Wervik mocht er samen met het gemeentebestuur de dorpskernvernieuwing van Langemark inluiden. De dorpskernvernieuwing van Langemark waren de grootste ingrijpende werken sedert de heropbouw na WO I. Voor de eerste voorbereidingen moeten we al terug naar 1988, toen gewezen medewerker Guy Menu van dienst Omgeving een mobiliteitsplan voorstelde voor de gemeente.

In 1999 zette ontwerpbureau Verschave (nu Sweco) de eerste tekeningen op papier. Toen was er zelfs sprake om van de markt één groot rondpunt te maken. Het hoge kostenplaatje zorgde ervoor dat het project op de lange baan werd geschoven. Het project was financieel, we spreken van een kleine 10 miljoen euro, voor de gemeente gewoonweg onhaalbaar.
In 2011 en 2012 werden nieuwe plannen voor de bovenbouw aan het grote publiek voorgesteld. Maar het is pas door de komst van een nieuw waterzuiveringsstation in 2013 dat het project in stroomverstelling terecht is gekomen. De aanvoer van afvalwater was veel groter dan berekend en camera-onderzoek van de riolen toonde insijpeling van grondwater aan. Met andere woorden, de riolen waren zo lek als een zeef. Het sterk verdunde afvalwater kon niet goed worden gezuiverd. Rioolbeheerder Infrax (nu Fluvius) kreeg een subsidie van 3 miljoen euro om 3,3 km nieuwe, gescheiden riolering aan te leggen. Een nieuwe bovenbouw voor de gemeente plots financieel draagbaar.

Het ontwerp werd verder uitgewerkt en in 2015 volgde een nieuw participatietraject onder de naam Verlangemark, waarbij verschillende stakeholders (lokale handelaars, jeugd, senioren, …) uitgenodigd werden om zich over de plannen te buigen.
Op 16 augustus 2017 was het dan eindelijk zover. Aannemer Persyn uit Zwevegem kon in de Melkweg de eerste spade in de grond steken. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken werd het volledige project opgedeeld in acht fasen en twee onafhankelijke fasen. De uiteindelijke werken zouden zo’n goeie vier jaar in beslag nemen. Na de nieuwe riolering in de Melkweg, volgde een ware facelift voor de Statiestraat, Vijverstraat, Korte Ieperstraat, Kasteelstraat, Markt en stukje Zonnebekestraat, Klerkenstraat, de parking aan OC Den Tap en de Donkerweg.
Een resultaat om fier op te zijn
Het resultaat in Langemark is er één waar we met z’n allen fier mogen op zij. De dorpskern is opgewaardeerd met meer groen , nieuwe wegen in beton, energievriendelijke verlichting, extra ruimte voor activiteiten, een functionele luifel op de markt, verschillende zitbanken op meerdere locaties, een bundeling van buslijnen 40 en 95 in één nieuwe halte op de markt, een betere toegankelijkheid voor minder mobiele mensen en een nieuwe verkeerscirculatie met de invoering van zone 30.
Eén van de voornaamste ingrepen is het knippen van enkele onnodige verkeerstakken binnen de dorpskern geweest: de Vijverstraat, de noordelijke tak van de kerkomgeving, de verbinding tussen de Westelijke en Oostelijke tak van de Kasteelstraat ten zuiden van het gemeentehuis en de verkeersas ‘Zwijnemarktje’ ten westen van de kerk. Op deze manier zijn een aantal hoofdverkeersassen gecreëerd voor het gemotoriseerd verkeer. Deze verkeersassen omsluiten een autoluw binnengebied, waar als het ware een parkbeleving is nagestreefd voor voetgangers en fietsers.

-Op een aantal locaties is de openbare ruimte (her)ingericht als groene ontmoetingsplaats. De groenzone rond de kerk is door het verwijderen van de hagen open getrokken waardoor meer interactie met de omgeving is ontstaan.
-De Vijverstraat werd opgebroken en geïntegreerd in het Vijverpark. Beide takken zijn d.m.v. een wandelpad met elkaar verbonden en sluiten naadloos aan op de bestaande wandelpaden van het Vijverpark. Hierdoor zijn de ‘Vrijbosroute’ en het park niet enkel fysiek, maar ook visueel aan elkaar gelinkt.
-De kasseien op de markt zijn verdwenen, het karakter van de kasseien is evenwel gebleven in de keuze van de voetpaden en parkeerzones die aangelegd zijn met egaal natuursteen.
-Het ‘Zwijnemarktje’ aan de voorzijde van de kerk is een groenzone geworden waarrond je kan parkeren. Het grasplein biedt een prachtig zicht op de kerk en de monumentale lindebomen.
-Het marktplein kreeg een functionele luifel, die meteen in het oog springt als je de dorpskern binnenkomt. Eén gedeelte is bushalte met zithoek. In het grootste gedeelte is een fietsenstalling voorzien met oplaadpunt voor fietsen en een foorkast.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.