Home > De Blankaart in Diksmuide bijna onbereikbaar met openbaar vervoer

De Blankaart in Diksmuide bijna onbereikbaar met openbaar vervoer

Geschreven op 30 maart 2020 om 15:13 door Mario De Wilde

Natuurpunt trekt in het lentenummer van haar tijdschrift De Bron aan de alarmbel : haar natuurreservaat De Blankaart, dat één van de belangrijkste is van Vlaanderen, is nauwelijks bereikbaar met het openbaar vervoer. Volgens Peter Bossu van Natuurpunt heeft vervoersmaatschappij De Lijn wel een andere visie. Voor hen is de Blankaart wel degelijk vlot en op regelmatige tijdstippen bereikbaar via de buslijn Diksmuide-Ieper. De dichtste stopplaats is wel in Woumen-dorp maar de rest kan te voet afgelegd worden. Maar volgens Natuurpunt is dit een afstand van 1,7 kilometer waarbij men grotendeels op het smalle fietspad moet lopen. Hierdoor verliest het reservaat tientallen groepen en dus honderden bezoekers door het gemis aan openbaar vervoer.

Aan de halte bij het Blankaartkasteel, die ligt langs de gewest Diksmuide-Ieper stopt enkel de lijnbus Diksmuide-Poperinge vier maal per dag. De lijnbus Ieper-Diksmuide heeft er geen halte. In Woumen neemt hij de richting Jonkershove om pas vlakbij Ieper terug op de gewestweg te komen. En wie de belbus wil nemen naar de Blankaart wordt dan weer geconfronteerd met een absurde planning, zo vervolgt Peter Bossu. Volgens De Lijn zou dat te wijten zijn aan computerproblemen die niet opgelost raken. En ook met de fiets naar de Blankaart trekken is volgens Peter Bossu van Natuurpunt een hele opgave omdat het fietspad net als de weg Diksmuide-Ieper zelf, ook al een catastrofe is. Maar toch worden de herstelwerken steevast opgeschoven. Natuurpunt staat overigens niet alleen met zijn klachten. Ook Westtoer, de Vlaamse Landmaatschappij en het provinciebestuur vragen voor De Blankaart twee prioriteiten : een betere bereikbaarheid met het openbaar vervoer en een veilige alternatieve fietsverbinding die parallel met de gewestweg loopt vanuit Diksmuide tot bij het Blankaartdomein.

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.