Home >
Drie protesten: vergunning Steenbruggebrug tussen Brugge en Oostkamp vernietigd
Geschreven op 13 juni 2025 om 08:17 door Mario De Wilde
Voor wie gehoopt had dat de nieuwe Steenbruggebrug tussen Brugge en Oostkamp er snel zou komen, is er slecht nieuws. Zopas heeft de Raad voor Vergunningsbetwistingen de omgevingsvergunning opnieuw vernietigd. Op die manier duurt het jarenlang juridisch vechten nog een stuk langer. Aanvankelijk waren er vier omwonenden die protest uitbrachten, nu zijn het er nog drie. Door het njet wordt het de komende jaren voor duizenden autobestuurders en fietsers nog lang en gevaarlijk aanschuiven aan de steeds maar ouder wordende Steenbruggebrug. De Vlaamse Waterweg heeft kennis genomen van het arrest en beraadt zich nu samen met de andere projectpartners over de volgende stappen om het project alsnog zo snel mogelijk opnieuw op de rails te krijgen.
1 reactie
Erik Ver Eecke,
Geschreven op 2025-06-13 13:01:07
De in beroep vernietigde vergunning voor de Steenbruggebrug biedt nieuwe mogelijkheden om in de toekomst bezwaren van de plaatselijke bevolking te vermijden. Een nieuwe brug had er immers al lang moeten zijn.
Ook al heeft Groen vzw geen beroep ingediend moeten de plannen dringend milieu- en mensvriendelijk aangepast worden.
Niemand betwist dat er dringend een nieuwe Steenbruggebrug moet komen waarbij fietsers en autobestuurders niet langer gehinderd worden wanneer er een vrachtschip of plezierbootje moet passeren. Niemand heeft baat bij deze eindeloze files langs beide kanten waarbij het verkeer een hele tijd dicht slibt. De oude brug is hoogdringend aan vervanging toe. Het lijkt ons dus erg belangrijk om de nieuwe plannen voor een brug deze keer goed af te stemmen met de plaatselijke bevolking van Steenbrugge.
De plannen mogen niet leiden tot de vernietiging van het waardevol Parochiaal Centrum die het kloppend hart van Steenbrugge moet blijven vormen.
De bestaande Tragelweg langs het kanaal moet zijn huidige vervoerfunctie behouden. De aansluiting van de garages langs de Tragelweg met de Baron Ruzettelaan moet behouden blijven.
De extreme rechttrekking van het kanaal in Steenbrugge die men wou doorduwen is voor de scheepvaart helemaal niet nodig en daarenboven onhaalbaar ter hoogte van de ringvaart rond Brugge. Een minder extreme rechttrekking van het kanaal kan een aanvaardbaar compromis worden. De autobrug over het kanaal moet ook niet zo hoog zijn. Er hoeven helemaal geen schepen met meerdere lagen containers bovenop elkaar rond Brugge te varen. De intentieverklaring van december 2022 tussen de Nederlandse en de Belgische federale regering om volop in te zetten de Estuaire vaart vanuit Zeebrugge op de Westerschelde geeft daarnaast ook duidelijk aan dat die mega-containerschepen over het Noordzeekanaal horen te varen, en niet over onze binnenwateren tussen Gent en Brugge en rond Brugge. Dit zou de charme van de mooie ringvaart rond Brugge niet enkel helemaal ontsieren, het is ook eenvoudigweg technisch niet haalbaar.
De Baron Ruzettelaan is daarnaast helemaal geen autostrade of expressweg, en een dergelijke viaduct is veel te grootschalig. Een meer bescheiden brug kan perfect aan alle eisen voldoen, met heel minder ongewenste impact.
Een nieuwe en meer realistische visie daaromtrent kan ook veel kosten sparen en minder problemen scheppen. Dat overheidsgeld kan men dan nuttig gebruiken voor andere doeleinden waar op heden zozegegd geen geld voor is (openbaar vervoer, onderwijs, pensioenen, …).
Het goedgekeurd Europese SeineScheldeproject zal omwille van de ringvaart rond Brugge steeds rekening moeten houden met bochten in de vaarroute. Het heeft dus geen enkel nut om hier op deze plaats die bocht recht te trekken en het prachtige landschap en de aanwezige natuurwaarden te massacreren.
Vanuit het idee van eindeloze groei van de haven van Zeebrugge wil men binnenscheepvaart door Brugge inrichten voor grotere schepen van klasse 5a (2.500 ton) i.p.v. de huidige schepen van klasse 4 (1.500 ton). Dat is gewoon onverantwoord. De binnenvaart moet zich in plaats daarvan beter afstemmen op de samenwerking met de zeevaart en de nodige investeringen in de Estuaire vaart. De mogelijkheden gebruiken die er nu reeds zijn.
De doortocht van de binnenscheepvaart in de Brugse ringvaart heeft nu al zijn maximum bereikt en zal zich moeten neerleggen bij deze beperking. Er zijn hier duidelijke grenzen aan de groei van de economische grootschaligheid.
Voor Groen vzw,
Erik Ver Eecke, voorzitter