Er zou (eindelijk) een derde rijstrook komen op de E403 tussen Roeselare en Brugge
Het verkeer op de E403 tussen Roeselare en Brugge veiliger en vlotter laten verlopen is al lang de processie van Echternach. Een derde rijstrook aanleggen lijkt er nu toch te komen, maar ook andere ingrepen zouden een antwoord op het probleem kunnen zijn. Vlaams minister voor Mobiliteit Annick De Ridder heeft gisteren bevestigd dat er ‘binnen afzienbare tijd een derde rijvak komt’. De nieuwe studie zou 600 dagen duren. Bijna twee jaar dus. Met de studie ‘veilig en vlot op de E403’ werken de mensen van AWV aan een onderbouwde oplossing. Daarbij zoeken ze naar de juiste balans tussen de belangen van de gebruikers, de omgeving en de uitvoerbaarheid van de oplossing.
E403 t.h.v. Oostkamp
E403 thv Ruddervoorde.JPG
E403 thv Ardooie-Lichtervelde
E403 t.h.v Roeselare-Izegem
Er staan bijna elke dag lange files op de E403 tussen Roeselare en Brugge. De weg wordt er intensief gebruikt door de vele vrachtwagens die de omgeving van Roeselare beleveren. Ook is er veel vrachtverkeer naar Kortrijk/Rijsel in het zuiden en naar de haven van Zeebrugge en de E40 in het noorden. Dit druk verkeer veroorzaakt problemen met de doorstroming. Er ontstaat tijdens de spits vaak sluipverkeer op de secundaire wegen. Dit veroorzaakt extra verkeersdruk in de dorpskernen en op wegen die daar niet altijd voor uitgerust zijn. Agentschap Wegen en Verkeer wil hier een duurzame oplossing voor vinden die het beste is voor iedereen en onderzoekt daarom twee pistes: de aanleg van een permanente derde rijstrook of het creëren van een spitsstrook. Een spitsstrook is een dynamische rijstrook, waarbij tijdens de spitsuren de pechstrook wordt omgezet in een derde rijstrook. Elektronische verkeersborden geven dit aan.