Home > Er komen geen elektrische trambussen voor de verbinding tussen Hoog Kortrijk en het centrum

Er komen geen elektrische trambussen voor de verbinding tussen Hoog Kortrijk en het centrum

Geschreven op 13 mei 2026 om 07:00 door Mario De Wilde

Het stadsbestuur van Kortrijk heeft samen met De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer de afgelopen maanden een conceptnota gemaakt voor de herinrichting van de verbinding tussen het centrum van Kortrijk en Hoog Kortrijk met o.a. drukke vestigingen als Kortrijk Xpo, de hogeschool Vives en de KU Leuven Kulak-universiteit. In het concept dat gisteren werd voorgesteld is er geen sprake meer van elektrische trambussen. Dat plan werd nochtans drie jaar geleden gelanceerd. De tijdswinst die deze tram zou opleveren, weegt niet op tegen de impact op de omwonenden, de vele aanpassingen aan het straatprofiel, de belangen van handelaars en de algemene veiligheid in de straat. Er komt nu een alternatief. De verbinding tussen de twee stadsdelen wordt onderverdeeld in verschillende segmenten. In het eerste deel, van de tunnel tot aan het Kanon in de Doorniksewijk, blijft het tweerichtingsverkeer behouden, maar wordt een zone 30 ingevoerd. In de tweede zone, van het Kanon tot aan de R8, wordt met dubbele busbanen, veel vergroening en afgescheiden fietspaden gewerkt en dit gedeelte wordt een zone 50. In het gedeelte dat doorloopt tot aan de universiteit legt Kortrijk ook dubbele busbanen aan. Het hele project zal 20 miljoen euro kosten verdeeld door het stadsbestuur van Kortrijk dat 9 miljoen moet ophoesten en de nog aan te boren partners die voor de overige 11 miljoen moeten instaan. Tegen einde 2030 hoopt men te kunnen beginnen.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.