De Panne stelt een ontwerper aan voor de renovatie van haar gemeentehuis uit 1950
Het stadsbestuur van De Panne wil een volledige renovatie van haar gemeentehuis doorvoeren. In 2021 werd de exporuimte omgevormd tot bureauruimte. Een jaar later werd de beleidsvleugel volledig onder handen genomen. De dienstverlening voor de burger, het creëren van een aangename werkplek voor het personeel, en een beter ruimte- en energiegebruik stonden hierbij centraal. In de volgende fase zijn het resterende deel van het gebouw uit de jaren 1950 en het aangebouwde deel uit 1999 aan de beurt. Eerder dit jaar werd de hoogspanningskast van het gemeentehuis al vernieuwd en naar buiten verplaatst, om extra plaats te creëren en de werkzaamheden te vergemakkelijken.
Renovatie
De nieuwe werkzaamheden omvatten de renovatie van alle andere delen van het gemeentehuis. Het is de bedoeling dat grote delen van het gebouw gestript worden en andere delen lichter gerenoveerd, zodat de ruimte optimaal heringedeeld kan worden en voorzien kan worden van hedendaagse en duurzame (nuts)voorzieningen. Tegen 2045 moeten alle openbare gebouwen immers een epc A hebben. Het gebouw dat in 1999 aangebouwd werd en waar de bibliotheek en enkele bureaus zich bevinden, zal een kleinere renovatie ondergaan en aangepast worden aan de hedendaagse maatstaven. Volgens de huidige planning zullen de effectieve werken starten eind 2025, en afgerond zijn in 2027. Er is een budget van 4 miljoen euro voorzien.
Ontwerper aangesteld
Om een ontwerper te vinden voor de werkzaamheden, heeft het lokaal bestuur een wedstrijd georganisseerd. Tien deelnemers schreven zich in. Op basis van verschillende criteria zoals plan van aanpak, visie, ereloonpercentage … is een ontwerper gekozen die bovendien voldoet aan alle wensen die het bestuur heeft voor de uitrol van het nieuwe dienstverleningsconcept. De algemene visie is sowieso om de architecturale waarde van gebouw uit jaren 1950 op te waarderen.
Nieuw dienstverleningsconcept
De toenemende digitalisering creëert bij iedereen nieuwe gewoontes, eisen en verwachtingen. Zeker als het gaat om dienstverlening. Door de behoeftes van inwoners, tweedeverblijvers en toeristen te begrijpen en daar gepast op in te spelen, wil het lokaal bestuur een geïntegreerde, efficiënte, klantgedreven en bereikbare dienstverlening uitbouwen en deze ook blijven garanderen. Het gemeentehuis moet daarvoor wel een hele transformatie ondergaan. Om ook momentonafhankelijk te kunnen werken, zal in het gemeentehuis naast een centrale onthaalbalie, themabalies en spreekkamers, een zelfbedieningszone voorzien worden die buiten de openingsuren toegankelijk is. Bijkomend zullen in het gemeentehuis openbare toiletten geplaatst worden, die ook buiten de openingsuren toegankelijk zijn.
Toekomst
Op basis van dit dienstverleningsconcept zal met de nieuwe beleidsploeg werk gemaakt worden van een voorontwerp. In functie van de verhuis van het politiekantoor naar de Sloepenlaan, moet de timing bekeken worden en een planning opgemaakt worden, zodat ook die ruimte mee opgenomen kan worden in de renovatie van het gemeentehuis.
Op de planning staat ook nog de verhuis van de bibliotheek naar de Sint-Pieterskerk. Op die manier wordt ruimte gecreëerd om het OCMW te integreren in het gemeentehuis. En het bestuur heeft nog steeds de intentie om de toeristische infobalie te verhuizen naar de site Cordial (hoek Zeelaan – Duinkerkelaan).
Bram Degrieck, burgemeester: “Het aanstellen van een ontwerper voor de verdere transformatie van het gemeentehuis is een belangrijke stap in het ‘gebouwenplan’ waaraan we de voorbije jaren hard hebben gewerkt. We zijn daarbij doordacht tewerkgegaan. In plaats van eerst het gebouw te renoveren en daarna de dienstverlening aan te passen aan het vernieuwde gebouw, werd eerst het dienstverleningsconcept goedgekeurd door de gemeenteraad. Daarbij werd bepaald op welke manier en voor welke functies een inwoner of bezoeker naar het gemeentehuis wil komen.
Nu vaststaat dat de bibliotheek naar de Sint-Pieterskerk verhuist en de politie een nieuw commissariaat krijgt in de Sloepenlaan, zijn alle puzzelstukken gelegd en kon de opdracht voor het aanstellen van de architect bepaald worden. De nieuwe legislatuur kan dus meteen aan de slag!”