De 14 Duitse zeemijnen uit Tweede Wereldoorlog worden deze zomer niet meer ontmanteld
In overleg met alle diensten heeft Elia Transmission Belgium (Elia) beslist om de pauzeknop in te duwen van de complexe operatie van het verwijderen en de ontmanteling van 14 Duitse zeemijnen uit de Tweede Wereldoorlog. Met deze beslissing wil men ervoor zorgen dat het strand tijdens de zomermaanden veilig toegankelijk is voor iedereen. Elia bekijkt nu samen met haar aannemer wanneer de operatie kan verdergezet worden, al zal dit ten vroegste vanaf het najaar zijn. De operatie op zee wordt intussen wel verdergezet en zit op schema.

Sinds 9 maart werken hoogspanningsnetbeheerder Elia Transmission Belgium (Elia) en ontmijningsdienst DOVO samen voor het verwijderen en de ontmanteling van 14 Duitse zeemijnen uit de Tweede Wereldoorlog. De zeemijnen liggen in de weg voor toekomstige werken aan kabelverbindingen vanuit het Prinses Elisabeth Eiland, die de groene energie vanop de Noordzee aan land moet brengen. Intussen zijn er 5 zeemijnen veilig verwijderd.
“De werken zijn erg complex. Niet alleen zijn ze weers- en stromingsafhankelijk – zo kan de operatie enkel uitgevoerd worden bij laagwater. Bovendien is ze niet zonder gevaar, en geldt er telkens een veiligheidsperimeter tijdens de werken, waardoor er niet enkel impact is op het strand, maar ook de kustbaan, de tramlijn en het schelpenpad in de duinen telkens even dicht moeten. De werken gebeurden steeds in nauw overleg tussen alle diensten, van Elia tot DOVO en de Marine, de gemeente De Haan en Blankenberge, de politiezones Bredene-De Haan en Blankenberge, Afdeling Kust, Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum Oostende, De Lijn en de Scheepvaartpolitie. Door de complexiteit van de werken en ongunstige weersomstandigheden van de voorbije periode, verloopt de verwijdering van de zeemijnen trager dan verwacht. Alle diensten samen hebben nu beslist om de operatie even te staken om ervoor te zorgen dat de komende evenementen op het strand en aan de surfclub veilig en ongehinderd kunnen doorgaan. Onze campagne op zee blijft in samenwerking met DOVO doorgaan om achtergebleven resten uit de Wereldoorlogen te verwijderen, zodat we volgend jaar veilig kunnen starten met de aanleg van de zeekabels om de groene energie vanop het Prinses Elisabeth Eiland aan land te brengen.”
Lotte Van der Stockt, verantwoordelijke Omgevingscommunicatie
“Veiligheid voor onze inwoners en gasten blijft voor ons altijd de absolute prioriteit. Het toeristische seizoen is hier uiteraard zeer druk, met uitbaters die hun brood moeten verdienen op het strand en gasten die ongehinderd van het strand willen genieten. Door de opruimactie tijdelijk stop te zetten, zorgen we ervoor dat bewoners, tweede verblijvers en toeristen de komende maanden veilig en zonder hinder van ons strand kunnen genieten. De opruimactie van de mijnen vraagt ook heel wat inzet van gemeentepersoneel en politie. De komende maanden hebben we die nodig om het toeristische seizoen in goede banen te leiden”, aldus Wilfried Vandaele, burgemeester De Haan.
“De complexiteit van de operatie in beschouwing nemende, en rekening houdende met het aankomende toeristische seizoen, is DOVO, net als de andere spelers bij deze operatie, voorstander om de werken on hold te zetten. De veiligheid moet gegarandeerd blijven, maar de economische impact speelt ook mee”, besluit Jacques Callebaut, ontmijningsdienst DOVO