Home > Deelfiets maakt entree in Veurne, De Panne en Koksijde Een uniek systeem voor de Westhoek en de kust

Deelfiets maakt entree in Veurne, De Panne en Koksijde Een uniek systeem voor de Westhoek en de kust

Geschreven op 13 september 2019 om 14:47 door Mario De Wilde

De gemeenten Veurne, Koksijde en De Panne starten met een eigen deelfietsensysteem. Vanaf september staan er maar liefst 60 deelfietsen verspreid over verschillende locaties. “We hebben gekozen voor duurzame, degelijke fietsen die voorzien worden van een Mobit slim fietsslot”, zegt Peter Roose, burgemeester van Veurne. “De introductie van een gezamenlijk deelfietsensysteem is uniek voor de Kust en de Westhoek.” Er werden voorlopig 60 deelfietsen aangekocht bij de firma’s Arizona uit De Panne en Rodeo uit Koksijde. Beide firma’s zullen instaan voor het onderhoud en het herverdelen van de deelfietsen. Voor de slimme sloten doen de gemeenten beroep op de toepassing van Mobit. De fietsen zullen verspreid worden over 6 vaste parkeerlocaties: de drie treinstations, het stadspark van Veurne, het gemeentehuis van Koksijde en de markt van De Panne. Op deze locaties zullen herkenbare fietsrekken voorzien worden, zodat duidelijk is voor de gebruikers waar de deelfietsen gestald kunnen worden. Voor deze praktische fietsrekken wordt samengewerkt met de firma Barzeele uit Veurne.

“Om het systeem te promoten, zullen de fietsen de eerste 6 maanden gratis ter beschikking worden gesteld”, vult Bram Degrieck, burgemeester De Panne, aan. “Tijdens deze proefperiode zal er gemeten worden hoe vaak de fietsen worden ontleend, waar de fietsen het meest gebruikt worden, welke locaties vaak bezocht worden of welke defecten het meest voorkomen, zodat we bijvoorbeeld het aantal parkeerlocaties kunnen uitbreiden of extra fietsen kunnen aankopen.” Dankzij het Europees Interreg V project Transmobil spelen de gemeenten in op het model van basisbereikbaarheid waarbij de combimobiliteit – het vlot en comfortabel kunnen overstappen van het ene naar het andere vervoermiddel- zal toenemen. “De deelfiets vormt alvast een belangrijke schakel. Voor korte verplaatsingen is een deelfiets vaak sneller dan te wandelen of zelfs in de auto te springen”, besluit Guido Decorte, schepen Koksijde.

Hoe werkt het?

Het systeem van deelfietsen met vaste standplaatsen wordt mogelijk dankzij het gebruik van slimme sloten, die een ingebouwde gps hebben en geopend kunnen worden met een app op de smartphone. Mobit werkt uitsluitend met een app op je smartphone. In vijf stappen leggen we uit hoe dit werkt:

· Download de app (Android of Apple) op je smartphone.

· Registreer je, betaal een waarborg en voeg krediet toe aan je wallet.

· Via de app, zoek je naar een Mobit-fiets in je buurt. Daar aangekomen, scan je de QR-code op het slot van de Mobit-fiets. Als je correct geregistreerd bent en de fiets beschikbaar is, opent het slot zich vanzelf.

· Gebruik de fiets zo lang als je deze nodig hebt.

· Als je de fiets terug wil sluiten, plaats je je fiets correct terug op één van de 6 vaste parkeerlocaties en sluit je gewoon handmatig het slot. De rit wordt dan automatisch in de app beëindigd.

Volgend filmpje helpt je alvast vlot op de ‘fiets’: https://goo.gl/Ehwuqj.

Tarieven

Om het deelfietsensysteem te promoten bij haar inwoners en toeristen, zullen de 3 gemeenten de fietsen de eerste 6 maanden gratis aanbieden. Na het eerste gebruik, ontvang je een gratis coupon voor je volgende rit. Je betaalt voorlopig dus alleen de waarborg van 29 euro en een minimaal instapbedrag van 5 euro. Wanneer je uit het systeem wil stappen, krijg je beide bedragen teruggestort.

Gebruikersinformatie

Dankzij de applicatie heeft de gebruiker altijd toegang tot zijn/haar rij- en betalingsgeschiedenis. Zo kan je zien welke afstand je gereden hebt, welke route je genomen hebt of een overzicht van de betalingen. Bovendien zie je ook hoeveel CO2 je bespaard hebt en hoeveel calorieën je verbruikt hebt per rit. Gemeenten hebben inzage in het gebruik van de fietsen, maar kunnen zelf geen informatie van de gebruikers raadplegen. Het spreekt voor zich dat de privacy van de gebruikers steeds gerespecteerd wordt.

Aandachtpunten

Geen ‘strooifietsen’ die je overal kan achterlaten, maar deelfietsen die altijd op één van de vaste parkeerlocaties teruggeplaatst worden: de drie treinstations, het stadspark van Veurne, het gemeentehuis van Koksijde en de markt van De Panne. Zo willen de 3 gemeenten de kosten van het systeem beperken, alsook overlast tegengaan. Om de fietsen te stallen, werd geïnvesteerd in praktische en herkenbare fietsrekken. “Uiteraard kan je je rit (even) pauzeren, zolang de laatste stop een vaste parkeerlocatie is. Wanneer de fiets niet in één van deze locaties wordt achtergelaten of er wordt met de fiets op het strand gereden, zal je een boete ontvangen van 10 euro.” De eerste 6 maanden geldt als een proefperiode. Als we merken dat de fietsen vaak gebruikt worden om bepaalde locatie te bezoeken, kunnen er eenvoudig extra parkeerlocaties worden ingebouwd in het systeem.

Pech of ongeval?

Bij problemen aan de fiets, beëindig je eerst de rit. Daarna kan je in de app melden wat er mankeert aan de fiets. Bij een ongeval met de fiets, meld je dit via de app. Bij lichamelijke letsels wordt uiteraard de politie verwittigd. In de gebruikershandleiding van de Mobit-app wordt eveneens vermeld wat te doen in geval van een ongeval of problemen.

Subsidie

Het project werd mogelijk gemaakt dankzij subsidies van het Europees Interreg V project Transmobil. Transmobil ijvert voor de verbetering van de mobiliteit in grensoverschrijdende Frans-Vlaamse plattelandsregio waar er weinig tot geen alternatieven zijn voor het gebruik van de eigen wagen. Daarnaast willen de 20 projectpartners ook mensen bereiken, die openstaan voor een meer duurzame manier van leven, die bereid zijn tot andere vormen van mobiliteit en die bereid zijn hun afhankelijkheid van de auto af te bouwen. Het project loopt van 1 april 2018 tot 31 maart 2022. De EGTS West-Vlaanderen/Flandre-Dunkerque-Côte d’Opale is de grensoverschrijdende partner in het verhaal. Aan Vlaamse zijde bestaat het partnership uit WVI, de Provincie West-Vlaanderen, het Westhoekoverleg, De Panne, Houthulst, Ieper, Koksijde, Kortemark, Poperinge, Veurne, Vleteren, Departement MOW en Taxistop. WVI begeleidt de West-Vlaamse gemeenten in de uitbouw van het project. Provincie West-Vlaanderen is projectleider van het project. De drie gemeenten krijgen via Transmobil 50% subsidie op de aankoop en het onderhoud van de fietsen, de slimme sloten en op de huur van Mobit-beheerapplicatie .

Evaluatie en uitbreiding

De 3 gemeenten zullen het project nauwgezet opvolgen. Via de software van de slimme sloten, kan gemonitord worden hoe frequent de fietsen gebruikt worden, waar de fietsen het meest gebruikt worden, welke defecten het meest voorkomen, etc. Zo kunnen ze snel inspelen op de behoeften en problemen van de gebruikers. Doorgedreven monitoring kan leiden tot het uitbreiden van de parkeerlocaties tot meerdere locaties. Bij goed gebruik van de fietsen, zullen de gemeenten investeren in bijkomende fietsen en sloten.

Basisbereikbaarheid en combimobiliteit

Basisbereikbaarheid en combimobiliteit vormen de nieuwe visie en beleidsdoelstellingen van Vlaanderen op mobiliteit. Het aanbieden van deze deelfietsen sluit naadloos aan op deze visie. De fietsen zullen voorzien worden op belangrijke knooppunten waar de reizigers makkelijk kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere.

 

1 reactie

Neukermans LIeve
Geschreven op 2021-03-22 21:01:03
We zagen de Mobit fietsen voor het eerst aan het station in Koksijde. Het zag er allemaal heel simpel uit maar het is ons NIET gelukt om een fiets los te krijgen. Eerst de app opladen - dan betalen (ons was gezegd "er zijn gratis fietsen") - een waarborg o.k., maar toch ook een "wallet" (wat is een 'wallet'?) - krediet veronderstellen we. en dan zou het moeten gaan - niet dus. We kregen wel bericht dat we een PAS moesten hebben. Morgen informeren we dus bij de dienst toerisme in Veurne.

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.