Home > Files sterk verminderd: herinrichting van ‘De Vlecht’ in Waregem werpt duidelijk vruchten af

Files sterk verminderd: herinrichting van ‘De Vlecht’ in Waregem werpt duidelijk vruchten af

Geschreven op 6 maart 2024 om 11:24 door Mario De Wilde

De fileproblematiek op de E17 ter hoogte van de op- en afrit in Waregem lijkt van de baan, als gevolg van de aanleg van ‘De Vlecht’ in oktober 2022. De aanpassingswerken waren nodig, na aanhoudende onveilige situaties zoals filevorming op de pechstrook van de snelweg. Een eerste evaluatie blijkt positief, zo verneemt Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens na een parlementaire vraag aan minister van Mobiliteit Lydia Peeters. “Na de opening van het vernieuwde op- en afrittencomplex in oktober 2022, was een evaluatie zeker aan de orde. Ik ben tevreden dat de aanpassingswerken een positief effect hebben op de verkeersveiligheid en de doorstroming,” vertelt volksvertegenwoordiger Bert Maertens. “Onmiddellijk na de realisatie van het project werd een verkeersveiligheidsinspectie uitgevoerd en op basis daarvan werden enkele kleine aanpassingen doorgevoerd aan de signalisatie. In dat kader werd ook in oktober 2023 een verkeersonderzoek met drones uitgevoerd en vergeleken met drone-onderzoek uit 2022. Vorige maand, in februari 2024, werd nog een extra nachtelijke verkeersveiligheidsinspectie uitgevoerd. Het verslag is nog niet binnen, maar de auditoren gaven alvast geen noemenswaardige vaststellingen aan,” verduidelijkt Maertens.
Gevaarlijk kruispunt
De politie meldde geen verkeersongevallen gelinkt aan de nieuwe vlecht. Bert Maertens: “Wel gebeurden sinds de opening van de vlecht 3 verkeersongevallen met stoffelijke schade en 2 ongevallen met letsels ter hoogte van het kruispunt Expresweg met de Flanders Fieldweg. Een ontwerp voor optimalisatie van dat kruispunt ten voordele van de actieve weggebruiker en de automobilist is in opmaak.”
De Vlecht
Even herhalen hoe ‘De Vlecht’ in zijn werk gaat. Het verkeer op de Expresweg wordt vóór de brug over de E17 met verkeerslichten naar de andere weghelft geleid. Na de brug kruisen de twee rijrichtingen elkaar opnieuw, zodat iedereen opnieuw op zijn weghelft rijdt. Die techniek zorgt ervoor dat het autoverkeer dat de snelweg op wil rijden maar één verkeerslicht tegenkomt in plaats van twee. Zo verloopt het verkeer op de Expresweg een stuk vlotter en zijn ook de fileproblemen op de snelweg opgelost.

1 reactie

Ann Wulbrecht
Geschreven op 2024-03-06 14:42:06
Het verkeer vanuit het industriegebied stropt savonds richting E 17 ,niet te doen,soms 6 keer aan de lichten .. Smorgens is het richting Anzegem heel gevaarlijk ,auto s willen nog rechtdoor gaan en gaan dan rechts juist waar de verlaters van de autostrade oprijden

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.