“Gesprekken met directie te intimiderend”: arbeiders van IGW in Oostkamp staken verder
Sinds vrijdagochtend is er bij de arbeiders van het metaalverwerkend bedrijf IGW in Oostkamp een spontane staking uitgebroken. Aanleiding voor het sociaal conflict is de weigering van de plantmanager om de werknemers collectief toe te spreken over de geplande, ingrijpende wijzigingen aan de uurroosters van de arbeiders. De werknemers geven aan bereid te zijn om te luisteren naar de argumentatie van de directie en om hierover in overleg te gaan. Zij wensen echter dat deze toelichting op een open en respectvolle manier gebeurt tegenover alle betrokken werknemers samen.
Individuele gesprekken met leden van het directiecomité worden door veel arbeiders als intimiderend ervaren. Daarom vragen de werknemers uitdrukkelijk dat de uitleg collectief gegeven wordt door plantdirector Jürgen De Cock. Ondanks verschillende vragen vanuit de vakbondsdelegaties blijft dit tot op vandaag geweigerd worden. “Het enige wat de mensen vragen, is dat de heer Jürgen De Cock eindelijk enig blijk van respect toont en de arbeiders gewoon openlijk toespreekt.”
— Hans Desmet (ACV) en Henk Deprez (A.B.V.V.). Het gezamenlijk vakbondsfront benadrukt dat de werknemers bereid zijn het werk te hervatten zodra de plantmanager effectief met de mensen in gesprek gaat. Tegelijk wordt vastgesteld dat de situatie moeilijker dreigt te worden naarmate dit langer aansleept. Pas nadat de werknemers correct en collectief geïnformeerd zijn, kunnen verdere onderhandelingen op een serene manier worden opgestart over de geplande wijzigingen aan de uurregelingen. Het vakbondsfront vraagt daarom dat de directie haar verantwoordelijkheid neemt en opnieuw het gesprek.