Home > ‘Design thinking’: Brugse workshop koppelt (ouderen)zorg aan duurzame innovatie

‘Design thinking’: Brugse workshop koppelt (ouderen)zorg aan duurzame innovatie

Geschreven op 7 oktober 2022 om 12:59 door Mario De Wilde

In de Mind & Makerspace (MaM) van Howest Brugge vond vanmiddag een workshop ‘design thinking’ plaats. Studenten uit de zorg, medewerkers van welzijnsvereniging Mintus en een zorginnovator staken er de koppen bijeen om de kwaliteit van zorg te verhogen. Dat gebeurt op een innovatieve manier, door linken te leggen tussen verschillende spelers.
Rebecca Denys, Mintus-zorginnovator: “We zijn als welzijnsvereniging nauw betrokken bij de zorg voor jong en ouder. Kwaliteit staat voorop, maar uit ervaring weten we dat zorgmedewerkers geregeld drempels ervaren in hun job. Daardoor wordt die zorg soms gehypothekeerd. Het kan gaan om kleine dingen, zoals de pennen die gedurig uit een borstzakje vallen wanneer een medewerker voorover buigt om iemand te helpen of in gesprek te gaan. Maar we weten dat ook de elementaire zorg onder druk staat, vaak om praktische en logistieke redenen. Daar een oplossing voor zoeken via innovatieve denkprocessen: het gebeurt allemaal in deze workshop.”
Tijdens de sessie ‘design thinking’ slaan de deelnemers de brug tussen beschikbare kennis, ervaring en innovatieve zorgpistes. Daarvoor steken Mintus, Howest en een aantal bedrijven letterlijk de koppen bijeen.
Lien Debrouwere, Mind & Makerspace (MaM): “De sterkte van dit traject is dat we praktijkervaringen koppelen aan een methodiek die mensen uitnodigt om anders naar de dingen te kijken. Thinking out of the box, zoals dat heet. We analyseren waar dingen minder goed lopen, koppelen bevindingen aan innovatieve tools en processen en zoeken naar nieuwe technieken om de zorg verder te verfijnen en verbeteren. Mensen samenbrengen en de blik verruimen is daarvoor essentieel, en dat gebeurt in deze workshop.”
De methodiek voor design thinking komt overgewaaid uit maakindustrie. Het is de bedoeling om telkens te komen tot een perfect geschikt product voor de klant. In dit geval zijn dat zorgverstrekkers en de mensen voor wie ze zorgen. De sessie in MaM focust onder andere op mond- en tandhygiëne bij ouderen, de stresscultuur in de zorgsector, de maaltijden voor cliënten en informatiedoorstroming in de thuiszorg.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.