Home > Ernst & Leute uit Blankenberge telt af naar ‘De winter onder de tafel’

Ernst & Leute uit Blankenberge telt af naar ‘De winter onder de tafel’

Geschreven op 23 december 2022 om 08:07 door Mario De Wilde

Op zaterdag 28 januari 2023 gaat de nieuwste productie van Ernst & Leute uit Blankenberge ‘De winter onder de tafel’ van Roland Topor in première. De regie is in handen van Barbara Wille met als acteurs: Emma Rappé, Bjorn Goethals, Elyas De Bree, Gerlinde Floryn en Dirk Decoster.

Roland Topor is geboren en overleden te Parijs (7 januari 1938 – 16 april 1997). Hij was een Frans illustrator, cartoonist o.a. voor Charlie Hebdo, striptekenaar, schilder, roman-, toneel-, film- en tv-schrijver, filmmaker en acteur. Hij stond bekend om het surreëel karakter van zijn werk. Vaak was zijn werk op het randje van wansmakelijk en ronduit beledigend. Daardoor zorgde hij herhaaldelijk voor controverse.
Hij schreef het stuk ‘De winter onder de tafel’ in 1994, toen zijn vader stierf, een uit Polen geïmmigreerde kunstenaar. Eens in Parijs werd zijn vader lederwarenmaker om zijn gezin te kunnen onderhouden. Dit inspireerde Roland Topor om dit stuk met heel wat onderliggende emoties te schrijven. Het is een beetje mysterieus en lyrisch, maar ook Topor’s gekende vlagen van absurditeit komen er zeker in voor.

Interview met Barbara Wille, regisseur
Waarover gaat het stuk?
Florence werkt als vertaalster voor een uitgever. Ze huurt een klein appartementje. Voor een extra inkomen verhuurt ze haar tafel onder aan Dragomir, een Oost-Europese emigrant.
Voor Dragomir is zijn ‘huis onder de tafel’ pure luxe. In het verleden moest hij het vaak redden in erbarmelijke toestanden. Om zijn huur te kunnen betalen herstelt en maakt hij schoenen.
De twee kunnen het goed vinden met elkaar, maar in het begin kunnen of willen ze niet toegeven aan hun gevoelens voor elkaar. Ontegensprekelijk is er wel Dragomir’s ongelofelijke, zelfs wat surreële fascinatie, voor de benen van Florence. Beetje bij beetje komen ze uit hun ‘isolement’ en ontluikt er iets ‘moois’ tussen de twee. Ze zijn allebei op zoek naar vriendschap, geborgenheid, liefde, …naar het vinden van ‘trom’, een woord dat veel – als een soort rode draad – in het stuk voorkomt. Aan de toeschouwer om te ontdekken wat het betekent!
Natuurlijk zijn er obstakels onderweg: de uitgever, Marc, de baas van Florence, maakt heel duidelijk wat hij wil en dan ook nog Raymonde, de ‘zogezegde’ vriendin van Florence.
Als de neef van Dragomir, Gritzka op de proppen komt, krijgt het verhaal een nieuwe wending. Hun weerzien is hartverwarmend. Dat wordt gevierd met het vertellen van uitbundige verhalen en jawel, ook door wilde braspartijen. En dan volgt de apotheose…
Alle ingrediënten van een sprookje zitten in dit theaterstuk. Het wordt voor u gebracht met veel emotie, humor, weemoed, uitbundigheid en zelfs met live muziek. Aan de toeschouwer om op het einde de verhoopte ‘Happy End’, zoals het een goed sprookje betaamt, te ervaren!

Vanwaar de keuze voor het stuk?
Ik leerde dit stuk kennen tijdens mijn opleiding Regie, een hele tijd geleden. Dit was een ‘case’-studie voor de cursisten om een stuk te leren analyseren. Het was om te beginnen een echt plezier om ‘De winter onder de tafel’ te lezen. Daarna werd het zeer technisch. Het stuk werd volledig ontleed, wat gepaard ging met een pak theorie.
Maar, de tijd verstreek en ‘De winter onder de tafel’ en een ander stuk dat ik ooit ook eens met E&L zou willen brengen, bleven in mijn achterhoofd malen. En toen kwam dit voorjaar plots de idee; ja, het is eindelijk tijd voor mijn regiedebuut.
Bij de start van de repetities in september vonden sommige spelers dat er behoorlijk wat pikante scènes in zaten. Ook ik worstelde daar in het begin even mee, maar vrij snel wist ik dat ik niet wilde choqueren. Daarom heb ik er zoveel mogelijk emotie en humor ingestoken. De pikante replieken worden met subtiliteit benaderd.
Ik wilde ook van bij het begin met live-muziek werken. Het is uiterst handig als intermezzo en het schept een ongelofelijke sfeer: een echte meerwaarde voor het stuk.
‘De winter onder de tafel’ gaat over emigratie, immigratie,… en de zoektocht om een ‘thuis’ te vinden. Brandend actueel zou je zo zeggen. En toch benader ik het niet zozeer vanuit de huidige actuele situatie. Uiteraard zitten er weemoedige stukken in en komt de leefwereld van een emigrant ter sprake, maar de focus ligt vooral op het sprookje en de absurditeit errond.

Brengen jullie alleen “Leute” dit jaar? Of is er ook wat “Ernst”?
Ik wil het beslist geen ‘romantische’ komedie noemen, en al zeker geen dolkomische klucht. Voor mij is het een absurd sprookje: een tikje weemoedig, met veel emotie en subtiele humor.
De livemuziek creëert een speciale sfeer. Maar, lachen zal er beslist gedaan worden.

Regisseren of spelen?
Ik kom nog maar net piepen wat regisseren betreft. Ik kan zeggen dat het een geweldig leuke uitdaging is. Er komt heel wat bij kijken. Het is zeer tijdrovend en niet alles loopt altijd vlekkeloos, wat ik bij mijn debuut als regisseur ook mocht ervaren. Ik zie me in de toekomst nog regisseren, jazeker en heel graag zelfs. De praktijk geeft ons de ervaring hé, en zo groei je als regisseur. We zien wel, wat de toekomst brengt!

Is het vreemd om in het Casino te spelen en niet in het Khnopff-theater?
Ja, toch wel! We zijn uiteraard heel erg blij dat we, in afwachting van de heropbouw van het Khnopff-theater, in de Consciencezaal van het Casino Blankenberge kunnen spelen. Dit is natuurlijk een heel andere zaal, qua opstelling en akoestiek. Technische ondersteuning zal er zeker in voldoende mate zijn. Daar twijfel ik niet aan. Het is voor ons allemaal aanpassen en wennen. We kunnen slechts 5 dagen vóór de première in de Consciencezaal repeteren en ja, …dat zorgt voor wat extra stress bij mijn spelers en mezelf !

Ernst & Leute is ondertussen ‘87’ jaar oud. Zijn jullie nog op zoek naar nieuw acteertalent? En lukt dat?
Ja, we blijven zoeken naar nieuw talent want we willen graag meer dan 100 jaar oud worden.
Momenteel zoeken we dringend nieuwe spelers. Ons spelerspotentieel is te beperkt om de stukken te kunnen brengen die we eigenlijk zouden willen spelen. Het blijkt een trend te zijn dat mensen “shoppen” en “hoppen” en zich niet meer voor één hobby willen engageren. Bij deze: een warme oproep om het toch eens te proberen.
Geïnteresseerden om te spelen mogen altijd mailen naar ernstenleutevzw@gmail.com of ons contacteren via Facebook https://www.facebook.com/VZW-Ernst-en-Leute-1687070968213399 of via www.ernstenleute.be.

Wie werkt er mee aan deze productie?
We kunnen deze voorstelling brengen dankzij een ongelooflijke ploeg:
Regie: Barbara Wille
Muziek: Lien Serruys en Elyas De Bree
Klank en licht: Tom Vettenburg en het team van het Cultuurcentrum, Hannes Dedeurwaerder
Grime: Anita Staelens
P.R.: Ine Lejeune, Olga Noé
Ontwerp affiche: Ornella en Laura D’Agostino
Decor: Hugo Van Loocke, Dirk De Clerck, Filip Troch, Frits Lutin, Guido Deruddere
Tekst programmaboekje: Ine Lejeune
Barploeg: Meerdere leden

Met speciale dank aan
Ornella D’Agostino
Stijn Brands
Stadsbestuur Blankenberge
Monique Guns en Roger Govaert voor het ter beschikking stellen van de repetitieruimte
Speeldata
• Zaterdag 28 januari 2022: 20u
• Zondag 29 januari 2022: 15u
• Vrijdag 3 februari 2022: 20u
• Zaterdag 4 februari 2022: 20u

Locatie
Casino Blankenberge, Consciencezaal, Zeedijk 150, 8370 Blankenberge

Kaarten
• Online tickets: https://events.toneeltickets.be/events/ernstenleute
• 10 EUR

2 reacties

Gerlinde
Geschreven op 2022-12-23 10:11:36
Zeker de moeite!
Ine Lejeune
Geschreven op 2022-12-23 09:59:41
Een voorstelling om niet te missen!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.