Home > Deel Brugse Steenstraat tussen 15 juli en 31 augustus verboden voor alle auto’s, ook op weekdagen

Deel Brugse Steenstraat tussen 15 juli en 31 augustus verboden voor alle auto’s, ook op weekdagen

Geschreven op 30 juni 2022 om 14:10 door Mario De Wilde

Het stadsbestuur van Brugge heeft het licht op groen gezet om een deel van de Steenstraat, zowat de belangrijkste winkelstraat van Brugge, voor anderhalve maand autovrij te maken. Eerder was op zaterdag en zondagnamiddag tijdens de zomer het commerciële centrum autoluw. Dat betekent dat over twee weken, tussen 15 juli en 31 augustus,  het gedeelte tussen de Sint-Salvatorskathedraal en de Markt dagelijks tussen 13 en 18 uur volledig autovrij is. Dat zijn ook de drukste momenten. Leveren, laden en lossen kan dan zonder problemen in de voormiddag gebeuren. Ook de Markt wordt door die maatregel tijdens die anderhalve maand verkeersvrij.

2 reacties

UNIZO Brugge
Geschreven op 2022-07-01 10:03:13
In een ideale wereld is een autoluwe kern het resultaat van een geheel aan maatregelen die het autogebruik in de kern niet of minder noodzakelijk maken. Autovrije winkelstraten zijn voornamelijk functioneel in grootsteden. In kleinere steden en gemeenten is een permanente autovrije zone niet aan te raden. Daar vind je voornamelijk runshopping aangevuld met funshopping. Een flexibele autovrije zone is ook een mogelijkheid. Daarbij maak je op drukke momenten een straat of zone autovrij zoals vaak gebeurt bij wekelijkse markten. Het autoluwer maken is een meer haalbare kaart voor kleinere steden en gemeenten. Dit kan je onder meer doen door het invoeren van fietsstraten, waarbij de auto nog steeds welkom is, maar de fietser voorrang heeft en de snelheid beperkt is tot 30 km/u. Voor Brugge liggen de kaarten net iets anders. Brugge heeft een enorm sterk, succesvol toeristisch karakter. Een duurzaam, gezond economisch klimaat bestaat uit een gevarieerde mix tussen verschillende soorten handelsactiviteiten (retail, horeca, freelance, vrije beroepen,…). Zo kwam tijdens Corona de verwevenheid tussen Horeca en Retail sterk naar boven. Beperk je de bereikbaarheid, dan verstoor je dat gezonde evenwicht. Zo trekken ‘bereikbaargevoelige” handelaars weg uit het centrum en worden ze ingevuld met handelaars gericht op een toeristisch winkelaanbod. Een overaanbod aan toeristisch winkelaanbod is op lange termijn niet duurzaam. Bewoners worden niet aangemoedigd zich in het centrum te vestigen en lokale bewoners (Jabbeke, Zedelgem, Oostkamp,…) verliezen redenen om naar het handelscentrum te komen. Akkoord, een Spaanse toerist die met de wagen naar Brugge komt, heeft bovengronds niets te zoeken. Maar wil Brugge zijn een lokaal winkelaanbod terug (kinderopvang, boekhoudkantoor, modeboetiek, Post-punt, slagerij, bakker,…), is een vlotte bereikbaarheid cruciaal. Daarom ijveren wij met UNIZO om nog meer in te zetten op shop-and-go parkeerplaatsten in centrum Brugge (30 min gratis parkeren, zonder schijf, zonder betaalbewijs). Zo niet dreigt centrum Brugge op termijn het nieuwe Bokrijk te worden: een openluchtmuseum zonder vaste bewoners en lokaal winkelaanbod. Concreet: Integreer in alle poortstraten zoveel als mogelijk kortparkeerplaatsen (gratis max. 30min, zonder schijf, zonder betaalbewijs,…). Een parkeerwachter verbonden met een sensorsysteem onder de wagen, waakt over het naleven van de spelregels. Kortparkeren verhoogt de parkeercirculatie en de kans op een vrije parkeerplaats. Het aantrekken van lokaal winkelaanbod wordt hiermee gestimuleerd. Daarbovenop ontvangt Stad Brugge via het sensorsysteem gratis data waarbij het het parkeerbeleid doordacht kan bijstellen. De investering in een sensorsysteem is volgens pionier Stad Kortrijk terugverdiend via retributies in een gemiddelde tijd van 6 maanden. De stadskas vaart er dus wel bij. Sluit de Steenstraat enkel af indien het effectief nodig is (bv. sportmanifestaties, feestelijkheden, extreme drukte). Slimme signalisatie moet zo bezoekers automatisch alternatieve ondergrondse parkeergarages toeleiden. UNIZO pleit voor een gezond, divers handelsaanbod. Een louter toeristisch winkelaanbod is op lange termijn niet duurzaam (inwoners haken af, omliggende buurtbewoners haken af, investeerders met lokaal winkelaanbod haken af).
Stefaan Sintobin
Geschreven op 2022-06-30 14:58:58
Verkeersvrij maken Steenstraat. Meer overleg gevraagd. Richt een mobiliteitsraad op. Verrassend moment op de gemeenteraad dinsdagavond. Burgemeester de Fauw die plotseling, tot verbazing van iedereen’ het ‘verkeersvrij maken van de Steenstraat’ uit zijn hoed tovert, op iedere dag van 15 juli tot 31 augustus. Verrassend, want niemand, zelfs de schepenen niet aldus schepen Van Volcem waren op de hoogte van dit ‘soloslim’ optreden van de burgemeester. Dat er aan een dergelijke toch wel drastische beslissing vooraf geen overleg plaatsvindt met diverse actoren is toch bijzonder vreemd te noemen en getuigt van weinig inspraak. Dat Unizo hier niet opgezet mee is valt dan ook wel te begrijpen vanuit democratisch oogpunt.. Dat de kranten schrijven dat alle gemeenteraadsleden akkoord waren klopt niet. Wegens parlementaire activiteiten kon ik niet op de gemeenteraad aanwezig zijn, onze aanwezige fractieleden hebben toen geen standpunt ingenomen. Ik schiet het voorstel niet af of ik keur het niet onmiddellijk goed. Ik heb altijd gezegd dat er een groot en ruim debat moet komen in Brugge mét alle actoren over het mobiliteitsvraagstuk in Brugge en dat men niet keer op keer losse flodders moet afschieten Maar ik pleit vooral voor respect, respect die van alle weggebruikers moet komen: van autobestuurders maar ook van fietsers en voetgangers. Nu lijkt het wel dat de auto de bron is van alle kwaad. Ik heb het altijd voorspeld: fietsstraten, fietszones, autovrij maken van straten, het uiteindelijk doel is het verkeersvrij maken van het centrum. En dit stond niet in het Beleidsplan van de meerderheid. Ik dring er dus op aan om een Mobiliteitsraad op te richten waar alle deze mobiliteitsvraagstukken in alle sereniteit kunnen besproken worden”. Met vriendelijke groeten, Stefaan Sintobin Vlaams volksvertegenwoordiger

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.