Home > Dit waren de favorieten: ruim 400.000 bezoekers ontdekten tijdens Triënnale een ander Brugge

Dit waren de favorieten: ruim 400.000 bezoekers ontdekten tijdens Triënnale een ander Brugge

Geschreven op 29 augustus 2024 om 10:26 door Mario De Wilde

Dit weekend kunnen bezoekers voor een allerlaatste keer op stap in de Brugse binnenstad om de elf installaties – de twaalfde installatie in Zeebrugge van kunstenaar Ivan Morison is nog te zien tot 03.11 – van Triënnale Brugge 2024: Spaces of Possibility te bezoeken. Enkele dagen voor het slot is het duidelijk dat deze vierde editie bij een zeer ruim publiek in de smaak is gevallen en het zichzelf heeft overtroffen. Ook nu weer blijkt dat de combinatie tussen monumentale hedendaagse kunst en architectuur in de straten, parken en pleinen van de historische erfgoedstad en Zeebrugge uniek is en bezoekers van over de hele wereld aantrekt om Brugge door een andere lens te leren kennen.

Lokale verankering en betrokkenheid
Betrokkenheid en verbinding zijn voor TRIBRU24 geen modewoorden. De organisatie dankt haar succes niet alleen aan de doorgedreven samenwerking met stadsdiensten en -partners, maar ook aan de toewijding en inzet van haar vele vrijwilligers en gidsen. Zo’n 120 vrijwilligers, goed voor 10.500 uren ondersteunden het evenement en doorstonden weer en wind om bezoekers wegwijs te maken. 106 door TRIBRU opgeleide gidsen en atelierbegeleiders maakten meer dan 11.500 bezoekers – jong en oud – wegwijs langs de verschillende installaties.
Raamland – Norell/Rodhe © Isaac Ponseele

Impact van TRIBRU24 op beleving van de stad
In samenwerking met Westtoer organiseerde Visit Bruges voor het eerst een grootschalig bezoekersonderzoek. Doel van de bevraging was enerzijds om inzicht te krijgen in het aantal bezoekers dat Triënnale Brugge 2024 bezocht en anderzijds in hun profiel, bezoekerskenmerken en tevredenheid over deze editie. Meer dan 4.500 mensen werden in het kader van deze studie bevraagd. Uit de tussentijdse resultaten blijkt duidelijk de zeer sterke appreciatie voor het evenement. 96% van de ondervraagden gaf aan tevreden tot uiterst tevreden te zijn over hun bezoek aan Triënnale Brugge 2024: Spaces of Possibility. 70% van de respondenten duidde zelfs zeer of uiterst tevreden aan!
In het onderzoek werd ook gepolst naar de samenstelling van de gezelschappen waarmee bezoekers Triënnale Brugge bezochten. Hieruit bleek dat de gemiddelde groepsgrootte 2,8 personen bedroeg. Hoewel het evenement voornamelijk werd bezocht door koppels (44%), waren in bijna een vijfde van de gevallen kinderen mee. De beperkte groepsgrootte in combinatie met de spreiding van de installaties zorgde ervoor dat de impact van het evenement op de drukte in de stad minimaal is. Het onderzoek richtte zich tot nu op bezoekers uit het binnen- en buitenland. Eind oktober worden de cijfers door Westtoer vervolledigd met de respons van de Bruggelingen en de finale evaluatie van TRIBRU24 gecommuniceerd.

Publieksfavorieten
Uit de bevraging blijkt dat de – intussen legendarische – laarzen van het werk Who? door de Colombiaanse kunstenaar Iván Argote aan de Speelmansrei, de verbindende installatie Common Thread van het Amerikaanse SO–IL in de Kapucijnentuin en de reeks zwartgeblakerde prauwen ter hoogte van het Minnewater met de titel Grains of Paradise van de Zuid-Afrikaanse architect Sumayya Vally als publieksfavorieten worden aangeduid. Maar ook bijvoorbeeld The tower of balance van Bangkok Project Studio werd druk bezocht en Raamland door Norell/Rodhe vormde met haar gemeenschapstuin een welgekomen rustplek in het groen.

Zichtbaarheid in de stad
Naast de verwelkomende campagnevlaggen op de Markt, ‘t Zand en aan het station, en de infozuilen in de buurt van en bij de installaties, was de stad vooral roze-blauw gekleurd door de stadsplannen in de handen van de talrijke bezoekers. Bezoekers konden voor informatie en advies terecht in het centraal infopunt van TRIBRU24 (In&Uit op ‘t Zand). De gratis stadsplannen (beschikbaar in Nederlands, Frans, Engels, Duits) waren ook af te halen in de verschillende toeristische infopunten aan het station, op de Markt en in Zeebrugge. Zo’n 100.000 folders werden als leidraad meegenomen en voor wie verdere verdieping zocht, kon via de QR-codes op de infozuilen extra tekst- en beeldmateriaal bekijken.

Publieksaanbod voor jong en oud
Ter voorbereiding van het bezoek kon de geïnteresseerde terecht op de websites van Triënnale Brugge en Visit Bruges. Maar liefst 162.000 keer werd naar de websites gesurft voor praktische en verdiepende info aan de hand van tekst, beeld en video. Naast een overzichtelijk stadsplan, kon via beide kanalen ook de wandelapp van Visit Bruges gedownload worden. De uitgestippelde route was beschikbaar in zes talen en werd zo’n 15.000 keer gedownload.

Heel wat bezoekers deden ook beroep op een TRIBRU-gids om de installaties en het verhaal achter de werken meer in detail te leren kennen. Negentig gidsen uit drie Brugse gidsenverenigingen – Gidsenbond, Hello Bruges en
S-wan – volgden de opleiding, verzorgd door de organisatie. Verenigingen, bedrijven, vrienden- en familiegroepen, goed voor meer dan 620 groepsrondleidingen of geschat 9.920 deelnemers, verkenden begeleid te voet of per fiets de installaties. Wie individueel op een georganiseerde rondleiding wou aansluiten, kon deelnemen aan de wekelijkse instapwandeling van Visit Bruges. Deze ging de volledige periode van TRIBRU24 door en telde 470 enthousiaste deelnemers.

Voor de jongsten onder ons werd een specifieke poule atelierbegeleiders opgeleid. Zestien begeleiders verkenden samen met 24 scholen lager en secundair onderwijs of 1605 leerlingen spelenderwijs de werken. Daarnaast gingen ook heel wat klasgroepen individueel op stap met de gratis TRIBRU24-inspiratiemap.
Voor gezinnen die liever in hun eentje de Spaces of Possibility verkenden was er ook de kunsthapper, uitgewerkt met Mastiek (beschikbaar in vier talen). En wie in de zomermaanden een uitstapje naar Brugge plande, kon op schattenjacht langs de elf installaties met Schatten van Vlieg.

Triënnale Brugge kon rekenen op haar ambassadeurs

-120 vrijwilligers, samen goed voor zo’n 10.500 uren aan ondersteuning
-90 Triënnale Brugge-gidsen die samen zo’n 9.920 nieuwsgierigen wegwijs hebben gemaakt langs de installaties
-16 atelierbegeleiders hebben een nieuwe generatie warmgemaakt voor hedendaagse kunst en architectuur.
-79 klassen, goed voor 1.605 leerlingen gingen mee op ontdekkingstocht.

Stadsbreed verhaal en randprogramma
Niet alleen de installaties in de publieke ruimte, maar ook het programma van de lokale culturele partners en het TRIBRU24-randprogramma vielen in de smaak. Mooie bezoekerscijfers en reacties werden genoteerd bij het publiek. Heel wat mensen namen in het kielzog van TRIBRU24 deel aan één van de evenementen of activiteiten van de culturele partners: Cultuurcentrum Brugge, De Republiek|Dertien12, Het Entrepot en Musea Brugge.

Daarnaast ging Triënnale Brugge ook zelf het inhoudelijk gesprek aan aan de hand van lezingen, workshops voor kinderen en ook volwassenen, film en andere activiteiten. In de serres van de Brugse Groendienst gingen we onder meer dieper in op stad en natuur met Studio Ossidiana (Earthsea Pavilion) en Bureau Stadsnatuur (i.s.m. Archipel), samen met Boonserm Premthada (Bangkok Project Studio – The tower of balance) keken we in Cinema Lumière naar de documentaire Big Ears Listen with Feet en jong en oud werden wegwijs gemaakt in de wereld van de bij en boetseerden samen in het kader van de workshop Firesong for the bees, a tree of clay. Voor de vijf activiteiten kregen we samengeteld 507 cultuurliefhebbers op de been.

Toegankelijkheid en inclusie
Met TRIBRU24 zetten we in op inclusie en toegankelijkheid. Met een routebeschrijving voor personen met verminderde mobiliteit, beschrijvende audiogidsen, uitleg in Vlaamse Gebarentaal en rondleidingen voor mensen met een visuele of auditieve beperking, georganiseerd door S-wan en samen met Mind- en Makersspace van Howest, onderstreepte TRIBRU24 het belang van kunstbeleving voor iedereen van een grootschalig evenement in en met de stad.

Een zaadje ontkiemd voor een mogelijke toekomst voor de stad
Triënnale Brugge wou mensen – bewoner en bezoeker – jong en oud – kunstkenner en -liefhebber de stad (op)nieuw laten ontdekken, verborgen, ongebruikte plekjes laten onderzoeken en een mening vormen over de toekomst van de stad. Met Spaces of Possibility hopen we een zaadje te hebben geplant voor nieuwe of andere toepassingen en te tonen dat een evenement als TRIBRU ook gemeenschapsvormend en verbindend is. De twaalf kunst- en architectuurinstallaties, en de herinneringen die ze zullen nalaten, zijn hier het bewijs van.
De vele ideeën die ze de afgelopen vijf maanden hebben aangebracht zullen blijvend inspireren via de publicatie Futuring Spaces of Possibility. Hedendaagse kunst en architectuur in een werelderfgoedstad’ die sinds 20.08 in de beter boekhandel en online via merbooks.be te koop is. Meer informatie via triennalebrugge.be.

Vanaf 02.09 verdwijnen alle installaties systematisch uit het straatbeeld en is het uitkijken naar de vijfde editie van Triënnale Brugge. Afspraak in 2027!

Citaten

“Deze editie was in vele opzichten vernieuwend. Een nieuw curatorenteam deed een frisse wind waaien, de kunstenaars en architecten brachten een andere kijk binnen op onze stad en deden nadenken over de toekomst. 400.000 bezoekers van buiten Brugge hebben intussen TRIBRU24 bezocht. Wetende dat eind oktober dit aantal door Westtoer nog wordt aangevuld met het aantal Bruggelingen, zal er een sterke stijging zijn ten opzichte van TRIBRU18 en TRIBRU21 waar de aantallen toen op zo’n 350.000 bezoeken landden. Het toont aan dat Triënnale Brugge intussen een gedragen waarde is geworden; een driejaarlijks moment voor inspiratie en reflectie.”
– Franky Demon, voorzitter Brugge Plus vzw

“TRIBRU24 leeft, dat is duidelijk, in de stad en door de vele duizenden Bruggelingen en bezoekers die Brugge door andere, verrassende ogen hebben leren kennen. Het Sint-Janshospitaalpark, het plein in de Sint-Obrechtsstraat … het zijn locaties die in gedachten voor altijd zullen verbonden blijven met deze editie. Ze zijn deel geworden van onze gedachten en dromen voor het Brugge van morgen.”
– Dirk De fauw, Burgemeester Stad Brugge

“Triënnale Brugge 2024 was een uitdagend, maar lonend traject waar er met veel passie en toewijding aan is gewerkt. We mogen met z’n allen trots zijn op wat deze editie heeft teweeggebracht en misschien nog brengen zal. Kunstenaars, architecten, vrijwilligers, gidsen, collega’s en partners: we hopen dat ze net als ons terugblikken op dit prachtig verhaal, geschreven in de marges van de stad en klaar voor een nieuw hoofdstuk.”
– Shendy Gardin en Sevie Tsampalla, curatoren Triënnale Brugge 2024

“De resultaten van de impactstudie zijn duidelijk: Triënnale Brugge voegt een extra laag toe aan de bezoekerstevredenheid in de stad. Een hele mooie bevestiging dat wie de tijd neemt om zich buiten de platgetreden paden te begeven, effectief beloond wordt. Deze cijfers zijn ook een bevestiging voor de strategie van Visit Bruges, die net aanstuurt op de spreiding van bezoekers. Ook de gezelschapskenmerken uit het onderzoek, met een gemiddelde van 2,8 personen per groep, wijzen in diezelfde richting: een bezoek in kleine groepen zorgt voor een optimale en kwalitatieve beleving van de stad.”
– Mieke Hoste, Schepen van Toerisme

“De afgelopen 4,5 maand heeft Brugge zich opnieuw bestendigd als centrum voor hedendaagse kunst en architectuur en dat in een unieke werelderfgoedsetting. Duizenden bezoekers hebben de stad en haar ‘Spaces of Possibility’ op een andere manier leren kennen tijdens een wandeling of een bezoek aan de vele initiatieven die in het kader van deze editie werden georganiseerd. TRIBRU24 was een cultureel feest dat partners, kunstenaars, Bruggelingen en bezoekers samenbracht en dat zowel buiten- als binnenskamers, van Zeebrugge tot in het hart van onze stad: een overkoepelend en overweldigend succes.”
– Nico Blontrock, Schepen van Cultuur

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.