Home > ‘De man die de boot zag, in de lucht’-kunstwerk in Zeebrugge ingehuldigd

‘De man die de boot zag, in de lucht’-kunstwerk in Zeebrugge ingehuldigd

Geschreven op 25 oktober 2022 om 15:01 door Mario De Wilde

Op het strand van Zeebrugge – ter hoogte van surfclub Icarus (Zeedijk 50) – staat sinds Beaufort 2006 het kunstwerk ‘De man die de boot zag, in de lucht’. Nergens is er een indicatie te zien dat dit kunstwerk het werk is van de heer Jean Bilquin. Nu komt daar verandering in want gisteren was er de inhuldiging van het kunstwerk. Op de Zeedijk staat vanaf nu een arduinen zuil met duidende tekst over het kunstwerk.

De drieduizend kilo zware kano met menselijke figuren rust op 10 meter hoge schragen, een constructie die minstens evenveel als de boot zelf weegt. Het werk lijkt boven de branding te zweven. In de 13 meter lange kano zitten onherkenbare en breekbare menselijke figuren. Ze zijn als het ware overgeleverd aan de golven. Het geheel symboliseert de reis van het leven met hoogtes en laagtes, zoals iedereen die wel kent. Ook staat er een figuur mysterieus toe te kijken in de richting van de boot. Letterlijk een gespleten figuur uit beton met een wit gepolierd hoofd.

Burgemeester Dirk De fauw: “We bedanken graag de heer Boudewijn Verhelst, die contact opnam met het stadsbestuur om het bekende kunstwerk van Jean Bilquin ook ter plaatse iets meer context te geven. We gingen hier graag op in. De arduinen zuil vertelt de bezoekers van Zeebrugge het verhaal achter dit mooie kunstwerk.”
Schepen van Zeebrugge Mieke Hoste: “Zeebrugge is niet alleen zon, zee en strand, maar ook cultuur. We zijn blij dat we zowel Beaufort als de Triënnale regelmatig mogen verwelkomen in onze badstad. Dat wordt gesmaakt door de bezoekers. Een kunstwerk doet ook eens stilstaan bij de dingen des levens. Ook bij dit werk van Jean Bilquin is dit het geval.”

Schepen van Cultuur Nico Blontrock: “Op het strand van Zeebrugge plaatste Bilquin een monumentale toegangspoort tot de zee. Het kunstwerk is gemaakt uit ruwe beton. Door het gebruik van deze materie lijkt het alsof zee en wind door erosie hun sporen al hebben nagelaten. Iets verderop slaat een mysterieus figuur met wit metalen hoofd het kunstwerk gade. Het metaal reflecteert het zonlicht en laat het hoofd, het centrum van gedachten en emoties, letterlijk en figuurlijk een glansrol vervullen.”
Info over Jean Bilquin
De mens en het leven zijn zowel aanleiding als thema van het werk van de Belgische kunstenaar Jean Bilquin (°1938). Al in vroegere werken stelde Bilquin het leven voor als een reis langs een opeenvolgende reeks van vitale momenten, gevisualiseerd in universele beelden als de poort, het bed, de boot…
Bilquins vormentaal herinnert aan oeroude symbolen, aan archetypes. Subtiel verwijst hij naar de vormschoonheid van de klassieke oudheid, voor hem een constante inspiratiebron. In zijn zoektocht naar de essentie van de mens tast Bilquin grensgebieden af: zijn sculpturen, tekeningen en schilderijen balanceren tussen schoonheid en verval, het goddelijke en het duivelse, het spirituele en het animale – kortom, de tragische mens. Daarbij beweegt Bilquin zich tussen het Vlaamse en het internationale, de traditie en de vernieuwing, de abstractie en de figuratie. Het streven naar een onderliggende harmonie – zoals ook de mens deels in de ban van het animale, ‘gedoemd’ is om naar harmonie te zoeken ten einde orde te scheppen in de chaos en zin te vinden in het leven – maakt zijn werk sereen, pretentieloos en eerlijk. Door orde en wanorde zo nadrukkelijk te thematiseren en door de voortdurende overgangen in mens en natuur te bestuderen, legt hij zijn kunstenaarschap de poëzie van het onnoembare, het mysterie van het onkenbare op. Het is een onmiskenbare erfenis van de Vlaamse expressionisten, in wiens voetsporen Jean Bilquin zijn artistieke loopbaan aanvatte.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.