Home > Flinke stijging (+20%) van ondergronds parkeren in Brugge

Flinke stijging (+20%) van ondergronds parkeren in Brugge

Geschreven op 8 maart 2023 om 07:26 door Mario De Wilde

In Brugge werd de jongste jaren flink  geïnvesteerd in het ondergronds parkeren. “Met het stadsbestuur proberen we het langparkeren in de binnenstad zo veel mogelijk te ontmoedigen. Daarom is ook samen met Interparking een “shop&go”-filosofie geïntroduceerd, waarbij men in de centrumparking ’t Zand het eerste uur gratis kan parkeren,” legt Schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem uit.

Meer bezoekers kiezen voor het ondergronds parkeren
Het stadsbestuur probeert het langparkeren in de Brugse binnenstad zo veel mogelijk te ontmoedigen. De maximale duur van het straatparkeren blijft sowieso beperkt tot vier uur. Daarom is het voor bezoekers die langere tijd in de stad willen verblijven, beter om hun auto in de publieke parkings te parkeren. Het shop&go-principe werd geïntroduceerd, waarbij bezoekers aan de centrumparking ’t Zand het eerste uur gratis kunnen parkeren en ook de parking aan ’t Zand werd uitgebreid met 635 parkeerplaatsen sedert mei 2021.

De inspanningen van het stadsbestuur samen met Interparking lonen, want er is een grote stijging te zien tegenover het aantal bezoekers van 2022 en ook een stijging tegenover het aantal bezoekers in 2019. De bezoekers vinden steeds vaker hun weg naar de publieke parkings. In vergelijking met februari 2022 parkeerden in 2023 20% meer bezoekers in een publieke parking. Als we kijken naar februari 2019, voor corona, is er in februari 2023 een stijging van 2%.

Voordelen van de Pcard spreken aan
Ook de Pcard slaat aan, mensen die een Pcard hebben betalen 20% minder in bijna alle Brugse publieke parkings en hoeven niet in de wachtrij te staan om een ticket te betalen. De vele voordelen van de gratis Pcards spreken mensen duidelijk aan, in Brugge er in totaal al 9.656 aangevraagd. In februari 2023 kwamen er nog eens 111 bij.

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.