Dubbelrichtingsfietspad van 3 m moet Moerkerkse Steenweg in Sint-Kruis veiliger maken
Om de fietsveiligheid langs de Moerkerkse Steenweg te verhogen, investeerde het stadsbestuur van Brugge in de fietsverbinding tussen de Pijpeweg en de Vierscharestraat. “We investeren in Sint-Kruis en maken deze belangrijke as verkeersveiliger door een dubbelrichtingsfietspad van drie meter breed aan te leggen. De werkzaamheden worden mede gesubsidieerd via het Kopenhagenplan van de Vlaamse Overheid”, klinkt het bij burgemeester Dirk De fauw en schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem.
Dubbelrichtingsfietspad tussen de Pijpeweg en Vierscharestraat.
In de Moerkerkse Steenweg past men het dubbelrichtingsfietspad, dat momenteel 1m80 breed is, aan naar drie meter breed. Waar het fietspad langs de woningen loopt wordt een schrikstrook van 1m85 aangelegd tussen de rijweg en het fietspad. Dit zorgt voor voldoende afstand tussen het gemotoriseerd verkeer en de fietsers. Daarnaast wordt een schrikstrook van 0,75 m breed wordt aangelegd tussen het fietspad en de woningen. Een deel van dit fietspad loopt langs open velden, hier is geen aangrenzende bebouwing. Om dit deel van het fietspad af te schermen van de rijweg wordt het fietspad achter de bestaande bomenrij en gracht aangelegd. Dit geeft ook meer ruimte aan de bestaande bomen. Er komt een extra gracht aan de andere zijde van het fietspad om het water van de akkers op te vangen. In totaal wordt 560 meter aan fietspad vernieuwd Wat voor een veiligere fietsverbinding tussen Moerkerke, Vivenkapelle en Brugge moet zorgen.
Waterrobuust ontwerp: gescheiden rioleringsstelsel en meer groen
Tijdens de werkzaamheden wordt ook een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. Het fietspad zal opgebroken worden, waarna een nieuwe regenwaterleiding toegevoegd wordt. De bestaande leiding zal dienen als droogweerafvoer. Een gescheiden rioleringsstelsel zorgt ervoor dat er bij hevige regenval minder kans is op overstroming. In het deel van het fietspad waar geen aangrenzende bebouwing is zal een extra gracht aangemaakt worden. Deze vangt het water van de akkers op, zodat dit niet over het fietspad loopt. Door het fietspad te verplaatsen naar de ruimte achter de bomenrij en het huidige fietspad op te breken, geeft men meer ruimte aan de wortels van de bestaande bomen. Hier komen nog 14 extra bomen.
Investering en timing
De werkzaamheden zullen begin 2024 plaatsvinden en kosten 325.000 euro. Via het Kopenhagenplan kon Brugge een subsidie 33% ontvangen, waardoor de stad zo’n 240.000 euro investeert. In Brugge investeert men trouwens fors in de fietspaden, met de steun van het Kopenhagenplan wordt Brugge een echte fietsstad.
Fietsveiliger Sint-Kruis
Afagelopen zomer werden de rijweg en de fietspaden in de Moerkerkse Steenweg tussen de Polderstraat en Doornhut al vernieuwd. In 2020 werd het deel tussen de R30 en kerk van Sint-Kruis opgewaardeerd. Nu maakt Brugge ook het fietspad in het deel van de Moerkerkse Steenweg tussen de Pijpeweg en Vierscharestraat breder en verkeersveiliger. Burgemeester Dirk De fauw: “Alleen dit jaar al werden vele kilometers fietsinfrastructuur aangepakt. Denken we maar aan de nieuwe comfortabele fietspaden doorheen Park Steevens/Zandtiende, de vernieuwde fietspaden langs de ring tussen Gentpoort en Katelijnepoort, tussen de Warande en de Dampoort, langs de Hoefijzerlaan. Of de nieuwe fietsinfrastructuur langs het Kerkebeekpad – Ten Boomgaarde en de vernieuwing van de fietspaden hier langs de Moerkerkse Steenweg. Nog dit jaar openen we het gloednieuw fietspad tussen Dudzele en Zeebrugge langs de Jozef Verschaeveweg, een meer dan 6 kilometer lang nieuw fietspad, met als eyecatcher de fietsinfrastructuur gekoppeld aan de nieuwe brug over het Verbindingsdok. Daarnaast werden tientallen straten ingericht als fietsstraat. Wanneer we de cijfers van dit jaar optellen met de realisaties in deze legislatuur, dan komen we op een totaal van 45 kilometer aangepakte fietsinfrastructuur. Ook in de toekomst blijven we niet stilzitten en investeren we maximaal in fietsinfrastructuur.”