Home > Dit zijn de belangrijkste nieuwigheden op het kusttramtraject in Zeebrugge

Dit zijn de belangrijkste nieuwigheden op het kusttramtraject in Zeebrugge

Geschreven op 11 juli 2024 om 07:08 door Mario De Wilde

De Lijn stelde gisteren de realisatie van een renovatie- en optimalisatieproject voor van de Kusttram in Zeebrugge. Bij de start van de zomervakantie aan de kust kunnen de reizigers deze vernieuwde haltes en sporen nu komen ontdekken. De Lijn rondt hiermee een vier jaar durend project in Zeebrugge af, dat in twee fasen werd uitgevoerd. De volledige tramlijnvernieuwing op het Brugs grondgebied is een feit. Met deze vernieuwing zijn de Zeebrugse sporen en haltes opnieuw klaar voor vele jaren dienst.

Het is bovendien een belangrijk onderdeel van de hertekening van het mobiliteitsplaatje in en rond Zeebrugge. In het vernieuwingsproject voor de Kusttram in Zeebrugge zijn de volgende belangrijke accenten gelegd:

-Verbeterde toegankelijkheid van de haltes Strandwijk/Vaart/Kerk/Zeesluis op Brugs grondgebied, specifiek voor de halte Kerk zijn de perrons verbreed en verschoven.
-Beveiliging voor de zwakke weggebruiker, waarbij een veilige oversteek aan het Sint-Donaasplein is gerealiseerd.
-Er is rekening gehouden met de toekomstige realisatie van de Nieuwe zeesluis in Zeebrugge. De halte Vaart is verschoven binnen het projectgebied van de nieuwe zeesluis en breder en toegankelijker gemaakt.
-Vergroening van de bedding vanaf september 2024 met onder meer de vermindering van het gebruik van herbiciden. De steenslag tussen de sporen wordt systematisch weggelaten. Dit zorgt voor veel meer groeiruimte voor het gras.
-Verbetering van de doorstroming: de perrons zijn niet meer rechtover mekaar geplaatst maar wel schuin. Dit om de verkeerslichtenbeïnvloeding door de tram te optimaliseren en het voor de andere weggebruikers veiliger en comfortabeler te maken.
-Het vernieuwingsproject is tot stand gekomen dankzij een behoorlijke openbare investering:

De eerste fase tussen de Londenstraat en de Visartsluis die beëindigd is in april 2022 was goed voor een investering van 8,6 miljoen euro.
De tweede fase tussen de Vandammesluis en de Visartsluis was goed voor een investering van 6,5 miljoen euro.

6 reacties

Christiane verdikt
Geschreven op 2024-07-12 19:03:43
Geen schuilplaatsen voor de regen das jammer
Smellers marina
Geschreven op 2024-07-12 15:05:42
En aan onze mannen( marinebasis) is ook niet aan gedacht,die moeten nu nog verder lopen met pak en zak en de toeristen die met cruise schepen aankkomen ook een lange wandeling,die halte die er vroeger lag was de beste
Van hoogenbemt
Geschreven op 2024-07-12 15:02:43
Inderdaad Zeebrugge strandwijk is een grap, misschien daar neer gezet, omdat daar een stuk parkeerplaats ?!?! Wat mijn enorm stoort, is de vuiligheid op de perrons... kan DeLijn nu echt geen vuilbakken verzorgen op de halten ? Dan heb ik het nog niet over de schuilhokjes die er vroeger stonden en nu verdwenen zijn... jammer ! Vuilbakjes OP de tram ?? Staken en meer subsidie vragen , dat kunnen ze het best.
Linda De Seck
Geschreven op 2024-07-12 12:52:10
Halte Strandwijk is inderdaad een misplaatste grap
Fremaut Marleen
Geschreven op 2024-07-11 23:14:18
De ligging van de halte Zeebrugge strandwijk is veel te ver naar Blankenberge toe verplaatst. Is veel te ver van het station Zeebrugge strand. Mensen die minder mobiel zijn, zijn er de dupe van
Ingrid De Rouck
Geschreven op 2024-07-11 21:38:50
Geen schuilplaatsen voor als het regent of stormt !!! Niet over nagedacht ??? Het is Belgie hé mannen , het regent meer dan dat het droog is !!!!!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.