Home > Enorme meerwaarde voor Diksmuide: fiets- en wandelverbinding IJzerdijk wordt doorgetrokken tot aan IJzertoren

Enorme meerwaarde voor Diksmuide: fiets- en wandelverbinding IJzerdijk wordt doorgetrokken tot aan IJzertoren

Geschreven op 30 november 2021 om 15:31 door Mario De Wilde

In 2018 werd een nieuw wandel- en fietspad aangelegd tussen de hoge brug en de dodengang. Dit kaderde in een oproep tot projectvoorstellingen van Toerisme Vlaanderen ter bevordering van de toeristische ontsluiting van wereldoorlog 1-sites.
Op vandaag is dit een veelvuldig gebruikt wandel- en fietspad die een prachtige verbinding maakt tussen de dodengang en voorlopig de Site Delva. Maar het project is niet af. Martin Obin, schepen fietsinfrastructuur: “Met de stad wensen we de verbinding door te trekken tot aan de Paxpoort.”

“De gesprekken met de Vlaamse Waterweg werden georganiseerd en de Vlaamse Waterweg is bereid om mee te stappen in de tweede fase van de herwaardering van de IJzerdijk. De fiets- en wandelverbinding zal aansluiting vinden op de bestaande fiets- en wandelpad en zal lopen onder de hoge brug tot ongeveer aan de Paxpoort. Deze samenwerkingsovereenkomst zal ook de financiering van dit project vastleggen waarin de Vlaamse waterweg instaat voor de kosten van de heraanleg van de wegenis van de ijzerdijk en tevens betaald de Vlaamse Waterweg een vast en forfaitair bedrag van 300.000 euro.”
Deze samenwerking is heel belangrijk om dit wandel- en fietspad te kunnen afwerken en te kunnen realiseren. Tot op vandaag moet de wandelaar en fietser 2 X de ijzerdijk oversteken om de onderdoorgang thv de hoge brug te kunnen nemen om zo op een veilige manier de ijzertoren site te bereiken. Geef toe, dit is niet echt aantrekkelijk en ook niet echt veilig. Door deze realisatie zal het voor de recreant veel veiliger en leuker wandelen en fietsen zijn tussen de Ijzertoren en de Dodengang. Het is voor Diksmuide een recreatieve en toeristische meerwaarde om deze missing link te kunnen realiseren.”

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.