Deze mijnheer geeft straks in Oostende de wereldpremière van ‘Holy Rosita’ van Wannes Destoop
Voor zijn zestiende editie, die plaatsvindt van 26 januari tot 3 februari 2024, heeft Filmfestival Oostende (FFO) het genoegen om Gene Bervoets als Master voor te stellen. Bervoets kiest voor ‘Rebel, sans Gene: Come as you are’ als centraal thema van het festival. FFO opent traditiegetrouw Vlaams met ‘Holy Rosita’, het langspeelfilmdebuut van regisseur Wannes Destoop, een meeslepend verhaal over een vrouw die buiten de verwachtingen van de maatschappij moeder wil worden. Filmfestival Oostende is verheugd om gerenommeerd acteur en gevestigde waarde uit de Vlaamse film- en televisiewereld Gene Bervoets voor te stellen als Master van FFO24. Met een indrukwekkende carrière en een passie voor de kunst van cinema brengt Bervoets een berg aan ervaring en vooral veel goesting mee naar het festival.
Gene Bervoets studeerde in 1980 af aan Studio Herman Teirlinck. Tijdens zijn studententijd was hij actief als zanger in de Antwerpse punkband ‘The Plastic Bags’, waar hij onmiddellijk zijn rebelse hart toonde. In de jaren 80 werd hij door verschillende rollen in films en televisieseries al snel een begrip in de Vlaamse filmwereld. Bervoets heeft ondertussen al meer dan 130 films en televisieseries op zijn palmares. ‘Beau Séjour 2’, ‘Windkracht 10’, ‘Arcadia’, ‘Paradise Trips’, ‘SM-Rechter’ en ‘Knokke Off’, zijn maar enkele indrukwekkende voorbeelden. In 2023 stond Gene voor zijn rol in ‘Inside’ naast Willem Dafoe en onlangs was hij ook te zien in de Vlaamse film ‘WIL’. In 2024 staat het tweede seizoen van ‘Assisen’ en ‘Arcadia’ op de planning.
Rebel, sans Gene
Als overkoepelend thema kiest Bervoets voor ‘Rebel, sans Gene: Come as you are’. In een voortdurend veranderende wereld waarin de grenzen van het binaire denken vervagen, daagt Bervoets iedereen uit de gebaande paden te verlaten en die veranderingen te omarmen. Durf mee buiten de lijntjes te kleuren en sta sterk in je eigenheid zonder dat het ten koste gaat van een ander. Rebelleer tegen het gangbare door die veelheid aan perspectieven en nieuwe blikken op de wereld toe te laten. Er valt nog zoveel te leren van elkaar – als iedereen ervoor openstaat.
Voor de keuze van het thema startte Bervoets vanuit zijn eigen ervaring:
“Als vader van vier en als acteur die vaak in contact komt met jonge mensen met een andere blik op de wereld, wil ik me verdiepen in het snel veranderende wereldbeeld van de nieuwe generaties. Ik ben een oude, witte, heteroseksuele man en ik voel me uitstekend tussen al dat jonge geweld, maar met mijn thema wil ik ook hen de ruimte en de nodige erkenning bieden, zodat ook zij zich uitstekend kunnen voelen in onze maatschappij. De wereld behoort niet enkel toe aan zij die nostalgisch naar het verleden kijken. Rebelleren is van alle tijden en zorgt voor vernieuwing en verrijking. We moeten ons niet bedreigd voelen door het onbekende of de dingen die we niet begrijpen. Onze identiteit en eigenheid bestaat enkel in verhouding tot de andere.”
Gene Bervoets wil met het thema de deuren zo breed mogelijk open zetten. Het is een ode aan de diversiteit en een onderzoek naar hoe mensen samen kunnen omgaan met een wereld die steeds sneller verandert. En waar kan dat beter dan op Filmfestival Oostende, dat meer dan ooit de plek is waar iedereen vrij is om zichzelf te zijn ongeacht hun geaardheid, gender(identiteit), huidskleur, politieke-, culturele-, sociale achtergrond, beperking, enzovoort.
Masterselectie
De Masterselectie bevat tien films die stuk voor stuk rebels zijn en de traditionele grenzen van cinema aftasten. Waar de ene film baanbrekend was in zijn tijd omwille van het taboedoorbrekende verhaal was de andere dat door de atypische vertelstructuur of rauwe visuele stijl. Gene Bervoets licht al een tipje van de sluier op met de eerste vier titels uit de selectie: de meeslepende filmklassieker ‘Death in Venice’ van Luchino Visconti (1971), de mysterieuze thriller ‘Lost Highway’ van David Lynch (1997), het ruwe debuut ‘Amores perros’ van Alejandro González Iñárritu (2000) en het psychologisch drama ‘The Master’ van Paul Thomas Anderson (2012).
Meer informatie over de titels op filmfestivaloostende.be/nl/gene-bervoets.