Home > De Sint die een bezoek op de werkvloer brengt, wordt stilaan een traditie

De Sint die een bezoek op de werkvloer brengt, wordt stilaan een traditie

Geschreven op 4 november 2025 om 07:00 door Mario De Wilde

Het is even wachten tot de Sint over de daken stapt, maar werkgevers zijn nu al druk in de weer met de voorbereiding van sinterklaasactiviteiten. Want Sinterklaas is niet langer enkel iets voor thuis; bijna de helft van de West-Vlaamse werknemers (47% – BE: 47%) kreeg al chocolade van hun werkgever. Meer nog: Ruim een derde (34% – BE: 32%) wordt dit jaar zelfs getrakteerd op sinterklaasactiviteiten, -chocolade en -cadeaus voor hun kinderen. Dat is een gebaar dat duidelijk gewaardeerd wordt; ruim vier op de vijf West-Vlaamse werknemers (85% – BE: 82%) zien dat als een manier waarop hun werkgevers appreciatie tonen. Dit blijkt uit een onderzoek* bij 1.000 Belgen, waarvan 124 West-Vlamingen, in opdracht van chocoladefabrikant Libeert.

Sinterklaaschocolade op het werk; het wordt stilaan een traditie. Bijna de helft van de West-Vlaamse werknemers (47% – BE: 47%) kreeg al chocolade van hun werkgever. Van wie sintchocolade krijgt, zou een meerderheid van de West-Vlamingen (63% – BE: 62%) het heel erg missen mocht deze traktatie wegvallen. Meer nog: 54% van de West-Vlaamse werknemers (BE: 59%) bij wie de Sint niet langskwam, gaf aan dat eigenlijk als een gemis te ervaren.
4,6 miljoen chocoladefiguren voor Sinterklaas
Ook bij chocoladebedrijf Libeert merken ze dat Belgen echte chocoladeliefhebbers zijn. De voorbije maanden was het opnieuw heel druk in hun chocoladefabriek. Er werden maar liefst 4,6 miljoen sintchocoladefiguren geproduceerd, vrijwel evenveel als in recordjaar 2024. Melkchocolade draagt nog steeds de mijter, gevolgd door witte en zwarte chocolade. Tegelijk ziet Libeert dat zijn Sensations-varianten, Speculoos, Karamel en Cookies & Cream, jaar na jaar aan populariteit winnen. De Sensations van Libeert zijn de geliefde holle chocoladefiguren met heerlijke stukjes in de rand voor een extra smaaksensatie.
Trend: Kinderfeest met bezoek van de Sint en Piet
Naast het magische moment in de eigen woonkamer, kunnen veel werknemers ook genieten van feestelijke sinterklaasactiviteiten op het werk. Voor ruim één op de drie West-Vlaamse werknemers (34% – BE: 32%) voorziet de werkgever zelfs extra attenties voor hun kinderen. Het gaat dan om:
1. Sinterklaasfeest op locatie met bezoek van de Sint en Piet (53% – BE: 58%)
2. Sintactiviteiten of -animatie op het werk: (35% – BE: 25%)
3. Sintchocolade voor de kinderen (30% – BE: 29%)
4. Cadeautjes (16% – BE: 18%)
5. Cadeaubon voor kinderen: (12% – BE: 23%)

Werknemers waarderen dit gebaar. Bijna driekwart van de West-Vlamingen (74% – BE: 70%) vinden het belangrijk dat hun werkgever met Sinterklaas aan hen denkt, bijvoorbeeld via sintchocolade of een kinderfeestje. Ruim vier op de vijf (85% – BE: 82%) ziet het als een teken van appreciatie van de werkgever.

“Steeds meer bedrijven ontdekken de magie van Sinterklaas op het werk: ze willen hun medewerkers én hun kroost verrassen met chocolade,” zegt Lily Libeert, Co-CEO van chocoladebedrijf Libeert. “Sinterklaas is er om een glimlach te bezorgen, ook op de werkvloer. Om dat zo eenvoudig mogelijk te maken, hebben we een webshop opgezet, zodat bedrijven grotere bestellingen vlot en stressvrij kunnen regelen.”

Productinformatie
De sintfiguren van Libeert zijn verkrijgbaar bij alle grote retailers. Aanbevolen verkoopprijs tussen 1,49 euro en 19,99 euro.
*Methodologie van het onderzoek

Het onlineonderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Libeert. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 26 september en 3 oktober 2025 bij 1.000 Belgen, waarvan 124 West-Vlamingen, representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Belgen bedraagt 3,02%.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.