Home > Expertise in Virtual Reality moet groeien in onderwijs. Brugse Scholengroep !mpact trekt mee de kar

Expertise in Virtual Reality moet groeien in onderwijs. Brugse Scholengroep !mpact trekt mee de kar

Geschreven op 3 februari 2022 om 16:31 door Mario De Wilde

VR is een krachtige onderwijstool met grote didactische meerwaarde, maar het opdoen en delen van expertise is nodig om de technologie beter inzetbaar te maken in het onderwijs. Daarom zal een expert van scholengroep !mpact in het MaM opleidingen geven en leerkrachten begeleiden in het upgraden van hun digitale skils. Dit werd mogelijk gemaakt met steun van Provincie West-Vlaanderen (Flankerend Onderwijs).

Afgelopen dinsdag startte de eerste van drie opleidingssessies VR. Dat gebeurde in de Mind and Makerspace waar ook een VR installatie aanwezig was.  En er komen nog sessies. De opleidingen zijn gericht op leerkrachten van het basis- en secundair onderwijs die zich kunnen inschrijven via de website van de MaM. Scholengroep !mpact is enthousiast over de inzet van innovatieve technologieën en onderwijsmethoden, maar wil niet uit het oog verliezen dat zij die ermee moeten werken – de leerkrachten in eerste instantie – zich comfortabel en voldoende opgeleid moeten voelen om goede resulatten te boeken bij hun leerlingen. Daarom zal Michel Daschot, technologie-expert van !mpact, leerkrachten (scholengroep- en netoverschrijdend) leren hoe ze VR kunnen inzetten om hun leerdoelen te bereiken.

Ook hij is ervan overtuigd dat VR de onderwijstool van de toekomst is : ‘Met een VR-bril in de grafkamer van Toetanchamon rondneuzen, door het zonnestelsel zweven of leven in een vluchtelingenkamp. Met VR overstijg je tijd en ruimte, maar dé grootste meerwaarde is dat je belevingsgericht onderwijs kan aanbieden. Leerlingen kunnen zich inleven een dag van een Syrische jongen in een vluchtelingenkamp, het leven van een dove of een dier in het slachthuis.’
Door VR didactisch in te zetten, maak je inderdaad abstracte begrippen meer begrijpelijk, maak je vaardigheden zoals bouwen en trainen zichtbaar en versterk je het empathisch vermogen. Door VR aan te bieden in het onderwijs maak je bovendien kinderen die thuis minder toegang hebben tot digitale tools op een toegankelijke, speelse manier vertrouwd met nieuwe technologieën. Dit komt aan bod in de twee volgende sessies tijdens de naschoolse opleiding (telkens 2 uur, van 19.00 tot 21.00 uur.). Voor de tweede sessie kan men kiezen of men op een woensdag of donderdag zelf de installaties wil gaan uitproberen. Dat is interessant, want anders moet je daarvoor een abonnement nemen, nu kun je als leraar tegen €15 twee uur proeven van VR en kijken of je dit kan toepassen in je lessen. Inschrijven kan via https://mindandmakerspace.com

Idealiter volg je de drie sessies, maar wie al ervaring heeft met VR kan ook nog na sessie 1 instappen.
Sessie 2: uren vrij te kiezen op een woensdag of donderdag
zelfstandig de VR-installatie in de MaM ontdekken en gebruiken.
locatie: MaM, Rijselstraat 1, Brugge

Sessie 3: datum nader te bepalen
VR in de praktijk ontdekken: the sportscube for active gaming.
Locatie : Sport- en innovatiecampus, Nijverheidsstraat 112, Assebroek (Brugge) Nijverheidsstraat 112, Assebroek (Brugge)

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.