Home > Elektrische veerboot en reddingsboot kregen in Oostende zopas een champagnedoop

Elektrische veerboot en reddingsboot kregen in Oostende zopas een champagnedoop

Geschreven op 15 september 2022 om 17:11 door Mario De Wilde

De zomer van 2021 bracht een primeur voor het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), want toen voer de eerste elektrische veerboot Raveel ontmoet Ensor voor het eerst uit. De elektrische veerboot, die ondertussen een jaar in gebruik is, krijgt nu haar champagnedoop samen met de nieuwste reddingsboot van MDK. Een plechtig moment en een maritieme traditie die Vloot, onderdeel van MDK, trots blijft verderzetten.

“Beide boten hebben een enorm belangrijke functie voor de maatschappij,” merkt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters op. “Transport via het water wint steeds meer aan belang. Met Vlaanderen investeren we in duurzame oeververbindingen en dat met de meest nieuwe technologie.” Ook interventies op zee zijn in het kader van Search And Rescue (SAR) een absolute noodzaak. “Wij moeten vanuit onze maatschappelijke rol altijd paraat staan om uit te rukken voor reddings- en zoekopdrachten in nauwe samenwerking met heel wat andere hulpverleningsdiensten en dat doen we met geschikt materiaal.”

Raveel Ontmoet Ensor

Iconisch aan de kust, zowel in Nieuwpoort als in Oostende, vormen de “Raveelbootjes” al vele jaren een vertrouwd beeld. Met het nieuwste vaartuig krijgen ze er een grote zus bij met heel wat extra capaciteit. Niet vijftig maar honderd passagiers kunnen inschepen op dit duurzame elektrische vaartuig. Een bijkomend voordeel is dat het schip quasi onhoorbaar is, een extra troef voor de passage tussen de stadskern en Oosteroever.

“Met een investering van bijna € 2.979.000 voeg ik een uiterst duurzame veerboot toe aan onze Vlaamse vloot. Een belangrijke investering voor MDK, maar ook voor Oostende, want deze veerdienst is bijzonder belangrijk voor recreatieve verplaatsingen in de regio. Zowat 940.000 passagiers maakten gebruik van de veerdienst in 2019, een absoluut topjaar. In 2020 waren dat er een stuk minder, zowat 444.000 passagiers, te wijten aan de coronapandemie, maar ondertussen vinden opnieuw meer en meer mensen de weg naar het veer en konden we in 2021 net geen 741.000 passagiers verwelkomen aan boord,” vertelt minister Peeters.

Het schip is 23 meter lang en 6,5 meter breed. De Raveel ontmoet Ensor maakt gebruik van zeer vooruitstrevende technieken. Het vaart met een voortstuwingssysteem dat half zo groot is als een dieselelektrisch voortstuwingssysteem dankzij de kleinere, zeer efficiënte en lichte elektromotoren. Enkel in geval van nood, bijvoorbeeld bij lange uitval van de walvoeding, kan het voortstuwingssysteem aangedreven worden door een dieselgenerator. Ruth Vandeboel, adjunct-kabinetschef bij het kabinet van Vlaams minister Lydia Peeters, is de doopmeter van het veer Raveel Ontmoet Ensor.

Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap MDK, over de kunstwerken van Roger Raveel: “Roger Raveel zou in 2021 honderd geworden zijn en volgend jaar zal het al tien jaar geleden zijn dat we afscheid van hem namen. Met dit elektrisch exemplaar wilden we absoluut een ode brengen aan de meester. Het schip steekt daarom in hetzelfde kleedje als de kleinere veerboten. Ook op de spiegel van het vaartuig werd een extra werk aangebracht. Een echte gebeurtenis uit het leven van Roger Raveel waarbij hij kort na de Tweede Wereldoorlog James Ensor ontmoette. Dit werk schilderde Raveel op de eerste verdieping in het gebouw aan de Sir Winston Churchillkaai waar Vloot, onderdeel van MDK, gehuisvest is. Het werk illustreert de naam van het vaartuig en toont ook de link van beide grootmeesters met de stad Oostende.

R7-Orinoco

Met een typische rompvorm en een opvallend felle kleur, zo “presenteert” de R7-Orinoco zich als nieuwste reddingsboot van Vloot. Een SAR-vaartuig dat speciaal ontworpen is om reddings-, zoek- en transportoperaties uit te voeren op de Noordzee. Een krachtig werkpaard dat tot twintig drenkelingen aan boord kan nemen en vijf brancards. Het schip is voorzien om reeds aan boord de eerste medische assistentie te kunnen bieden. “Een opdracht die Vloot niet alleen kan. Reddingen op zee kunnen enkel vlot verlopen door de zeer nauwe samenwerking met het Maritiem Reddings- en Coördinatie Centrum (MRCC) in Oostende die reddingsacties van A tot Z coördineert. De redders zijn de ogen van het MRCC. Goede onderlinge communicatie is essentieel om acties met succes af te ronden.,” vertelt Nathalie Balcaen.

Waarom SAR zo belangrijk is op de Noordzee? Dit geografisch relatief klein gebied, behoort tot de drukst bevaren regio ter wereld. Alle schepen die de grootste Europese havens aanlopen, passeren er. Het agentschap MDK staat in voor de realisatie van een veilig en vlot scheepvaartverkeer op de Noordzee. Eén van de maatregelen is het voorzien van reddingsvaartuigen en middelen op het water om onmiddellijk na een noodoproep in te zetten. Een dienstverlening op de Noordzee die trouwens al sinds 1838 ingericht wordt.

“De investering van € 2.469.000 in de R7-Orinoco draagt dan ook onmiddellijk bij aan de algemene veiligheid op het water. De R7-Orinoco is een modern en onderhoudsvriendelijk schip met heel wat groene maatregelen. De geoptimaliseerde rompvorm draagt onder andere bij aan een lager brandstofverbruik,” voegt minister Peeters toe. Marieke Blomme, de vrouw die als eerste de gehele lengte van de Belgische kustlijn heeft afgezwommen, is de doopmeter van het reddingsvaartuig R7-Orinoco.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.