Home > De trompetaansluiting aan A19/R8 in Kortrijk gaf z’n geheimen prijs tijdens Open Wervendag

De trompetaansluiting aan A19/R8 in Kortrijk gaf z’n geheimen prijs tijdens Open Wervendag

Geschreven op 8 mei 2023 om 08:33 door Mario De Wilde

Het op- en afrittencomplex van de A19 met de R8 wordt in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer de komende jaren volledig heringericht. Met de Trompetaansluiting zal komaf gemaakt worden met lange files en zorgt men voor een veilig verkeersknooppunt in en rond Kortrijk. Ter hoogte van de aansluiting van de A19 met de R8 komt er een volwaardige verkeerswisselaar zodat de kruispunten met verkeerslichten kunnen verdwijnen. De op- en afrit van de buitenring blijven bestaan en de aansluiting van de binnenring van de R8 op de A19 zal via een brug over de R8 gebeuren. Daarnaast wordt ook nog de op- en afrit van het op- en afrittencomplex nr. 1 Gullegem/Moorsele opgeschoven om de weefzone tussen het complex nr. 1 en de R8 langer te maken en de weefbewegingen gemakkelijker te maken.
Gezinsvriendelijke Open Wervendag
Velen onder jullie rijden dagelijks voorbij deze werf, maar op Open Wervendag kreeg men de kans om de infrastructuurwerken van heel dichtbij te bekijken. Door middel van een uitgestippelde wandelroute met verschillende infopunten kon je op eigen tempo de werf bezoeken en een woordje uitleg krijgen van zij die er dagelijks aan het werk zijn. Door middel van een trappentoren kon je de gloednieuwe brug opklimmen voor een totaaloverzicht. De waaghalzen onder jullie konden plaatsnemen in de Flyseat om de werkzaamheden van op 35 m hoogte te bezichtigen! Verkeersveiligheid staat bij dit project centraal en dit werd met extra kracht bijgezet. Je kon er alles leren over de dode hoek of plaatsnemen in de tuimelwagen en zelf het belang van het dragen van een veiligheidsgordel ervaren.
De Trompetaansluiting in cijfers:
– Totale kostprijs: 20.8 miljoen euro
– 9.687 vrachtwagens grondverzet
– 19.400 m2 asfaltverharding
– 1,5 km geluidsschermen
– 25 arbeiders werken aan de brug, 10 arbeiders werken aan de nieuwe weg
– De nieuwe brug bestaat uit 3 brugpijlers (elk 10 kolommen) met 85 ton wapeningsstaal en 630 m3 beton. 2 landhoofden met 40 ton wapeningsstaal en 400 m3 beton. 76 brugliggers van 15 tot 30 m lengte, 105 ton wapeningsstaal en 850 m3 beton. Brugdek met 117 ton wapeningsstaal en 765 m3 beton.
– 3,5 ha nieuw bos wordt aangeplant
– 1.805,7 m3 buffervolume in bufferbekken
– 3 granaten ontdekt tijdens archeologische onderzoek

Kathy Vandenmeersschaut, administrateur-generaal AVW: “De Trompetaansluiting is één van de belangrijkste werven in West-Vlaanderen. In het verleden gebeurden heel veel verkeersongevallen in ‘De Put’. De eerste studies dateren reeds van 2007 en uiteindelijk is in 200 de eerste schop in de grond gegaan.
Het wordt een volwaardig op- en afrittencomplex zonder verkeerslichten. De binnenring van de R8 zal aansluiten op de A19 via een brug over de R8 alsook het op- en afrittencomplex Moorsele wordt veiliger gemaakt. Ook heel wat fietsingrepen zodat zwakke weggebruikers deze zone veilig kunnen passeren. Veiligheid minder ongevallen en automatisch meer betrouwbare infrastructuur en doorstroming.”

Ruth Vandenberghe, burgemeester Stad Kortrijk: “Een jaar geleden stonden we hier voor de eerste spadesteek en werd het belang aangeduid van deze werken. ‘De Put’ zoals dit verkeersknooppunt wordt genoemd, was een heel gevaarlijk verkeersknooppunt, het zwartste uit de regio. We zijn heel dankbaar dat de minister en AWV na 25 jaar de middelen hebben vrijgemaakt om dit verkeersknooppunt aan te pakken. In het verleden zijn er reeds enkele aanpassingen geweest (zoals snelheidsbeperking van 90km/u). Maar dit waren allen maar pleisters op een wonde. Dergelijke werven brengen heel wat hinder met zich mee daarom is Open Wervendag is de ideale manier om aan de mensen te tonen wat en waarom zoiets gebeurt, duidelijke communicatie naar bewoners en passanten, en wat draagkracht creëren. Ik kijk alvast uit naar de laatste etappe in dit alles en hopelijk kunnen we zo snel mogelijk de trompetaansluiting openen.

Jan Seynhaeve burgemeester van Wevelgem: “We zijn blij dat we zover zijn. Reeds in het begin van mijn carrière, in 1995, kwam dit reeds ter sprake. Hopelijk kan de Trompetaansluiting net voor de verkiezingen van oktober 2024 geopend worden. Nog extra vraagje voor als de Trompetaansluiting is voltooid, misschien kan er dan budget worden vrijgemaakt om ook afrit 1 van de A19 (industriezone Gullegem /Moorsele), de afrit met verkeerslichten, waar ook reeds dodelijke fietsongevallen zijn gebeurd, veiliger te maken door de afrit wat verder door te trekken (onder de brug) en daar naar boven te komen richting N343 (Kon. Fabiolalaan).”

Gouverneur Carl Decaluwé: “Dankzij AWV en aannemer Stadsbader wordt heel veel belang gehecht aan de CO2 voetafdruk die met dit project gepaard gaat. Het is een primeur dat we tijdens deze Open Wervendag mogen aankondigen dat de firma Stadsbader het allerhoogste niveau heeft bereikt van de CO2-prestatieladder en als allereerste Belgische wegenbouwer het CO2-bewust certificaat niveau uitgereikt krijgt.” Voor het behalen van dit certificaat waren niet enkel inzicht en maatregelen binnen de eigen bedrijfsvoering en de daarmee gepaard gaande emissies nodig, maar ook binnen de volledige keten, zowel upstream als downstream. Geïnspireerd door het Klimaatakkoord van Parijs en de Science Based Targets, spreekt Stadsbader de ambitie uit om reeds tegen 2025 de CO2-uitstoot te verminderen met 20%.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.